سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

تمام قانون‌شکنان سعی می‌کنند قانون‌شکنی‌شان دور از چشم دیگران باشد و بسیاری نیز تمام ردپاهای خود را از صحنه‌جرم محو می‌کنند.

انباری

با این مقدمه به‌نظر می‌رسد برخی شرکت‌های تخلیه‌چاه و غیره که برچسب‌های تبلیغات خود را روی در‌های منازل و غیره می‌چسبانند تا به‌حال جزو معدود متخلف‌هایی باشند که نه‌تنها ردپای تخلف خود را پاک نمی‌کنند بلکه در کمال بی‌تفاوتی، شماره‌تلفن خود را نیز در محل باقی می‌گذارند.

البته با دیدن تصویر این ستون متوجه می‌شوید که این صنف تنها نیست و برخی ساکنان مجتمع‌های مسکونی نیز مانند آنها سمبل اعتماد‌به‌نفس (‌از‌نوع کاذب) و البته ناآگاهی هستند به‌طوری که برای مشخص‌شدن انباری یا پارکینگ خود از قلم‌مو یا اسپری استفاده کرده و با افتخار هویت خود را اعلام می‌کنند.

عفت کلام

بچه که بودیم اگر از روی ناآگاهی کلام زشتی در گفتارمان به کار می‌بردیم والدین می‌گفتند « برو زود دهانت را آب بکش». کنایه از این بود که دهان، پاک است و کلام زشت آن‌را آلوده می‌کند. با وجود این به‌نظر می‌رسد این مورد به‌محض رسیدن برخی افراد به سن بزرگسالی فراموش می‌شود و مطابق تصور آنها عفت‌کلام، ویژه کودکان است.

البته این گروه‌خاص بین خانواده‌ و فرزندان خود کمتر از این عبارات ناپسند استفاده می‌کنند اما این ملاحظه‌کاری را برای فرزندان و خانواده دیگران لحاظ نمی‌کنند تا جایی که برخی خانواده‌ها بعد از سرخ و سفید‌شدن مجبور می‌شوند محل را ترک کنند و حالا کار به‌جایی رسیده است که مسئولان برخی رستوران‌ها و دیگر اماکن عمومی مجبور شده‌اندبا نصب تابلو‌هایی که یکی از آنها را ملاحظه می‌کنید، در خصوص رفتار زشت‌ آنها هشدار ‌دهند. به‌هر حال به‌یاد داشته باشیم که نشانه‌های بزرگ و عاقل‌شدن موارد بسیاری جدای از بددهنی است.

ای‌میل‌های هرمی

به‌طور حتم شما هم بارها از شرکت‌های هرمی، فعالیت آنها و سپس دستگیری اعضایشان شنیده‌اید؛ شرکت‌هایی که یکی پس از دیگری فقط اسم عوض ‌کرده و در قالبی دیگر نفوذ می‌کنند. شاید امروزه کمتر کسی با شناختی که از آنهابه‌وجود آمده است، به دام این شرکت‌ها بیفتد اما افراد سودجو از راه‌های دیگر، طرح‌های خود را پیاده می‌کنند.

برای نمونه اگر یکی از کاربران عادی اینترنت باشید، بعد از مدتی ای‌میل‌هایی را از برخی فعالان اینترنتی مبنی بر کسب درآمد به روش‌های راحت، دریافت می‌کنید. سر و ته کار درصدی از این ای‌میل‌ها شبیه همان کار شرکت‌های هرمی است که فقط قالب گروه‌های اینترنتی را به‌خود گرفته‌اند و معلوم نیست ضمانت، کجای کار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین بهتر است خانواده‌ها هم خودشان و هم در مورد فرزندشان مواظب این نوع ای‌میل‌ها باشند و به قول معروف بی‌گدار به‌ آب نزنند.

تابلوی تاکسی یا تبلیغاتی

گویا برخی فکرمی‌کنند که تابلوهای ایستگاه‌های تاکسی خیلی کار خاصی انجام نمی‌دهد بنابراین کاربری‌شان را تغییر داده و آنها را تبدیل به یک تابلوی تبلیغاتی کرده‌اند. با چنین کاری بسیاری از مسافران باید کلی دنبال تابلوی سرخط تاکسی مورد نظر خود بگردند و دست آخر با کلی پرس‌‌وجو تازه با تابلویی که تمام مشخصات آن زیر آگهی‌ها قایم شده است روبه‌رو شوند.

گویا برچسب‌ها و تراکت‌های تبلیغاتی، کم‌کم در همه جای شهر ریشه دوانیده و حتی تابلوهای تاکسی و اتوبوس هم از دست آنها در امان نیستند. به‌ هر حال جدا از رنگ زرد این تابلوها، متن آنها هم می‌تواند کمک بزرگی برای مسافران درون شهری باشد. در غیراین‌صورت نصب این تابلوها و مشخص‌کردن مبدأ، مقصد و میزان کرایه روی آن ضرورتی نداشت.

کد خبر 115687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز