یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین مورد مرگ شناخته‌شده ناشی از "ابر میکروب" مقاوم به دارویی که از آسیای جنوبی منشاء گرفته است،‌ در یک مرد بلژیکی رخ داده است.

superbug

و به این ترتیب نگرانی‌ها در مورد احتمال گسترش جهانی این میکروب که تا به حال چندین نفر را در آمریکا و استرالیا آلوده کرده است،‌ تقویت شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پزشکی که در بیمارستان بروکسل  این بیمار نامبرده نشده را درمان کرده بود،‌ این هفته به رسانه‌های بلژیک گفت این مرد هنگامی که در بیمارستانی در پاکستان بستری بود به این میکروب آلوده شد و در ماه ژوئن (خرداد) درگذشت.

این پزشک گفت:‌"او در حین سفری به پاکستان دچار حادثه رانندگی شد. او به علت جراحت عمده پا در بیمارستان بستری شد و بعد به بلژیک منتقل شده بود. اما بیمار از پیش دچار عفونت بود."‌

به گفته این دکتر علیرغم تجویز آنتی‌بیوتیک قوی کولیستین، بیمار فوت کرد.

یک متخصص دیگر نیز اعلام کرد یک بلژیکی دیگر پس از بستری شدن در بیمارستان به دنبال یک حادثه در سفری به زادگاهش مونته‌نگرو نیز به این میکروب مبتلا شده بود، اما پس بازگشت به بلژیک در ماه ژوئیه (تیر) به بلژیک با درمان بهبود پیدا کرد.

یوری گلوپزینسکی، متخصص باکتری‌شناسی از دانشگاه لوون در بلژیک در این باره گفت:‌ "به نظر می‌رسد مرکز اصلی ظهور این میکروب هند و پاکستان باشد،‌ اما ظاهرا از طریق مسافرت و تماس به کشورهای دیگری هم گسترش یافته است."

 این ابرمیکروب باکتریی حاوی یک ژن تولید کننده آنزیمی به نام "متالو- لاکتاماز- 1 دهلی نو" NDM-1 است که باعث مقاومت این باکتری به تقریبا همه آنتی‌بیوتیک‌‌ها می‌شود. این مقاومت حتی در مقابل داروهایی که به نام کارباپنم‌ها شناخته می‌شوند، ‌و اغلب به عنوان آخرین چاره برای درمان عفونت به کار می‌روند، وجود دارد.

 نشریه انگلیسی، لانست بیماری‌های عفونی‌، این هفته گزارش کرد که باکتری‌های حاوی ژن NDM-1 در 37 انگلیسی که در آسیای جنوبی درمان شده‌اند، یافت شده است. این نشریه گفت توریست‌های پزشکی، که برای درمان‌های ارزان‌قیمت به آسیای جنوبی می‌روند،‌ در معرض عفونت با این باکتری هستند و هشدار داد که ممکن است این ابرمیکروب گسترش بیشتری پیدا کند.

دکتر پیتر کولینون، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان کانبرا اعلام کرد سه مورد از عفونت با این باکتری در استرالیا در میان افرادی که برای جراحی به هند مسافرت کرده بود، شناسایی شده است.

او گفت:‌"ما این ابرمیکروب درمان‌ناپذیر مقاوم به چندین دارو را در ادرار این بیماران پیدا کردیم. خوشبختانه این میکروب مشکل زیادی برای این بیماران ایجاد نکرده بود. اما اگر این باکتری به دیگران منتشر شود، با مشکلی واقعی روبه‌رو خواهیم شد."

جامعه میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا گفته است دست کم تا 10 سال آینده هیچ آنتی‌بیوتیک جدیدی برای درمان عفونت‌ها با این باکتری در دست نخواهد بود.

این جامعه می‌گوید سازمان‌های ناظر ملی باید تلاش‌های نظارتی خود را ارتقا بدهند و داده‌ها را جمع‌آوری کنند تا بتوان محل‌های بروز عفونت با این ابرمیکروب و پاسخ آن به آنتی‌بیوتیک‌ها ردیابی کرد.

[ابرمیکروب‌ها؛ چالش عمده بهداشت در اروپا]

 مقاله‌ منتشرشده در لانست پاسخ خشمگینانه هندی‌ها را برانگیخته است. وزیر بهداشت هند در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ "ارتباط دادن این میکروب با ایمنی جراحی در بیمارستان‌های هند و اشاره به چند مورد عفونت مجزا از هم برای اینکه هند را محلی خطرناک جلوه دهند، اشتباه است."

 اما همچنین مشخص شده است که گروهی از پژوهشگران هندی در مورد ظهور این ابرمیکروب را در ماه مارس (فروردین)‌ امسال هشدار داده بودند.

 پژوهشگران در بیمارستان خصوصی هیندوجا در بمبئی در بررسی 24 مورد عفونت در سال گذشته، در 22 مورد باکتری‌های حاوی ژن NDM-1 را یافتند.

کد خبر 113970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز