همشهری آنلاین: دیپلمات عالیرتبه آمریکایی قرار است در رانگون با آنگ سان سوچی، مخالف دولت نظامی میانمار که در حبس خانگی به سر می‌برد، ملاقات کند.

خبرگزاری اتریش از رانگون گزارش داد، این خبری بود که روز دوشنبه به نقل از محافل نظامی در این شهر بندری منتشر شد.

رهبر مخالفان میانمار پیشنهاد داده بود برای پایان بخشیدن به تحریم‌های بین‌المللی ضد رژیم نظامی میانمار وارد عمل شود.

دولت آمریکا ابتکار جدیدی را برای مذاکره اعلام کرد تا ایجاد دموکراسی در این کشور را به پیش ببرد. از سال 1962 دیکتاتوری نظامی بر میانمار حاکم است. اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان با شیوه‌های خشونت‌آمیز سرکوب می‌شود. مورد اخیر این سرکوبگری‌ها به خاطر مقاومت راهبه‌ها در سال 2007 روی داد. این کشور علاوه بر سوچی بیش از 2000 زندانی سیاسی دارد.

این ملاقات قرار است در منزل سوچی در ساحل دریای اینا در رانگون برگزار شود. این رویدادی غیرعادی است – تاکنون سوچی مجبور بود ملاقات‌کنندگان اندک خود را همچون فرستاده سازمان ملل در مهمان‌خانه‌ای دولتی ببیند. او 14 سال از 20 سال گذشته را در حبس خانگی سپری کرده است.

هیات آمریکایی به ریاست کورت کمپبل از وزارت امور خارجه این کشور قصد دارد علاوه بر این دیدار با نمایندگان حزب NLD سوچی هم ملاقات کند. حزب NLD‌ خواستار به رسمیت شناختن نتایج انتخابات سال 1990 است که در آن پیروز شده بود. نظامیان میانمار تا امروز این نتیجه را نادیده گرفته‌اند. دولت در نظر دارد انتخاباتی را در سال آینده میلادی برگزار کند.

دیپلمات‌های آمریکایی قرار است روز سه‌شنبه به رانگون وارد شده و سپس به نایپیتاو، پایتخت جدید رهسپار شوند. با این حال ملاقاتی با تان شوه، رییس نظامیان میانمار برنامه‌ریزی نشده است.

کد خبر 94265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز