چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۸
۰ نفر

برخی والدین بعد از اینکه متوجه خلافکار‌شدن فرزندان خود می‌شوند از خود و دیگران می‌پرسند ما که همیشه درستکار بودیم و لقمه‌حرام سر سفره نگذاشتیم،

کابل برق

پس چرا فرزند ما باید خلافکار از آب در آید. به‌نظر می‌رسد این نوع غافلگیر‌شدن به‌وسیله فرزندان گاهی نیز به تصورات غلط ما مربوط می‌شود. برای نمونه برخی تصور می‌کنند برق‌گرفتن بدون مجوز از کابل‌های برق، دزدی محسوب نمی‌شود و مشکلی ندارد حال آنکه فرزندی که این عملکرد والدین خود را مشاهده می‌کند به قول معروف ممکن است با دزدیدن یک‌‌تخم‌مرغ کار خود را آغاز کند و عاقبت تخم‌مرغ دزدی هم که بر کسی پوشیده نیست.

به‌هر‌حال در مورد اخلاق شهروندی نیز باید متوجه این موضوع باشیم که بسیاری از مصادیق پا گذاشتن روی حقوق دیگران با دزدی و سایر ناهنجاری‌ها تفاوت آنچنانی ندارد.

سر پیری و سرسره‌بازی

با وجود هزینه‌های قابل توجهی که صرف تجهیز بوستان‌های شهر به اسباب‌بازی‌های گوناگون برای کودکان می‌شود اما بی‌توجهی برخی بزرگسالان باعث می‌شود هر روز برخی کودکان از بازی با اسباب‌بازی مورد نظر خود محروم شوند.

بزرگسالانی که سر پیری هوس سرسره‌بازی می‌کنند یا سوار تاب می‌شوند از این نکته غافل‌اند که این دستگاه‌ها فقط برای تحمل وزن کودکان طراحی و ساخته‌ شده‌اند و تحمل وزن بیش از آن طی مدت کوتاهی می‌تواند آنها را خراب و غیرقابل استفاده کند. علاوه بر این همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید شکستن حتی یک پله از وسایل بازی کودکان می‌تواند به آسیب دیدن پای کودکان منجر شود.

بازرسی کولرها، حتی در آخر تابستان

گرمای هوای تابستان امسال به‌حدی بود که این روزها دیگر کولرها به‌خصوص از نوع آبی‌ نفس‌زنان دارند به‌کار خود ادامه می‌دهند. در این تابستان کمتر ساعاتی پیش می‌آمد که کولرهای منازل، فروشگاه‌ها و اداره‌ها و ... خاموش باشند و همین موضوعی شد تا مصرف آب و برق حسابی افزایش یابد. در این بین کولرهایی پیدا می‌شوند که زیر این کار زیاد کمر خم کرده و دیگر یا توان رساندن باد خنک به داخل مجتمع‌ها را ندارند یا با چندین و چند عیب به‌ کار خود ادامه می‌دهند. با وجود این، تعدادی از شهروندان برای سرویس کولرهای آبی واحدشان سال به سال سری به پشت‌بام نمی‌زنند و از اینکه کولرها در چه وضعیتی به‌سر می‌برند غافل هستند.

کافی است نگاهی به پشت‌بام مجتمع‌های درون شهر بیندازیم تا متوجه آبی که از کولرها سرازیر است بشویم. علاوه بر این سر وصدای بعضی از کولرها به‌حدی رسیده که انگار قطاری در نزدیکی خانه همسایگان در حال رفت‌وآمد است. به‌هر حال بهتر است افراد برای بازرسی وضعیت کولرهای خود چندین بار در طول فصل گرما اقدام کرده و این کار را موکول به سال بعد نکنند.

اتوبوس در نقش مانع

در بعضی از چهارراه‌های سطح شهر چنانکه باید و شاید بین چراغ عابر و چراغ خودرو هماهنگی لازم مشاهده نمی‌شود به‌طوری که برای نمونه چراغ قرمز عابران آنقدر طول می‌کشد که آنها به‌اصطلاح از پا می‌افتند و به عبور از لابه‌لای خودرو‌ها تن در می‌دهند.

گهگاه مانند آنچه در تصویر می‌بینید عابران برای عبور از عرض خیابان نمی‌دانند چه‌‌ موقع باید اقدام کنند چراکه بعضی از رانندگان اتوبوس بدون توجه به چراغ عابر چنان تا وسط چهارراه پیش می‌آیند که جلوی دید عابران گرفته شود. به‌هرحال با توجه به اینکه چراغ‌راهنمایی و رانندگی در خیلی از چهارراه‌ها 3زمانه است، دید کافی به چراغ بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. لازم به‌ ذکر است که می‌توانید تخلفات رانندگان اتوبوس حتی در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی را با سامانه 137‌در میان بگذارید.

کد خبر 114802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز