چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

برخی از ما به‌محض مشاهده سنگینی ترافیک یا صحنه یک تصادف، شروع می‌کنیم به‌ شرح اشتباهات دیگران و پاک یادمان می‌رود که گاهی خود ما نیز یکی از حلقه‌های این زنجیر هستیم

ترافیک شهر

برای نمونه نگارنده این ستون که گاهی سعی می‌کند برخی نکات فرهنگ زندگی اجتماعی و اصول رانندگی را برای خواننده‌های روزنامه یادآوری کند به ناگاه وسط خیابان با سؤال یک راننده‌ دیگر مواجه شد؛حال آنکه خود نیز در حال رانندگی بود و طی یک رودربایستی آن هم وسط خیابان، سؤالات راننده دیگر را در مورد یافتن یک نشانی پاسخ گفت. این پاسخگویی مستلزم کاهش سرعت و سنگین‌شدن ترافیک بود.

به‌هر حال همین رفتار غلط توام با رودربایستی باعث شد تا یک رفتار اشتباه دیگر را در فهرست نباید‌های رانندگی جا دهیم و از این پس به‌یاد‌ داشته باشیم که برای سبک‌تر شدن ترافیک خیابان‌ها بهتر است از رودربایستی نیز دوری کنیم.

ورود ممنوع کفش‌ها

از وقتی محققان، انواع موکت وفرش را عاملی برای تجمع موجودات ریز و ابتلای افراد به انواع حساسیت‌ها معرفی کرده‌اند تعداد خانواده‌هایی که از انواع کفپوش‌ها برای کف ساختمان استفاده می‌کنند رو به فزونی گذاشته است. با وجود این، همین افراد گاهی با وجود یک کودک خردسال در خانه با کفش وارد خانه می‌شوند و بدون توجه به مسائل بهداشتی در خانه و محلی که کودک روی زمین، به‌قول معروف چهار‌دست و پا می‌رود، تردد می‌کنند. جالب اینجاست که برخی نیز بدون کسب اجازه از صاحبخانه به‌محض مشاهده کفپوش‌های سنگی و چوبی، با کفش وارد خانه وی می‌شوند.

صرفه‌جویی حتی در شرایط خاص

فکر ماندن با بدن کف‌آلود در حمام یا گذراندن یک روز گرم تابستانی با کولرآبی خاموش به‌خاطر قطعی آب بسیار سخت است اما گویا از وقتی بحث آلودگی آب شهر تهران داغ شده است، برخی از شهروندان کمتر به‌صرفه‌جویی در مصرف آن اهمیت می‌دهند. برای‌نمونه هنوز دیده می‌شود که گهگاه آب آشامیدنی پارکی به‌خاطر سهل‌انگاری بچه‌بازیگوشی مدت‌ها باز می‌ماند یا هنوز هم با این همه توصیه بعضی‌ها برای تمیز کردن خودرو و غیره حسابی آب شرب خانه و حتی مجتمع مسکونی را هدر می‌دهند.

پیش از این هم بعضی از مناطق شهر با مشکل کمبود آب مواجه بودند و در خیلی از مجتمع‌های مسکونی مدیریت مصرف آب به‌سختی امکان‌پذیر می‌شد؛ به‌طوری که طبقات بالایی این مجتمع‌ها با فشار ضعیف آب به‌خصوص در روزهای تعطیل مواجه می‌شدند. درست است که کارشناسان بهداشتی هنوز هم در مورد سلامت کامل آب‌ آشامیدنی تهران شبهاتی وارد می‌کنند اما در هر صورت باید صرفه‌جویی در مصرف آب را به‌هر دلیل از یاد نبریم.

خطر سقوط انسان

گویا علاوه بر تحمل صدای بلندگوهای وانتی‌هایی که برای خرید همه‌جور اثاث منزل درکوچه و خیابان‌ها می‌چرخند، باید هنگام رانندگی در پشت خودروی آنها مراقب سقوط شاگردان‌شان در هر لحظه باشیم. البته شاید رانندگان آنها خواسته باشند پیرو چاپ مطلبی با عنوان «گیم‌نتی به‌وسعت شهر» مبنی بر رانندگی هیجان‌انگیز در پشت بعضی از تاکسی‌هایی که کلی بار را حمل می‌کنند، موانعی زنده را هم به قضیه و البته سختی کار اضافه کنند.

شاید ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی در این مورد نیز باید سختگیری بیشتری به خرج دهند. به‌هر حال بهتر است افرادی که اینگونه با جان خود بازی می‌کنند‌، هم خطرات ناشی از ترمزهای ناگهانی راننده را در نظر بگیرند و هم برای سایر رانندگان دردسر‌آفرین نشوند.

کد خبر 113162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز