همشهری آنلاین: یک استاد دانشگاه تبعه میانمار روز جمعه اعلام کرد، روسیه در دهه گذشته 4185 افسر ارتش میانمار را در علوم هسته‌ای آموزش داده است، اما فقط بخش اندکی از این پژوهشگران دنبال مقاصد مثبت استفاده از این منبع انرژی بوده‌اند.

myanmar_army

خبرگزاری آلمان از بانکوک گزارش داد، جاه‌طلبی‌های هسته‌ای میانمار در سال‌های اخیر پس از آنکه اتهاماتی به این کشور در خصوص تلاش برای تولید تسلیحات اتمی در همکاری با کره شمالی وارد شد، به یک موضوع نگرانی تبدیل شده است.

با این حال، هیات حاکمه نظامی حاکم بر میانمار ادعاها در خصوص جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را رد کرده و آنها را صرفا دارای ماهیت پزشکی خوانده است.

مائونگ زارنی (Maung Zarni)، پژوهشگر دانشگاه علم اقتصاد و سیاست لندن گفت که فقط تعدادی از فارغ‌التحصیلان میانماری که در فناوری‌های مرتبط با علوم هسته‌ای در مسکو تحصیل کرده‌اند، دارای پیشینه تحصیلاتی پزشکی هستند که این امر سوالاتی را در خصوص ادعاهای این کشور درباره پیگیری انرژی هسته‌ای برای مقاصد پزشکی پیش می‌کشد.

وی در سمیناری که در دانشگاه چولانگکورن (Chulalongkorn) بانکوک برگزار شد، گفت: "سالانه بین 400 تا 600 نفر از روسیه فارغ‌التحصیل می‌شوند و فقط بخش اندکی از این افسران دارای پیشینه کاری در امور پزشکی هستند."

زارنی تخمین زد که فقط بین پنج تا 20 نفر از فارغ‌التحصیلان نظامی حاضر در دوره‌های هسته‌ای دارای دانش پزشکی باشد.

وی خاطر نشان کرد: "اگر برنامه هسته‌ای برای مقاصد پزشکی است، پس چرا وزارت بهداشت میانمار در این خصوص دخالتی ندارد؟"

وی در همین حال تصریح کرد که همچنان به سختی می‌توان اثبات کرد که هیات نظامی حاکم بر میانمار قادر بوده است تسلیحات هسته‌ای را به دست آورده یا تولید کند، اما استدلال کرد که نیت آنها واضح و آشکار است.

میانمار از سال 1962 تحت حاکمیت نظامیان قرار دارد.

کد خبر 113220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز