سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: باکتری‌های مرگبار ایجاد کننده ذات‌الریه، مننژیت و عفونت‌های خونی هر سال بیش از 800000 نفر را - بیش از همه در آفریقا- می‌کشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان می‌گویند باکتری‌های پنوموکوکی، که باعث تهاجمی‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان می‌شوند، در نتیجه تماس شخص به شخص گسترش می‌یابند، و بیماری‌های ناشی از آنها مانند مننژیت جوامع آفریقایی فقیر را دچار خود می‌کند.

اورین لوین، کارشناسی از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره گفت: "هر سال بیش از 800000 کودک به علت بیماری‌های پنوموکوکی می‌میرند. کودکان در آفریقا به مننژیت پنوموکوکی مبتلا می‌شوند و این بیماری باعث معلولیت بسیاری از آنها می‌شود. پنجاه درصد آنهایی که زنده می‌مانند، دچار معلولیت می‌شوند."

دو بررسی جدید بوسیله کارشناسان پزشکی در این حوزه، نشان‌دهنده فوریت پیشگیری از گسترش بیماری‌های پنوموکوکی در آفریقا است.

به گفته ژان ماری اکوو - بله از سازمان جهانی بهداشت هنگامی که باکتری‌های پنوموکوکی به ریه‌ها حمله می‌کنند، نتیجه ایجاد ذات‌الریه است ‌که بزرگترین عامل مرگ کودکان زیر پنج سال است، و مرگ و میر ناشی از آن بیش از ایدز، سرخک و مالاریا همراه با هم است.

براساس نتایج این بررسی‌ها که روز سه‌شنبه 10 مارس (20 اسفند) منتشر شد، حدود 1.6 میلیون نفر در سراسر جهان هر سال به علت بیماری‌های پنوموکوکی می‌میرند.

به گفته کارشناسان در صورت هجوم باکتری‌ها به مغز، مننژیت پنوموکوکی رخ می‌دهد که از هر چهار کودک مبتلا  به آن یکی از آنها  را در معرض معلولیت‌های وخیمی، از جمله فلج مغزی، صرع، آسیب مغزی، بیماری کلیوی، کری، قطع اندام‌ها و تاخیر رشدی قرار می‌دهد.

 به گفته لوین، که رئیس "شورای کارشناسان برای آگاه‌سازی در مورد بیماری‌های پنوموکوکی" - طرحی از انستیتو واکسن سابین، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی- است، این بیماری قابل پیشگیری بار اقتصادی سنگینی بر خانواده‌های آفریقایی تحمیل می‌کند.

بیش از 90 نوع بیماری پنوموکوکی وجود دارد که اغلب آنها با پنی‌سیلین درمان می‌شوند. شایع‌ترین این بیماری‌های شامل باکتریمی پنوموکوکی - ورود این باکتری‌های به خون، و نیز سینوزیت و عفونت گوش میانی است

کد خبر 76999

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز