همشهری آنلاین: یونیسف می‌گوید زنانی که در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند،‌ نسبت به زنان کشورهای ثروتمند 300 برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از بارداری یا زایمان هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) پنج‌شنبه در  15 ژانویه (26 دی) ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی، گزارش سالانه‌اش در مورد کودکان جهانن را که امسال به موضوع سلامت مادران و نوزادان اختصاص دارد، منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: "شکاف میان کشورهای صنعتی و مناظق در حال توسعه،‌ به خصوص کشورهای کمتر از همه توسعه‌یافته، در مورد مرگ و میر مادران شاید از هر مورد دیگری وسیع‌تر باشد."

 این بیانیه می‌افزاید: " تفاوت در مورد هیچ میزان مرگ و میر دیگری این همه نامتعادل نیست."

یونیسف می‌گوید خطر مرگ و میر مادران برای تمام عمر در کشور نیجر یک در هفت است،‌ در حالیکه این رقم در ایسلند یک در 47600 است.

به طور میانگین هر روز 1500 زن در حین بارداری یا زایمان می‌میرند، که به حدود نیم میلیون نفر در سال  بالغ می‌شود،‌ و 95 درصد این مرگ و میرها در آسیا یا آفریقا رخ می‌دهد.

هند به تنهایی 22 درصد کل موارد مرگ و میر مادران در جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

 یگ چهارم این زنان در نتیجه خونریزی پس از زایمان ،‌ 15 درصد در نتیجه عفونت‌‌ها،‌ 13 درصد در نتیجه عوارض سقط جنین، 12 درصد در نتیجه اکلامپسی، و هشت درصد در نتیجه اشکالات زایمانی می‌میرند.

 مرگ و میر مادران همچنین بر میزان مرگ و میر نوزادان هم اثر می‌گذارد، به خصوص در 25 روز اول زندگی، هنگامی که نوزادان در معرض بیشترین خطرمرگ و میر قرار دارند.

 نوزادانی که مادرشان در شش هفته اول زندگی آنها می‌میرد، نسبت به نوزادانی که مادرشان زنده‌اند، با احتمال بسیار بیشتری تا پیش از دومین سالگرد تولدشان می‌میرند.

به عنوان یک مورد وخیم،‌در افغانستان 75 درصد نوزدانی که مادرشان هنگام زایمان می‌میرند،‌ بیش از یک ماه زنده نمی‌مانند.

 یونیسف می‌گوید در صورتی که زنان به مراقبت‌های بهداشتی اولیه یا مراقبت‌های مامایی پابه‌ای دسترسی داشته باشند، از حدود 80 درصد  موارد مرگ و میر مادران می‌توان جلوگیری کرد.

کد خبر 73110

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز