جمعه ۲۹ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

چندی پیش مطلبی درج کردیم مبنی بر اینکه تهویه برخی کبابی‌ها و دیگر رستوران‌ها مشام رهگذران را نشانه می‌رود و درست به‌سمت پیاده‌رو نشانه‌ گرفته می‌شود و در مجموع، چنین حرکتی کار درستی به‌نظر نمی‌رسد.

کباب

درست بعد از چاپ این مطلب چندین و چند تن از شاغلان این صنف جهت تهویه‌ها را به سمت پشت‌بام یا چندین متر بالاتر از مغازه‌ تغییر دادند و رضایت همسایه‌ها و رهگذران جلب شد. با وجود این به‌مناسبت فرارسیدن ماه‌مبارک رمضان، بهتر است این حرکت پسندیده ابعاد وسیع‌تری داشته باشد.

زیرا به‌محض نزدیک شدن به زمان افطار این تهویه‌های وسوسه‌انگیز آغار به‌کار کرده و بوی آش و حلیم ممکن است رهگذران روزه‌دار را بیازارد. بعد از سپری شدن ماه‌مبارک رمضان نیز همان‌طور که پیش از این نیز یاد‌شد همسایه‌های برخی از شاغلان این صنف از بویی که در محدوده کار و محل زندگی آنها می‌پیچد دل خوشی ندارند؛ پس این حرکت درست و پیشگیرانه باید به ماه‌ رمضان محدود نشود.

اینجا کارواش نیست

گناه ساکنان برخی مناطق شهر برای اینکه مجبورند مدام به این و آن بگویند که اینجا کارواش نیست فقط داشتن جوی‌های پرآب جلوی خانه‌شان است. در چنین محدوده‌هایی که جوی، آب تمیزتری نیز دارد هر روز تعداد زیادی راننده‌ درست زیر تابلوی «شستن اتومبیل ممنوع» ابر و سطل به دست مشغول شستن خودرو می‌شوند. تمام اینها در حالی است که این کار مصداق مسلم نقض قانون و ایجاد مزاحمت برای ساکنان چنین محله‌‌هایی است. حال آنکه برخی درختان هم که باید به‌جای آب، کف و مواد شوینده شیمیایی بخورند یکی دیگر از قربانیان این تخلف شهری هستند.

ساعاتی پس از افطار

اگر ساعتی پس از افطار روزهای آخر هفته سری به خیابان‌های پایتخت زده باشید متوجه ترافیک شدید آنها می‌شوید. خیلی از خانواده‌ها در ایام ماه‌مبارک رمضان، به‌خصوص در روزهای پنجشنبه و جمعه برای صرف افطاری به جاهای گوناگون می‌روند اما وقتی قصد بازگشت به منزل را دارند باید خیابان‌های شلوغ ساعات آخر شب را تحمل کنند. موضوعی که در این بین برای آنها خیلی ناراحت‌کننده‌تر می‌شود قانون‌شکنی‌ افرادی است که گویا تصور می‌کنند رعایت قانون فقط برای روشنایی روز است.

حرکات مارپیچ موتورسیکلت‌ها از بین خودروها و سروصداهای نامتعارفی که راکبان آنها (مثلا برای تفریح) تولید می‌کنند یکی از مواردی است که می‌توان به‌فور در این ساعات دید. علاوه بر این گویا عجله بعضی از رانندگان برای رسیدن به سریال‌های ماه‌رمضان، که اگر هم نبینند چیزی را از دست نداده‌اند باعث می‌شود تا خیلی موارد را نادیده گرفته و هیچ چراغ راهنمایی برایشان قرمز نباشد. مورد بعدی که شهروندان را از تردد در این ساعات حسابی پشیمان می‌کند، بازگشت تماشاگران فوتبالی است که هیجانات خود را چه از برد و چه از باخت به‌نحوی در خیابان‌ها خالی می‌کنند.

فرغون به‌جای درپوش

بارها گزارش مربوط به سقوط رهگذران را در چاه‌هایی که به‌هر دلیلی حفر شده‌اند خوانده، شنیده یا دیده‌ایم؛ دلیل اصلی آنها همه به این بر‌می‌گردد که جدای از نبود درپوش مناسب برای اعلام خطر چاه حفرشده هیچ تابلو یا نوار شبرنگی نصب نشده‌اند.

برای نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید کارگران پس ترک محل، فرغون را جایگزین درپوش ایمنی کرده‌اند که نه‌تنها هیچ امنیتی برای رهگذران ندارد بلکه رنگ آن طوری نیست که بتواند در هنگام شب اعلام خطر کند. این در حالی است که این چاه‌های بدون‌درپوش و علائم می‌تواند به سقوط رهگذران ختم شود.

کد خبر 114319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز