شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مقام شهر مسکو اعلام کرد که در طی موج گرمای بی‌سابقه در این شهر در تابستان امسال حدود 11000 مرگ به ثبت رسیده است.

MOSCOW

به گزارش خبرگزاری فرانسه اوگنیا سیمنیوونا، مقام شهرداری مسکو گفت تنها در ماه اوت 15016 مرگ به ثبت رسیده است که نسبت به رقم مرگ و میر در زمان مشابه در سالا قبل 6111 مورد افزایش نشان می‌دهد.

در ماه قبل از آن 4824 مورد مرگ در مسکو رخ داد که کم و بیش مشابه تعداد مرگ‌ها در دوره مشابه در ژوئیه 2009 در این شهر بود.

در مجموع در مسکو 10935 مرگ مربوط به درجه حرارت بالا و مه‌دود خفقان‌آور در دو ماه ژوئیه تا اوت (خرداد تا شهریور) رخ داده است که 60 درصد افزایش مرگ و میر نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد.

مقامات روسی به خاطر کم‌اهمیت نشان دادن خطرات بهداشتی ناشی از شدیدترین موج گرما در این کشور که با مخلوطی سمی از مه‌دود و دود برخاسته از آتش‌سوزی جنگل‌ها مجاور شهر همراه شده بود، با انتقادات تندی روبه‌رو شده‌اند.

وزارت بهداشت روسیه تنها در 30 اوت (8 شهریور) تایید کرد که این کشور در نواحی دچار آتش‌سوزی دچار افزایش در میزان مرگ و میر- تا حداکثر 50 درصد در ماه ژوئیه در مسکو- شده است،‌در حالیکه پیش از ان رسانه‌ها از وفور جنازه‌ها در سردخانه‌ها خبر داده بودند.

مقامات فدرال در ابتدا از دادن جزئیات میزان تلفات در مسکو خودداری کرده بودند و تا روز جمعه هیچ رقمی در این مورد اعلام نشده بود.

مقامات روسیه تا حدی این افزایش مرگ و میر را به افزایش میزان موارد غرق‌شدگی نسبت دادند،چرا که روس‌ها برای فرار از درجه حرارت خفه‌کننده در طول چند هفته که تا 40 درجه هم می‌رسید، به مناطق بیرون از شهر شتافته بودند.

مقامات می‌گویند ماه‌ها طول می‌کشد تا دولت خسارات ناشی از این بلایا را که بیش یک چهارم محصول غلات روسیه را نابود کرد،‌ ارزیابی کنند،‌اما چندین اقتصاددادن میزان خسارت به اقتصاد امسال این کشور را حدود 4 تا 15 میلیارد دلار تخمین زده‌اند.

کد خبر 116346
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز