چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

«ذره‌ذره جمع شود وانگهی دریا شود»؛ این ضرب‌المثلی است که می‌توان در جواب کسانی گفت که زباله‌های هرچند کوچک در دست خود را هرجایی که بشود پرت می‌کنند و می‌گویند «این یه ذره آشغال که توی این شهر به این بزرگی چیزی به‌حساب نمی‌آد».

اشغال

اما به‌واقع موارد زیادی در سطح شهر، گویای توجه نکردن عده‌ای از شهروندان مبنی بر نریختن زباله در هرجایی به‌خصوص در جوی‌های آب است. به‌طور مثال تصویر فوق (البته از نازیبا بودن تصویر پوزش می‌طلبیم) نمونه‌ای از بیرون کشیدن زباله‌های ریز و درشتی مثل قوطی‌های نوشیدنی غیر‌قابل تجزیه‌ است که توسط کارگران شهرداری از زیر پل‌های جوی‌های آب سطح شهر بیرون کشیده شده‌اند.

در خیلی از چهارراه‌ها بوی نامطبوع تلمبار زباله‌هایی که به‌مرور در طول مسیر جوی‌ها ریخته‌ شده‌اند و با رسیدن به محل تقاطع گیر‌کرده‌ و کلی لجن و گل‌ولای نیز به آنها اضافه شده است، حال مسافران و مسافربر‌ها را حسابی به‌هم می‌زند. با وجود این، می‌توانید موارد اینچنینی را با تماس با مرکز 137شهرداری پیگیری کنید.

کتابچه به‌جای برچسب

برچسب‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی که روی در، دیوار و حتی دربازکن منازل زده می‌شوند، علاوه بر اینکه چهره ساختمان‌ها و شهر را نازیبا می‌کنند، گهگاه افراد پشت در را هم به‌دردسر می‌اندازند. به‌طور نمونه بسیاری از کاغذهای تبلیغاتی درست روی صفحه دربازکن‌ها چسبیده می‌شوند تا باعث جلب توجه افرادی شوند که قصد زنگ زدن را دارند.

این در حالی است که اگر یکی از اهالی خانه با دستی پر از کیسه‌‌های میوه و موادغذایی، قصد زنگ زدن را داشته باشد به مشکل بر می‌خورد. بهتر است که شرکت‌ها‌ و فروشگاه‌ها برای تبلیغات کار خود به‌جای چنین کاری دست‌کم به بهر‌ه‌برداری از کتابچه‌های تبلیغاتی رو بیاورند که این روزها به‌طور رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

کج‌ومعوجی درپوش‌ها

این روزها شاهد بهسازی پیاده‌روهای سطح شهر، توسط کارگران شهرداری هستیم اما برخی درپوش‌های تاسیسات شهری چنان از سطح زمین بالاتر یا پایین‌تر نصب‌ شده‌اند که زیبایی و سطح صاف سنگفرش پیاده‌روها تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد. شاید در پاره‌ای از موارد کارگران سازمان‌های گوناگون چاره‌ای جز بالا آوردن درپوش‌ از سطح پیاده‌رو نداشته باشند اما آنچه که مهم به‌نظر می‌رسد سلامت خود درپوش است.

گهگاه کج و معوج بودن درپوش‌های آهنی نوک‌تیز یا سر برآوردن پیچ و مهره‌های آنها به قیمت پاره شدن کفش رهگذران و در حالت بدتر زمین خوردن و شکستن دست‌وپایشان تمام می‌شود. در پاره‌ای از موارد کله‌پا شدن افراد به‌خاطر این ناهمواری‌ها با نگاه غضب‌آلودشان به نفر کناری مصادف می‌شود؛ چراکه احتمال می‌دهند او برایش جفت‌پا گرفته باشد. بنابراین همیشه مراقب جلوی پای خود به‌خصوص در تاریکی شب باشید.

زشتی کار گلفروشان خیابانی

تا به حال چند بار شده است که گلفروش ‌های خیابانی بخواهند گل‌هایی که در دست دارند را ( البته نه یکی دو شاخه بلکه دسته‌ای) به زور به شما بفروشند؟ گلفروش‌هایی که برای فروش گل‌هایشان سر خود را تا حد ممکن داخل خودرو می‌کنند؟ آنها با همین اصرارهای بیش از اندازه در طول روز بارها جواب می‌گیرند و گل‌های خود را می‌فروشند؛ گل‌هایی که شاید رنگ‌شده باشند و زیاد دوام نیاورند.

اما این وسط چیزی که بیشتر از همه شهروندان را ناراحت می‌کند حرف‌های زشتی است که در صورت نخریدن گل از بعضی از این گلفروش‌های خیابانی باید بشنوند. گاهی این گلفروش‌ها در توهین‌های خود تا جایی پیش می‌روند که رانندگان کلافه از گرما از کوره دررفته و با آنها گلاویز می‌شوند. بهترین راهکار برای خلاصی از دست این افراد بالا کشیدن شیشه‌ خودرو و تحمل باقی‌ماندن جای انگشتان آنها روی شیشه‌هاست.

کد خبر 113702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز