گروه اقتصادی: 4 روز مانده به نهایی شدن پرونده لایحه برنامه پنجم توسعه در کمیسیون تلفیق مجلس، از بهارستان خبر رسید، رئیس‌جمهور در نامه‌ای خواستار برگرداندن لایحه برنامه پنجم توسعه به دولت شده است.

این اقدام نادر البته شگفتی نمایندگان مجلس را به همراه داشته است و خبرها از رفت‌وآمد فشرده بین پاستور و بهارستان حکایت دارد، بلکه بتوان رئیس‌جمهور را راضی کرد تا از تصمیمش منصرف شود.البته تا لحظه تنظیم این گزارش، جزئیاتی از دیدار محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس و رضا عبداللهی عضو کمیسیون تلفیق مجلس منتشر نشده و گفته می‌شود احمدی‌نژاد پس از این دیدار برای دیدار و مذاکره با مقامات سیاسی قطر به این کشور سفر کرده است.

به گزارش همشهری، امسال نخستین سالی است که کشور بدون قانون برنامه توسعه اداره می‌شود و مجلس برای برطرف کردن این مسئله اقدام به تمدید 6 ماهه قانون برنامه چهارم توسعه کرد و این مهلت قانونی فقط تا پایان شهریور اعتبار دارد.
خبرنگار ما با محمد‌مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق تماس گرفت که او با ابراز بی‌اطلاعی از این مسئله گفت: هر کس که این خبر را داده است باید خودش توضیح دهد!

دیدار با رئیس‌جمهور

یک عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم با تایید ارسال نامه تقاضای استرداد لایحه برنامه پنجم از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس، گفت: قرار بود هیات رئیسه کمیسیون تلفیق در این‌باره دیداری با رئیس‌جمهور داشته باشند. محمدجواد آرین‌منش در گفت‌وگو با ایسنا افزود: نهایتا قرار شد آقایان ابوترابی و عبداللهی به نمایندگی از هیات‌رئیسه تلفیق، در این زمینه با رئیس‌جمهور دیدار کنند.

او تاکید کرد: ما کاملا تغییرات صورت گرفته در لایحه برنامه پنجم در کمیسیون تلفیق را مثبت ارزیابی می‌کنیم؛ ضمن اینکه بیش از 90 درصد این تغییرات با هماهنگی کامل دولت و معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهور صورت گرفته و در اغلب موارد نظر دولت لحاظ شده است.

آرین‌منش دلیل تقاضای استرداد لایحه برنامه پنجم را تغییرات صورت گرفته در کمیسیون تلفیق عنوان کرد و گفت: در برخی موارد تغییراتی داده شده که مورد توافق دولت نبوده و رایی که اعضای تلفیق داده‌اند در برخی موارد نظر دولت را تامین نکرده است اما این کاملا طبیعی است و قرار نیست همه موارد 100 درصد مطابق با لایحه دولت تصویب شود؛ چرا که اگر اینگونه بود، نظرات کمیسیون تلفیق و بحث‌ها و گفت‌وگوها ضرورتی نداشت.

کاظم دلخوش عضو دیگر کمیسیون تلفیق هم گفت: احتمالا تقاضای استرداد لایحه برنامه پنجم در جلسه عصر یکشنبه (دیروز) کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استرداد به صلاح نیست

ولی اسماعیلی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هم گفت: با توجه به اینکه کارهای کارشناسی زیادی روی لایحه برنامه پنجم توسعه انجام شده است، استرداد آن توسط دولت تبعات منفی زیادی دارد. وی افزود: باید هرطور که شده دولت را از این کار منصرف کنیم و بحث استرداد به کلی منتفی شود. عضو هیأت رئیسه مجلس هم گفت: از نظر قانونی امکان استرداد لایحه پنجم توسعه وجود دارد ولی این امر به صلاح کشور نیست.

محمد حسین فرهنگی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به رایزنی تعدادی از نمایندگان مجلس با رئیس‌جمهور درباره مسترد نشدن لایحه پنجم توسعه، در خصوص اعلام وصول نشدن این دستور از سوی هیأت رئیسه مجلس گفت: با رایزنی‌هایی که نمایندگان با رئیس‌جمهور داشته‌اند احتمال توافق برای عدم‌بازگشت این لایحه به دولت وجود داشته و کماکان برای این منظور تلاش‌ها ادامه دارد.

رهنمود رهبرمعظم انقلاب در دیدار اعضای هیأت دولت

رهبر معظم انقلاب هشتم شهریورماه امسال در دیدار اعضای هیات دولت با تاکید بر ضرورت توجه دولت به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله نظام، برنامه‌های 5 ساله را نیز از جهت گیری‌های مهم کشور دانستند و با اشاره به بررسی برنامه 5 ساله پنجم در مجلس، ابراز امیدواری کردند که با همکاری واقعی و انعطاف پذیر قوای مقننه و مجریه، این برنامه به‌خوبی و با انسجام لازم تدوین و تصویب شود.

ایشان پرهیز مجلس از تغییرات اساسی در برنامه 5 ساله ارائه شده دولت و خودداری مجلس از نگاه منطقه‌ای و بخشی به این برنامه را ضروری دانستند و افزودند: دولت نیز نباید برنامه‌ای را که تهیه کرده غیرقابل نقد و تغییر بداند.

کد خبر 115490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز