گویا تا زمانی‌که راننده‌ها متوجه تفاوت مسیر دوچرخه با پارکینگ کنار خیابان نشوند اغلب علاقه‌مندان به دوچرخه از این تفریح فردی و لازمه زندگی شهری محروم می‌مانند.

مسیر دوچرخه

از آن‌رو که تعداد خودرو‌ها به حدی رسیده است که تردد در برخی ساعات روز امکان‌پذیر نیست، استفاده از دوچرخه برای مسیر‌های کوتاه ضروری به نظر می‌رسد. حال آنکه این روز‌ها مسیر ویژه دوچرخه‌ها به پارکینگ چهار‌چرخ‌ها بدل شده است و در عمل عبور و مرور دوچرخه‌ها از آن غیرممکن می‌شود.

به‌هر حال جدای از اهمیت تصمیم‌های کلان مدیریت شهری باید قبول کنیم که رفتار ترافیکی هر یک از ما نیز نقش بسزایی در حل این مشکل دارد. درکنار استفاده از دوچرخه، هر یک از ما می‌توانیم از خطوط اتوبوسرانی که این اواخر خدمات‌رسانی به‌مراتب بهتری دارند استفاده کنیم.

پاسخ به گودال عبرت‌آموز

چندی پیش در همین ستون طی درج مطلبی با عنوان «گودال عبرت‌آموز» به برخی حفاری‌های بدون حفاظ و فاقد تمهیدات ایمنی اشاره کردیم. اهالی محله‌ای که گودال عمیق و بدون حفاظ آنجا 2‌موتورسوار را راهی بیمارستان کرده بود اظهار داشتند که این گودال توسط ماموران شرکت آب و فاضلاب حفر شده است.

با وجود این روابط عمومی شرکت یاد‌شده، آبفای منطقه 4‌را از این مورد مبرا دانسته و در توضیح خود آورده است: « با بررسی‌های به‌عمل آمده از محل سقوط موتورسوار به داخل تراشه شرکت آب و فاضلاب واقع در خیابان پیروزی، خیابان برادران محبی مشخص شد که حفاری مورد اشاره مربوط به پروژه لوله‌گذاری شبکه اصلی شرکت فاضلاب بوده و آبفای منطقه 4‌در آدرس مذکور هیچگونه عملیات حفاری نداشته است.»

پرچم‌دار پرخطر

گاهی اوقات تلاش کارگران برای بازسازی بلوک‌ها و حصارهای آهنی بزرگراه‌های شهر تا جایی پیش می‌رود که به‌نظر می‌رسد فراموش کرده‌اند درست همانجایی که مشغول به کار هستند، هر آن امکان دارد سروکله خودرویی پیدا شود که راننده آن به لایی‌کشی، بیشتر از دقت به مسیر اهمیت می‌دهد.

برای نمونه مانند آنچه در تصویر می‌بینید یکی از نگارنده‌های این ستون در یکی از بزرگراه‌های شمال‌ شهر تهران در عرض یک‌دقیقه شاهد بیش از 4‌ترمز شدید خودروهایی بود که رانندگان آنها به ناگاه با یک کارگر پرچم‌ به‌دست روبه‌رو می‌شدند که باریک‌شدن بزرگراه به علت تعمیرات را هشدار می‌داد.

این ماجرا درست در قسمتی رخ می‌داد که خودروهایی برای پیاده و سوار‌کردن مسافران در زیر پل عابر توقف کرده و عرض بزرگراه را تنگ‌تر می‌کردند. اضطراب نگارنده از اینکه برای آن کارگر حادثه ناگواری پیش بیاید، مانع از گرفتن بیشتر از یک عکس شد و در ادامه به‌همراه شهروندی دیگر به تلاش برای اعلام خطر به وی انجامید. به‌هر حال بهتر است پیمانکار مسئول در این بازسازی‌ها همیشه به کارگر پرچم به‌دست، منطقه مناسب ایستادن را نشان دهد.

خرید عروسی با رودربایستی

از ظواهری که در کوچه و خیابان‌های شهر برمی‌آید (مانند خرید تازه‌عروس و دامادها)، در چند روز اخیر جشن‌های عروسی حسابی همه‌جا برقرار است اما این وسط گاهی عروس و دامادها اگر هم بخواهند در خریدشان اسراف نکنند، برخی از فروشنده‌ها کاری می‌کنند که آنها یا خانواده‌ همراه‌شان در رودربایستی باهم مجبور به خرید و انعام دادن بشوند.

برای نمونه گاهی فروشنده‌های لوازم آرایشی و بهداشتی فهرستی از اجناس را جلوی عروس و داماد می‌گذارند و آنها را به نوعی مجبور به خرید تک‌تک آنها می‌کنند. بهتر است کاری کنیم تا فرهنگ ازدواج‌های ساده و دلخواه عروس‌ و دامادها بیشتر جا بیفتد.

کد خبر 116049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز