شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: در سیزدهم شهریور 57 مردم تهران به امامت شهید آیت‌الله مفتح نمازعید فطر را در قیطریه برگزار کرده و پس از آن طی یک راهپیمایی میلیونی گسترده با صدای رسای خود اعلام کردند که خواستار برقراری حکومت اسلامی به رهبری امام‌خمینی(ره) هستند.


این راهپیمایی عظیم جدی‌تر از همیشه زنگ خطر را برای شاه و رژیم پوشالی او به صدا درآورد و عرق سرد وحشت برپیشانی رژیم نشاند.

قرارداد صلح و برتری ایران بر روم

چهارم سپتامبر سال‌363 میلادی، 69‌روز پس از مرگ ژولیان امپراتور روم که با 14‌لژیون (لشکر رومی) به جنگ شاپور دوم (ذوالاکتاف) شاه ساسانی ایران شتافته بود، جانشین او ژوویان با صرف‌نظرکردن از متصرفات روم در آسیای صغیر و غرب فرات موافقت شاپور را با صلح به‌دست آورد تا بتواند باقیمانده لژیونرها را زنده به کشورشان بازگرداند. ژولیان برای تصرف تیسفون از فرات گذشته بود. یکی از شرایط صلح این بود که ژوویان در عقب‌نشینی به ساحل مدیترانه به هر شهر که برسد باید به دست خود پرچم ایران را بر فراز شهر به اهتزاز درآورد و او به این تعهد عمل کرد. ژولیان 26‌ژوئن در جریان عقب‌نشینی از برابر ایرانیان زخمی شده و اواخر همان شب از همین جراحت درگذشته بود. واحدهای ارتش ایران دست از تعقیب لژیونرهای رومی برنداشتند و همین امر ژوویان را که پس از مرگ ژولیان، از سوی ژنرال‌های رومی موقتا تا تصویب سنای روم جانشین ژولیان شده بود، مجبور به دادن پیشنهاد صلح به شاپور دوم کرد. با این پیروزی درخشان، ایران بار دیگر بر روم برتری یافت.

ساقط شدن هواپیمای مسافربر کره‌جنوبی توسط نیروی هوایی شوروی

چهارم سپتامبر‌1983 نیروی هوایی شوروی یک هواپیمای مسافربر خطوط هوایی کره‌جنوبی را که در مسیر خود از آمریکا به کره وارد قلمرو شوروی شده بود، سرنگون ساخت. در این رویداد 269‌ سرنشین این هواپیما (پرواز‌007) کشته شدند. لاورنس مک‌دونالد عضو کنگره آمریکا یکی از مسافران این هواپیما بود.

قتل عام انگلیسی‌ها در کابل

یعقوب خان از امیران ضد‌انگلیسی افغان (و به ناچار دوست روسیه) پس از تصرف کابل، از چهارم سپتامبر‌1879دست به قتل عام انگلیسی‌های مقیم این شهر زد و «سرپیرکاواناری» نماینده تام‌الاختیار انگلستان در افغانستان یکی از این مقتولین بود. با این قتل عام، پیمان صلح «گندمک» میان دولت لندن و افغان‌ها عملا نقض شد. سپس یحیی خان، پسر امیریعقوب خان دست به محاصره شهر قندهار زد تا پادگان انگلیسی آنجا را خلع سلاح کند. سیاست انگلستان در آن زمان بر این مدار بود که قندهار و کابل تحت یک لوا و حکمران نباشند و همه تلاش خود را به کار می‌برد تا میان پشتون‌ها تفرقه باشد (جداکردن و تقسیم پشتون‌ها با خط مرزی «دوراند»، در اجرای همین سیاست بود که یک مسئله دائمی میان پاکستان و افغانستان شده است).

کد خبر 115145

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز