چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

یکی از باور‌های غلط برخی شهروندان این است که خلاقیت و ابتکار از هر نوعی که باشد جالب است

و باید به آن اقدام کرد حال آنکه گاهی خلاقیت در خدمت کار‌های خلاف قانون و حتی خلاف اخلاق نیز می‌تواند قرار گیرد.

بنابراین داشتن خلاقیت برای انجام کار‌های نو لازم است اما کافی نیست و باید کمی هم به آن چاشنی وجدان و اخلاق اضافه کرد. برای نمونه هما‌نطور که در تصویر مشاهده می‌‌کنید یک ابتکار کثیف می‌تواند خیابان‌ها را آلوده کند.

فقط کافی است یکی از رهگذران پرشمار و کم‌حواس، هوس کند خارج از خط عابرپیاده  یکباره وسط خیابان بپرد و آن‌وقت است که راننده مبتکر ما نیز با یک ترمز و گاز  ناگهانی به‌جای رهگذر یا‌دشده کیسه‌های زباله را نقش بر زمین می‌کند. در این نکته نیز همه اتفاق نظر دارند که انتظار از راننده‌ یاد‌شده برای اینکه پیاده‌شده و زباله‌ها را جمع کند انتظاری بیهوده است.

از پیاده‌ رو تا لوبیا رو

زین پس به‌جای واژه بیگانه و فاقد مصداق «پیاده‌رو» به فراخور زمان و مکان می‌توانیم بگوییم «لوبیا رو»، «نوشابه‌رو» یا بسیاری‌ «رو»‌های دیگر که ذکر تمام آنها در  این مجمل نمی‌گنجد زیرا همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید در این بخش از شهر به‌جای پیاده‌های رهگذر، گونی لوبیا و جعبه نوشابه یافت می‌شود.

به‌هر حال به‌نظر شهروندان، برخورد با اصناف مزاحمی که به هیچ‌وجه رعایت حقوق شهروندان دیگر را نمی‌کنند یکی از ملزومات زندگی شهری است. در غیر این‌صورت دیری نمی‌پاید که پیشروی آنها به‌ طرف خیابان نیز  می‌کشد. البته شهروندان در تماس با تلفن 137 و اعلام مکان سد معبر می‌توانند مطمئن باشند که با این اصناف مزاحم برخورد خواهد شد.

خلق را تقلیدشان بر باد داد

بعضی از افراد، گهگاه در رابطه با انجام بی‌فرهنگی‌ها و قانون‌شکنی‌ها عذر بدتر از گناه می‌آورند. برای نمونه هنگامی‌که از آنها سوال شود که چرا بی‌توجه به چراغ عابر از چهارراه‌ها و لابه‌لای خودروها عبور می‌کنند؟ پاسخ می‌دهند که وقتی همه بی‌توجه رد می‌شوند چرا من عبور نکنم؟ از  قدیم گفته‌اند «خلق را تقلیدشان بر باد داد». 

اگر ما بخواهیم دنباله‌رو افرادی که فرهنگ‌شهرنشینی را زیر پا می‌گذارند باشیم در درجه اول به شهر خودمان و  محیط زندگی خودمان آسیب زده‌ایم. برای نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید 2‌تصویر در ساعات 11صبح  و 19:30‌بعدازظهر روز 29تیر از گوشه‌ای از شهر نشان می‌دهد که بعضی از شهروندان وقتی دیده‌اند فردی زباله‌های خانه خود را در پیاده‌رو  رها کرده است آنها هم پیرو وی به حجم زباله‌ها افزوده‌ و محیط را برای تجمع حشرات موذی آماده کرده‌اند.

این در حالی است که آنها می‌توانستند با راهنمایی کردن  نخستین افرادی که اقدام به این کار کرده‌اند دانه‌های خوب اصلاح فرهنگ‌ شهرنشینی را بکارند.  

عابر بانک بدون رسید

تا به حال در تمام معاملات نقدی و غیرنقدی رسم بر این بوده است که در ازای جابه‌جایی‌های وجه نقد و حتی اموال منقول و غیر‌منقول رسید رد و بدل شود. با وجود این به‌نظر می‌رسد برخی عابربانک‌ها خود را از این قاعده کلی مستثنی کرده‌اند.

بعضی از دستگاه‌های یاد‌شده علاوه بر اینکه در همان ابتدای کار با عباراتی مانند «دستگاه از ارائه سرویس خارج است» یا «ارتباط با مرکز صادر‌کننده کارت برقرار نشد» باعث ناراحتی مشتریان می‌شوند و گاهی نیز پس از پایان عملیات گرفتن پول، نقل و انتقالات وجه و‌... عبارت «دستگاه قادر به ارائه رسید نیست»  را تحویل مشتری می‌دهند تا افراد هیچ رسیدی از کاری که انجام داده‌اند در اختیار نداشته باشند. این درحالی است که اگر دستگاه رسید برای چاپ ندارد باید در همان ابتدا کاربر را از این کاستی آگاه کند.

کد خبر 112141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز