چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور روز قدس را موضوعی جهانی دانست و تصریح کرد: روز قدس متعلق به همه افراد بشر و نقطه پیوند تمام ملت‌ها بر یک اصل روشن انسانی است

President Ahmadinejad

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، در پاسخ به سوالی درباره اهمیت روز جهانی قدس، خاطرنشان کرد: امروز مسئله قدس مهم ترین مساله جهان است و می‌توان از صف آرایی، شدت عمل ومیزان حساسیتی که کشورها، جریانات و قدرت‌های زورگو به موضوع قدس نشان می‌دهند، اهمیت قدس را حدس زد.

وی افزود: روز قدس اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین است، مردمی که حقوق آنها زیر چکمه‌ صهیونیست‌های آدم‌کش پایمال می‌شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله قدس فقط یک مسئله جغرافیایی، ملی یا فلسطینی نیست، خاطرنشان کرد: اگرچه قدس یک مسئله کاملا اسلامی است اما فقط محدود به مسلمانان نیست امروز مسئله قدس به مسئله بشری تبدیل شده است زیرا رژیم صهیونیستی در برابر چشم 7 میلیارد جمعیت جهان، سرزمینی را با زور و دروغ اشغال کرده و با تهدید کشورهای منطقه،حمله به کشورهای همسایه و تخریب خانه‌های مردم، در حقیقت کرامت و شخصیت بشر امروز را مورد خدشه و تحقیر قرار داده است بنابراین موضوع فلسطین یک مسئله بشری است ومطمئنا هرجای دنیا انسان آزاده‌ای باشد به موضوع قدس حساس است.

دکتر احمدی‌نژاد با تاکید بر اینکه صهیونیسم یک حزب سیاسی بسیار پیچیده،خشن و بی فرهنگ است، گفت: صهیونیست‌ها قصد دارند همه دنیا راتحت سلطه خود قرار دهند و فرهنگ دنیا را متلاشی کنند و براقتصاد و سیاست جهان تسلط داشته باشند. آنها به دنبال این هستند که حتی خودشان تعیین کنند که چه کسی در کجا حاکم باشد، کدام رسانه چه حرفی را مطرح کند، و چه کسی جایزه صلح بگیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پایگاه اصلی صهیونیست ها در رژیم صهیونیستی قرار دارد، تصریح کرد: گرچه برخی معتقدند دولت آمریکا هم به نوعی پایگاه رژیم صهیونیستی است اما اینکه دولت آمریکا تحت سلطه رژیم صهیونیستی است یا رژیم صهیونیستی تحت سلطه دولت آمریکا، جای بحث دارد اما مهم این است که امروز صهیونیست‌ها همه جهان را مورد تهدید قرار داده‌اند.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در باره راه حل جمهوری اسلامی ایران برای حل موضوع فلسطین و بازپس گیری حقوق غصب شده فلسطینی‌ها خاطرنشان کرد: بهترین راه حل برای حل مشکل فلسطین در منشور سازمان ملل متحد پیش بینی شده و آن برخورداری از حق تعیین سرنوشت است. ملت فلسطین دارای تاریخ، سرزمین و هویت مشخصی بوده و ملت آواره‌ای نبوده است که امروز رژیم صهیونیستی بخواهد آنها را از روی زمین پاک کند.alaalam interview

رئیس جمهور تصریح کرد: همان طور که همه ملت‌ها از حق تعیین سرنوشت برخوردارند باید ملت فلسطین هم از این حق برخوردار باشد. امروز حدود 10 میلیون فلسطینی وجود دارند که می‌توانند در رفراندوم آزاد سرنوشت خود را تعیین کنند ملت فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی می‌توانند با هم تصمیم بگیرند و آینده فلسطین را رقم بزنند و این انسانی‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه حلی است که همه باید به آن تن بدهند.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی خود از آغاز مجدد مذاکرات سازش، اظهار داشت: بیش از 30 سال است که این مذاکرات انجام می‌شود و ده‌ها طرح هم ارائه شده اما سوال این است که چرا همه آنها به شکست انجامیده است. اگر به مسائل و ریشه اصلی مشکلات فلسطین توجه نشود، نفس گفتگو و مذاکره مشکلی را حل نخواهد کرد از این رو باید ریشه مشکل را شناخت و آن را برطرف کرد.

وی افزود: از سوی دیگر باید مشخص شود که چه کسی و به نمایندگی از چه کسی می‌خواهد مذاکره کند و نماینده 10 میلیون فلسطینی در کجای این مذاکرات حضور دارد، آیا قرار است اشغالگران خود نماینده فلسطینی‌ها را تعیین کنند و در حقیقت می‌خواهد با خود گفتگو کند؟

رئیس جمهور اضافه کرد: درحال حاضر رسمی‌ترین نماینده فلسطین، دولت حماس است چراکه برخاسته از رأی مردم است بنابراین اگر واقعا قرار است مذاکره ای صورت بگیرد باید نماینده 10 میلیون فلسطینی هم در آن حضور داشته باشد.

آقای احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: در روند مذاکرات سازش باید مشخص باشدکه آیا موضوع مذاکرات، تعیین سرنوشت ملت وسرزمین فلسطین، رفع ظلم، تبعیض و بازگشت اشغالگران به سرزمین های خود است یا اینکه صرفا یک عده می‌خواهند با یکدیگر تفاهم کنند؛ از سوی دیگر باید معلوم شود که در چه شرایطی این تفاهم انجام می‌شود؛ چه کسی ناظر و چه کسی واسطه آن است؛ آیا کسی که واسطه مذاکرات است، خود یک طرف مذاکره نیست؟

وی افزود: تجربه نشان داده است که دولت‌های آمریکا به طور مطلق از جنایات، تجاوزگری‌ها و اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی حمایت کرده‌اند بنابراین آنها چطور می‌توانند واسطه مذاکره باشند؟

احمدی نژاد اظهار داشت: اشغالگران صهیونیستی چنین تصور نکنند که اگر در جریان مذاکرات، به فرض، تفاهمنامه‌ای امضا کنند، در دنیا مشروعیت و مقبولیت پیدا خواهند کرد؛ این تصور کاملا اشتباهی است زیرا امروز صهیونیست ها در بین همه ملت‌های جهان منفور هستند و به جز حزب صهیونیسم که در آمریکا و اروپا چند هزار عضو دارد هیچ کس در دنیا به صهیونیست‌ها علاقه‌ای ندارد.

رئیس جمهور اضافه کرد: شاید یکی از اهداف آغاز روند مذاکرات سازش تنها به دلیل مسائل انتخاباتی داخل آمریکا باشد و با صحنه سازی و تبلیغات قصد دارند در بین مردم آمریکا برای خود وجهه‌ای درست کنند در حالی که به نظر می‌رسد نیازی به این گونه صحنه سازی‌ها وجود ندارد زیرا در آمریکا دو حزب بیشتر حاکم نیست و مردم گزینه سومی پیش رو ندارند وبه اجبار باید حزبی را که ضرر کمتری دارد انتخاب کنند مردم آمریکا فکر می‌کنند جمهوری‌خواهان خشن‌تر و بدتر از دیگران هستند از این رو نیازی به این گونه تبلیغات و صحنه سازی‌ها وجود ندارد.

دکتر احمدی‌نژاد با تأکید بر اینکه مسئله فلسطین باید به دست مردم این کشور و با به رسمیت شناختن حقوق اساسی ملت فلسطین حل شود،گفت: حل این موضوع نیازی به جنگ و لشکرکشی ندارد تنها باید حق ابتدایی و اولیه مردم فلسطین را به آنها بدهند و ضرورتی هم برای برگزاری ده‌ها دور مذاکره و ارائه طرح‌های مختلف وجود ندارد.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمایت دفاعی تهران از کشورهای منطقه، گفت: ایران آمادگی دارد تجربیات دفاعی خود را در اختیار همه کشورهای منطقه قرار دهد؛ البته این کمک کاملا جنبه دفاعی دارد ضمن اینکه همکاری دفاعی به کشور خاصی اختصاص ندارد و هر کشوری می‌تواند نیازهای دفاعی خود را از ایران تامین کند.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران، مصر و عربستان، اظهار داشت: مناسبات ایران با سایر کشورها بر اساس دوستی، محبت و برادری استوار است به خصوص با کشورهای منطقه و اسلامی انگیزه بیشتری برای همکاری داریم.

وی افزود: اگر بعضا فاصله‌ای با برخی کشورهای دوست وجود دارد عمدتا تحت تأثیر القائات و دخالت‌های دشمنان است؛ چرا که می‌دانند اگر مصر، عربستان و ایران در کنار هم باشند، دیگر رژیم صهیونیستی جایی برای حضور در منطقه نخواهد داشت، ملت فلسطین مظلومیت را تجربه نخواهد کرد، دیگر کسی جرأت نمی‌کند افغانستان و عراق را اشغال و مردم پاکستان را بمباران کنند وهیچ ناامنی و اختلافی در منطقه باقی نخواهد ماند.

رئیس جمهور اضافه کرد: روابط نزدیک این سه کشور به نفع همه افراد بشر وجهان اسلام است زیرا خاورمیانه چهارراه ارتباطی جهان، و خاورمیانه امن و آباد به نفع همه جهان است؛ ایران تلاش خود را برای بهبود این روابط انجام می‌دهد اما این رابطه دشمنانی هم دارد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره تحریم های اقتصادی علیه ملت ایران و تاثیر آن در اوضاع داخلی کشورمان، تصریح کرد: این گونه تحریم‌ها بیشترین تأثیر را در کشورهای اروپایی دارد زیرا امریکایی‌ها که از گذشته با ایران رابطه اقتصادی نداشتند؛ آن‌ها در حقیقت نداشتن همکاری اقتصادی با ایران را به اروپایی‌ها تحمیل می‌کنند، از این رو اروپایی‌ها بیشترین زیان را از تحریم متحمل می‌شوند زیرا ایران توانایی ساخت و یا تهیه کالاهای مورد نیاز خود را از سراسر جهان دارد بنابراین نباید دنبال تأثیر تحریم در ایران بود باید تأثیرات آن را در اروپا جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته اعمال تحریم‌ها ازجانب قدرت‌های زورگو بر اقتصاد ایران تاثیرات مثبتی دارد امروز ایران با خوداتکایی، نوآوری و شکوفایی از حرکتی رو به جلو برخوردار است وهر تحریک بیرونی به این حرکت شتاب می‌دهد.

رئیس جمهور گفت: ایران در بخش نفت و بنزین قدمتی 100 ساله دارد و تمام مراحل مربوط به ساخت پالایشگاه، تولید،اکتشاف و صادرات نفت را در داخل انجام می‌دهد بنابراین تحریم‌ها در این بخش هیچ تاثیری نخواهد داشت و اقدام قدرت‌های زورگو در این زمینه مانند آن است که کسی را که دریاچه آب شیرین در اختیار دارد به تحریم آب شیرین تهدید کنند.

آقای احمدی‌نژاد درباره خروج نیروهای آمریکایی از عراق، خاطرنشان کرد: اقدام دولت آمریکا به معنای پایان حضور نیروهای آمریکایی در عراق نیست البته ایران از نفس کاهش نیروهای نظامی در عراق استقبال می‌کند چراکه معتقدیم عراق باید به دست مردم این کشور اداره شود.

وی افزود: خروج نظامی زمانی مناسب است که همراه با اعلام احترام به استقلال دولت و نظام سیاسی عراق ،تعهد به دخالت نکردن در امور داخلی عراق و عمل به آن باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به بی‌نتیجه بودن حضور نظامی آمریکا در عراق، تصریح کرد: امروز برای مردم آمریکا و جهان جای سوال دارد که حضور آمریکا در عراق چه نتیجه ای داشت؛ آیا بر امنیت منطقه افزوده شد؟ آیا تروریسم ریشه‌کن شد و اقتصاد منطقه بهبود یافت؟ آیا سلاح کشتار جمعی کشف ومعدوم شد و اصولا هدف از این حمله چه بود؟

احمدی‌نژاد با تأکید بر لزوم پاسخگو بودن کسانی که در عراق مرتکب جنایت شدند،گفت: اگر بعد از سقوط صدام، ادامه حضور آمریکایی‌ها در عراق درست بود، پس چرا امروز نیروهای نظامی آمریکا می‌خواهند از این کشور بیرون بروند؟ چه کسی باید پاسخ خون‌های ریخته شده و خرابی‌های انجام شده را بدهد؟ به هرحال باید کسی مسئولیت این جنایات را بپذیرد، خسارت بدهد،مجازات شود و تعهد بدهد که دیگر این اشتباهات تکرار نشود.

رئیس‌جمهورافزود: اگرآقای اوباما می‌خواهد واقعا کار مفیدی انجام دهد، باید به دخالت نکردن در امور داخلی عراق و خروج کامل نیروهای نظامی متعهد شود و مجرم را به یک دادگاه عادل در جهان معرفی کند تا مجازات شود؛ اگر چنین اتفاقی بیفتد مطمئنا ناامنی و تروریسم از بین می‌رود زیرا بهانه تروریست‌ها حضور آمریکایی‌ها در عراق است.

آقای احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال مناظره با رئیس جمهور آمریکا، اظهار داشت: ملت ایران همواره اهل گفتگو و منطق است؛ در دوره آقای بوش برای مناظره در برابر رسانه‌ها اعلام آمادگی کردیم امروز هم این آمادگی وجود دارد. باورمان این است که منطق ملت ایران در همه مجامع جهانی قابل بیان و دفاع است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اظهار نگرانی برخی کشورهای اروپایی مبنی براینکه با به راه افتادن نیروگاه اتمی بوشهر این نیروگاه در منطقه و جهان آلودگی ایجاد خواهد کرد، گفت: در دنیا 400 نیروگاه اتمی وجود دارد چرا 399 نیروگاه دیگر ازنگاه اروپایی ها استثنا هستند؟ اگر نیروگاه‌های دیگر آلودگی ایجاد نمی‌کند نیروگاه اتمی بوشهر هم آلودگی ایجاد نمی‌کند.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه نیروگاه بوشهر زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طبق استانداردهای بین‌المللی فعالیت می‌کند،افزود: تمام استانداردهای بین‌المللی در ساخت نیروگاه بوشهر رعایت شده است و احتمال هیچ‌گونه آلودگی وجود ندارد و به نظر می‌رسد برخی اظهارات در این زمینه از روی ناراحتی بیان می‌شود.

وی تصریح کرد: باید تمام کشورهای منطقه بتوانند از انرژی صلح آمیز هسته‌ای به عنوان انرژی پاک استفاده کنند و دستیابی به آن، حق طبیعی همه کشورهاست و کسی نمی‌تواند مانع آن شود. ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در زمینه انرژی صلح آمیز هسته‌ای به کشورهای منطقه منتقل کند.

رئیس جمهور افزود: هنوز نیروگاه اتمی بوشهر راه اندازی نشده و تنها سوخت به داخل ساختمان برده شده است تا با قرار گرفتن در جای خود در یک دوره دو، سه ماهه راه اندازی شود اما انتقال سوخت اقدام مهمی بود که با اتمام نصب همه تجهیزات و آزمایش آن با تزریق سوخت، فعالیت این نیروگاه آغاز خواهد شد که امیدواریم طرف روسی هم براساس تعهدات خود این نیروگاه را در زمان پیش بینی شده راه اندازی کند.

کد خبر 115249
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز