گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: شهریه دانشگاه اعضای خانواده جانبازان براساس درصد جانبازی سرپرست خانواده پرداخت می‌شود

دانشگاه مدارک

هر چند که در قانون برنامه چهارم توسعه آمده است که شهریه این گروه از دانشجویان می‌بایست به‌صورت کامل از سوی دولت پرداخت شود اما جانبازانی که فرزند دانشجو دارند، اعلام کرده‌اند که تنها بخشی از این شهریه را دولت می‌پردازد و مابقی آن از سوی خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

یک جانباز 60 در صد در این‌باره گفت: هر ترم تقریبا 60 درصد از کل شهریه دانشگاه فرزندم از سوی دولت پرداخت می‌شود و 40 درصد باقیمانده را می‌بایست شخصا پرداخت کنم.او که از ناحیه پای چپ و دست جانباز است با اشاره به اینکه شرایط زندگی جانبازان با دیگر افراد متفاوت است، توضیح داد: با توجه به شرایط جسمی جانبازان باید سازو‌کاری درنظر گرفته شود تا انجام این قبیل کارها نیازمند مراجعه حضوری نباشد.

وقتی براساس استثناء و جدای از عموم برای جانبازان یک تشکیلات اداری به‌وجود می‌آید انتظار می‌رود که انجام کارهای جانبازان با سهولت بیشتری انجام شود، درحالی‌که امروز جانبازان برای انجام کارهایشان ناگزیر از مراجعه حضوری به ادارات هستند.

یک جانباز 25 درصد که 2فرزند دانشجو دارد نیز در توضیح چگونگی پرداخت شهریه دانشگاه فرزندانش گفت: برای هر دو فرزندم معادل درصد جانبازی من شهریه پرداخت می‌شود‌، یعنی همان 25 درصد.او با گلایه از اینکه پرداخت‌هایی که از سوی بنیاد شهید انجام می‌شود، منظم نیست، افزود: عدم‌پرداخت منظم بخشی از شهریه از سوی دولت سبب شده تا دانشجویان در ثبت نام‌ ترم‌های بعد دچار مشکلاتی شوند،

چرا که به هنگام ثبت نام می‌بایست تمامی بدهی‌‌های ترم پیش پرداخت شده باشد و در صورتی که دولت سهمش را به موقع پرداخت نکرده باشد خانواده‌ها ناچارند آن را بپردازند و بعد از مدتی بستانکار شوند‌ اما انجام این کار به‌ویژه برای کسانی که بیش از یک فرزند دانشجو دارند مشکلاتی به همراه دارد.

جانباز 70درصد دیگری نیز که از ناحیه دو پا، شکم و کمر جانباز است، با تاکید بر اینکه سهم پرداختی دولت از شهریه دانشگاه‌ها براساس درصد جانبازی است، گفت: با اینکه من جانباز 70 درصدم اما فقط 60 درصد از هزینه ثبت نام دانشگاه فرزندم از سوی دولت پرداخت می‌شود.

در بخشی از تبصره ب ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه کشور آمده است که: شهریه دانشجویان جانباز 25درصد و بالاتر و فرزندان آنان، فرزندان شاهد، آزادگان و فرزندان آنان و دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از محل اعتبارات ردیف خاص و توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تامین می‌شود.

تعداد دانشجویان مشمول این بند به‎تفکیک هر استان باید همه ساله توسط نهادها و دستگاه‌های ذیربط به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گزارش شود.

پیش از این نیز در برنامه سوم توسعه بر این نکته تاکید شده بود که تمامی شهریه دانشگاه جانبازان، شهداء، آزادگان و خانواده‌هایشان می‌بایست از سوی دولت پرداخت شود اما این بندهای قانون با وجود به پایان رسیدن زمان اجرای برنامه چهارم توسعه تاکنون هیچگاه اجرایی نشده است.

از سوی دیگر اعمال درصد جانبازی برای پرداخت بخشی از شهریه دانشگاه فرزندان جانبازان در جایی از قانون دیده نشده‌است و به‌نظر می‌رسد این کار براساس آیین‌نامه داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور اجرا می‌شود. هر چند در لایحه جامع خدمات رسانی ایثارگران نیز برای رفع این مشکل پیش‌بینی لازم انجام شده‌است اما این لایحه خود نیز درگیر مشکلاتی ناشی از اختلاف نظر و اعمال سلیقه شده و همچنان متوقف مانده است.در این شرایط به‌نظر می‌رسد با توجه به قوانین صریح موجود می‌بایست در اجرای بخشی از مقررات بازبینی لازم انجام شود.

کد خبر 114310

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز