همشهری آنلاین: درگیری‌ها در شمال شرقی میانمار و منطقه مرزی با چین طی روزهای اخیر دست کم یک کشته برجای گذاشت

به گزارش الجزیره، تعداد زیادی از مردم نیز در پی وقوع این درگیری‌ها مجروح شده و در بیمارستان‌های مناطق مرزی با چین بستری شدند.

با وقوع درگیری‌ها  و اعزام قوای حکومتی به کوکانگ واقع ایالت "شان" میانمار حدود 30 هزار نفر به شهر مرزی نانسان در استان یونان چین گریختند.

روزنامه گلوبال تایمز چاپ چین نوشت: درگیری‌های خشونت بار در ساعت 8.15 صبح شنبه29 اوت در منطقه مرزی میان چین و میانمار اغاز شده و همچنان ادامه دارد.

گروه‌های سیاسی در تبعید میانمار ادعا کرده‌اند که درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که ارتش میانمار کنترل مراکز تحت اداره ارتش ائتلاف ملی دمکراتیک کوکانگ در لائوگای مرکز ایالت "شان" را در دست گرفت.

آئونگ زاو، سردبیر مجله ایراوادی در مصاحبه با الجزیره با اشاره به تحرکات اخیر دولت میانمار گفت: این اقدامات علیه گروه نژادی "وا" که از اقلیت‌های چینی ساکن میانمار محسوب می‌شود، اتخاذ شده است.

وا یکی از 50 گروه نژادی چین است. 400 هزار نفر از افراد نژاد وا در چین و بیش از این میزان در میانمار زندگی می‌کنند.

گروه نژادی وا که از سوی دولت میانمار شورشی قلمداد می‌شود،خواهان استقلال و خودمختاری ایالت "شان" هستند.

این منطقه 20 سال پیش شاهد جنگ بین دولت و شورشیان بوده است. در آن زمان توافق آتش بس منجر به فرو کش کردن آتش تنش‌ها شد. با این حال طی ماه‌های گذشته درگیری‌های این منطقه بار دیگر از سر گرفته شد.

دلیل درگیری و تنش‌های این منطقه تقویت کنترل حاکمان نظامی میانمار بر ایالت "شان" قبل از انتخابات سال جدید عنوان شده است.

در پی حوادث اخیر میانمار، دولت چین با لحنی غیر معمول از میانمار خواست که مشکلات داخلی خود را حل کرده و امنیت و ثبات مناطق مرزی خود را با چین تضمین کند.

وزارت امور خارجه چین همچنین از حاکمان نظامی میانمار درخواست کرد که امنیت و حقوق چینی‌های ساکن این کشور را تضمین کند.

کد خبر 88939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز