همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد بسیاری از کودکانی در کلاس درس شیطنت می‌کنند، به اشتباه تشخیص "اختلال بیش‌فعالی کم‌توجهی" (ADHD) دریافت می‌کنند،‌ در حالی که آنها تنها رفتارهای عادی مربوط به سن‌شان را انجام می‌دهند

ADHD

به گزارش ای‌بی‌سی پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان در این بررسی دریافتند که حدود یک میلیون کودک دانش‌آموز آمریکایی به اشتباه تشخیص ADHD دریافت می‌کنند، زیرا کم‌سن‌ترین- و بنابراین نابالغ‌ترین- دانش‌آموزان در کلاس هستند.

 تاد ادلر، استادیار اقتصاد در دانشگاه ایالتی میشیگان در لانسینگ در این باره می‌گوید: "اگر کودکی رفتار نادرستی دارد، اگر بی‌توجه است، اگر آرام و قرار ندارد، ممکن است صرفا به این خاطر باشد که پنج ساله است و بقیه بچه‌های کلاس شش ساله هستند."

بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آتلانتا سه تا 7 درصد از کودکان آمریکایی در سنین مدرسه به  ADHD مبتلا هستند. آمار سال 2006 در آمریکا بیانگر آن است که 4.5 میلیون کودک و نوجوان در سنین 5 تا 17 سال مبتلا به این عارضه تشخیص داده شوند.

اما به گفته الدر آزمایش خون یا شاخص‌های عصب‌شناختی وجود ندارد که ADHD را با آن بتوان تشخیص داد. در نتیجه کارشناسان در مورد شیوع این اختلال در میان کودکان اختلاف‌ نظر دارند.

 بررسی‌ادلر بر اساس داده‌های مربوط به 12000 کودک، به اندازه‌گیری تفاوت در تشخیص ADHD در میان کم‌سن ترین و بزرگترین کودکان در سن کودکستان پرداخت. این آمار نشان داد که کم‌سن ترین کودکان نسبت به بزرگترین آنها با احتمال 60 درصد بیشتر ممکن است تشخیص ADHD دریافت کنند.

 او  می‌گوید: "بسیاری از موارد تشخیص ADHD ممکن است ناشی از برداشت‌های معلمان از رفتار نامناسب در میان کم‌سن‌ترین کودکان در کلاس کودکستان باشد."

 ادلر می‌گوید: "بسیاری از این "علائم" ممکن است صرفا بیانگر ناپختگی عاطفی یا فکری در میان کم‌سن‌ترین بچه‌ها باشد."

کد خبر 114420

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز