چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آتش‌سوزی گسترده در روسیه که پایتخت این کشور را در میان دودی خفه‌کننده قرار داده، اکنون کرملین را دچار مشکلات سیاسی کرده است و گسترش آن هر روز شعله‌های خشم مردم این کشور را افروخته‌تر می‌کند.

روسیه پوتین

در مرکز و غرب روسیه با گذشت 7‌هفته از آغاز موج گرما در این کشور، هنوز بیش از 500 آتش‌سوزی خارج از کنترل به حساب می‌آیند و ناتوانی دولت روسیه در مهار این وضعیت اعتراض و خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است.

هر چند ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه که قدرتمندترین مقام این کشور در 2 دهه گذشته به حساب می‌آید، با آگاهی از خشم مردم، خودش هدایت یک هواپیما را برعهده گرفت و در عملیات اطفای حریق شرکت کرد اما بسیاری می‌دانند که این کارهای نمایشی هم به این سادگی نخواهد توانست از احساس نارضایتی روس‌ها کم ‌کند.

پوتین روز سه‌شنبه برای اطفای حریق سوار یک هواپیمای Be-200 شد و شبکه‌های تلویزیونی مختلف روسیه بارها تصاویر فشار دادن دکمه آزادسازی آب از سوی نخست‌وزیر برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگلی در محدوده 200 کیلومتری جنوب‌شرقی مسکو را نشان دادند.

پوتین شیرین‌کاری‌های زیادی برای مردم روسیه داشته است؛ او در سال‌های گذشته زمانی کمک خلبان یک جت جنگنده و سوارکار یک اسب بدون زین در سیبری بود و یک بار هم با یک زیردریایی کوچک به اعماق دریاچه بایکال رفت. این بار اما بعید است که نمایش او بتواند مردم روسیه را در داغ‌ترین تابستان این کشور از حدود 130 سال پیش تاکنون آرام کند.

روسیه در حالی در شعله‌های آتش می‌سوزد که بسیاری از قربانیان این حادثه احساس می‌کنند که صاحبان قدرت در کشورشان آنها را به حال خود رها کرده‌اند. رسانه‌های روسیه با انتقاد از خونسردی مقام‌های این کشور به‌ویژه نخست‌وزیر اعلام کرده‌اند درحالی‌که مردم این کشور در حال دست و پنجه نرم کردن با این بحران هستند، عده‌ زیادی از مقام‌های دولت روسیه در تعطیلات تابستانی و مسافرت به سر می‌برند.

دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه به‌ویژه اکنون با انتقادهای گسترده روبه‌روست. او حتی حاضر نشد به خاطر این شرایط بحرانی در کشور مدت تعطیلات خود را کم کند. هر چند او هم پس از بازگشت به کرملین برای آنکه خودی نشان دهد تعدادی از مقام‌های این کشور از جمله سرگئی گوردیچنکو، رئیس آژانس جنگلبانی مسکو را به خاطر تعلل بر کنار کرد. با وجود این گفته می‌شود این مقام‌ها هم به‌خاطر انتقاد از نحوه عملکرد دولت در این بحران اخراج شده‌اند.

روزنامه ودوموستی روسیه هم روز گذشته با انتقاد از راهبرد روابط عمومی پوتین نوشت: نمایش‌های پوتین راه‌‌حلی برای بحران این کشور نیست. این روزنامه به نقل از لئونتی بایزوف‌، استاد جامعه شناسی آکادمی علوم این کشور اعلام کرده است که این حریق می‌تواند به‌شدت محبوبیت مقام‌های ارشد دولت روسیه را کاهش دهد و به اعتراضات ضد‌دولتی کشیده شود. آژانس مستقل نظرسنجی لوادا به تازگی اعلام کرده است که محبوبیت مدودف و پوتین به 38 و44‌درصد رسیده است.

بسیاری عقیده دارند که نخست‌وزیر روسیه که می‌خواهد در انتخابات سال 2012 یک باردیگر پست ریاست‌جمهوری را به دست بیاورد اکنون به جای فکر کردن به مردم، این آتش‌سوزی را یک فرصت مناسب برای جلب بیشتر آرای مردم می‌داند. او به همین خاطر به مناطق و روستاهای آسیب‌دیده از آتش‌سوزی سفر کرده و ضمن صحبت کردن با خانواده‌های قربانیان به آنان وعده بازسازی و جبران خسارات را داده است.

بدون شک کسی که در این شرایط بتواند خود را به‌عنوان نجات‌دهنده نشان دهد، بهترین شانس را دارد که 2 سال بعد به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور انتخاب شود اما اکنون اعتراض در مناطق مختلف به سطح حزب حاکم «روسیه متحد» رسیده است. ولادیمیر دوژیلوف، یکی از نمایندگان این حزب در گفت‌وگو با مجله تایم اعلام کرد که در مقابل چشم دیگر اعضای این حزب کارت عضویت خود را پاره کرده است. وی گفت: من دیگر اعتقادم را به این حزب از دست داده‌ام. برای آنها به جای مردم فقط بازی‌های سیاسی مهم هستند.

پوتین که بسیاری او را همچنان مرد اول سیاست روسیه می‌دانند در دفاع از عملکرد خود اعلام کرده است که موج آتش‌سوزی اخیر هرگز یک شرایط ویژه و استثنایی نیست و در کشورهای دیگر نیز مشابه این مشکلات وجود دارد. این در حالی است که اکنون خطر حریق در کمین مرکز هسته‌ای روسیه است و نیروهای امدادی این کشور تلاش می‌کنند از رسیدن آتش به مرکز راهبردی تحقیقات هسته‌ای ساروف در نزدیکی مسکو جلوگیری کنند.

تاسیسات فراوری زباله‌های هسته‌ای روسیه در شهر اوژیورسک در جنوب این کشور نیز در معرض این آتش‌سوزی مهیب قرار دارد و به همین خاطر در این شهر هسته‌ای حالت فوق‌العاده اعلام شده است. خسارات این آتش‌سوزی در حدود 15 میلیارد دلار یا در حدود یک درصد از تولید ناخالص داخلی روسیه برآورد شده است اما بدون شک هزینه سیاسی آن برای دولت روسیه گزاف‌تر خواهد بود.

کد خبر 113698

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز