جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر- سعید مروتی: با نمایش5 فیلم تازه از صبح پنجشنبه، اکران عید فطر آغاز شد. «یک جیب پر‌پول»، «فاصله»، «کارناوال مرگ»، «یک اشتباه کوچولو» و «از ما بهترون» ترکیب فیلم‌های اکران عید فطر را تشکیل می‌دهند.

سینما

«یک جیب پر پول» در گروه سینمایی قدس جای «مقلد شیطان» به نمایش درآمده است. «فاصله» نیز در گروه آزادی جای «چهل‌سالگی» را گرفته. کارناوال مرگ در گروه استقلال جایگزین «ناسپاس» شده و یک اشتباه کوچولو در گروه آفریقا به‌جای «افراطی‌ها» به نمایش عمومی درآمده است. از ما بهترون هم در گروه عصر جدید جای «پسر آدم، دختر حوا» اکران شده است.

از 5 فیلمی که به اکران درآمده‌اند 3 فیلم یک جیب پر پول، یک اشتباه کوچولو و از ما بهترون کمدی هستند. فاصله، ملودرام است و کارناوال مرگ هم یک اثر پلیسی حادثه‌ای محسوب می‌شود.یک جیب پر پول توسط قدرت‌الله صلح میرزایی کارگردانی شده و احتمالا فیلمی در تداوم ساخته‌های متاخر این فیلمساز چون «دلداده» و «زندگی شیرین» است.

حضور زوج جواد رضویان و رضا شفیعی‌جم در یک جیب پر پول گیشه این فیلم را تا حد زیادی تضمین کرده است. یک جیب پر پول به‌عنوان فیلمی کمدی با حضور رضویان و شفیعی‌جم بیش از بقیه فیلم‌های اکران عید فطر امیدوار به فتح گیشه است. قدرت‌الله صلح میرزایی به‌عنوان یکی از کارگردانان سینمای تجاری، بیشتر ساخته‌هایش با توفیق در گیشه مواجه شده و یک جیب پر پول نیز احتمالا مانند دیگر کمدی‌های سازنده‌اش خوب خواهد فروخت؛

هرچند که منتقدان استقبالی از فیلم‌های صلح میرزایی به‌عمل نمی‌آورند.یک اشتباه کوچولو دیگر فیلم روی پرده است که به‌نظر می‌رسد بخت قابل‌توجهی برای دستیابی به فروشی قابل قبول را داشته باشد. این فیلم توسط محسن دامادی ساخته شده که پیش از این بیشتر به‌عنوان فیلمنامه‌نویس فعالیت داشت. دامادی یک اشتباه کوچولو را 2سال پیش ساخت که با وجود مضمون طنزآمیز و حضور پرتعداد بازیگران پولساز تاکنون فرصت اکران نیافته بود.

امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مریلا زارعی، شیلا خداداد و فتحعلی اویسی ازجمله بازیگران یک اشتباه کوچولو هستند.دامادی پس از یک اشتباه کوچولو، فیلم خانواده ارنست را کارگردانی کرده است.از ما بهترون ساخته مهرداد فرید را نیز می‌توان در رده کمدی‌های این اکران قرار داد؛ هرچند این فیلم بیشتر اثری اجتماعی است که در آن رگه‌هایی از طنز نیز به‌چشم می‌خورد.

از ما بهترون درباره یک روزنامه‌نگار است؛ روزنامه‌نگاری که نوشتن گزارشی درباره رمالی مشکلاتی را برایش رقم می‌زند. رضا عطاران در این فیلم حضور متفاوتی دارد. الناز شاکردوست، ارژنگ امیرفضلی، مریم سعادت و نادر سلیمانی از دیگر بازیگران از ما بهترون هستند. این ساخته مهرداد فرید با مایه‌های فانتزی و رگه‌های طنزآمیزش احتمالا بهتر از فیلم‌های قبلی‌اش خواهد فروخت.

کارناوال مرگ ساخته حبیب‌الله کاسه‌ساز نیز یکی از فیلم‌هایی است که پس از مدت زمان نسبتا زیادی رنگ پرده را به خود می‌بیند. کارناوال مرگ حاشیه‌های زیادی در زمان تولیدش داشت. این فیلم ابتدا توسط رضا اعظمیان جلوی دوربین رفت و کاسه‌ساز تهیه‌کنندگی آن‌را برعهده داشت. پس از فیلمبرداری قسمت‌هایی از فیلم، میان کارگردان و تهیه‌کننده اختلاف پیش آمد و تولید کارناوال مرگ متوقف شد.

بعد از مدتی، رضا اعظمیان رسما از کارگردانی فیلم انصراف داد و حبیب‌الله کاسه‌ساز خود کارگردانی را به‌عهده گرفت و گویا برخی از قسمت‌های ساخته شده توسط اعظمیان نیز از نو فیلمبرداری شده است. این فیلم سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

معمولا فیلم‌هایی که دچار مشکلات حاشیه‌ای شده و در روند تولیدشان وقفه ایجاد می‌شود آثاری دوپاره و آشفته از کار درمی‌آیند ولی معدود مطالبی که زمان جشنواره بر کارناوال مرگ نوشته شدند، لحنشان منفی نبود. بیش از هر چیز بر شباهت‌های این فیلم با تریلر معروف و جریان‌ساز پل ورهوفن در دهه 90 تاکید شد و حتی برخی کارناوال مرگ را نسخه ایرانی آن فیلم نامیدند.

فرامرز قریبیان، بهرام رادان و الناز شاکردوست در کارناوال مرگ ایفای نقش کرده‌اند.جالب اینکه بازیگران اصلی فاصله، دیگر فیلم روی پرده هم قریبیان و شاکردوست هستند. فاصله، توسط کامران قدکچیان کارگردانی شده که یکی از قدیمی‌ترین فیلمسازان همچنان فعال سینمای ایران به‌شمار می‌آید.

فیلم قبلی قدکچیان «سوغات فرنگ» اثری کمدی بود و در فاصله نیز رگه‌هایی از طنز به چشم می‌خورد.فاصله، روایت زندگی زن جوانی است که همسرش رهایش کرده تا با دختری ازدواج کند که وارث یک بازرگان پیر است. سابقه حضور قدکچیان به‌عنوان کارگردان در سینمای ایران نزدیک به 40 سال است.

او در دهه 50 با فیلم متفاوت «جمعه» و در دهه 70 با «آواز تهران» نشانه‌هایی از ذوق و تسلط بر ابزار را نمایان کرد. هرچند قدکچیان بیشتر کوشیده تا در سیمای یک کارگردان حرفه‌ای شاغل در سینمای بدنه ظاهر شود.درمجموع، 5 فیلم تازه اکران شده، فضایی تازه را در سینماهای تهران رقم زده‌اند. اکران عید فطر به‌عنوان یکی از بهترین زمان‌های نمایش فیلم‌ها، می‌تواند رونق را به گیشه‌ها بازگرداند.

کد خبر 115293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز