شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: یافته‌های جدید پژوهشگران نشان داد: باکتری سالمونلا توانایی رشد و تبدیل شدن به میکروبی 100 برابر خطرناک‌تر از باکتری معمولی را دارد

باکتری سالمونلا

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا (UCSB) موفق به کشف ابر باکتری "سالمونلا" بسیار خطرناک شدند که ضمن خنثی کردن اثر واکسن سالمونلا، باعث مرگ موش‌های واکسینه شده می‌شود.

درحالی که استراتژی‌های قبلی برای یافتن اشکال خطرناک‌تر از باکتری سالمونلا موفقیت‌آمیز نبودند، محققان موفق به ابداع روشی برای شناسایی و تولید هیولای میکروبی از باکتری هم خانواده شدند.

"داگلاس هیت هوف" سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: در این تحقیق از تکنیک موسوم به animal passage استفاده شد که در آن پاتوژن‌ها با آلوده کردن حیوان میزبان، تضعیف یا تقویت می‌شوند.

پس از تزریق یک نسخه قابل انتقال‌تر از ویروس آنفلوانزا H5N1 به بدن موش خرمای آلوده، یک نوع بسیار خطرناک از باکتری سالمونلا به وجود آمد که 100 برابر خطرناک تر از باکتری‌های معمولی است.

توانایی تبدیل شدن این ابر باکتری به یک میکروب بسیار بیماری‌زا و عدم مهار آن می‌تواند منجر به شیوع گسترده بیماری در انسان و حیوان شود.

محققان همچنین هشدار دادند که استفاده از آنتی‌بیوتیک در صنعت دامداری باعث بوجود آمدن برخی از انواع باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک شده است.

باکتری سالمونلا باعث آلوده شدن گوشت، مرغ، تخم‌مرغ، میوه و سبزیجات می‌شود و بیشترین خطر متوجه مواد غذایی پخته نشده است.

عفونت به این باکتری با علائمی مانند اسهال، تب و درد شکمی همراه است.

کد خبر 168027
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز