دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه سلامت: گرمای بیش از 40درجه در بیشتر نقاط کشور سازمان‌ها و مراکز پزشکی مختلف کشور را پس از یک هفته به واکنش واداشت

و مراکز مختلف با اعلام توصیه‌ها شهروندان کشور را به اعمال رفتارهای مراقبتی بیشتر دعوت کردند.[چطور گرمازده نشویم؟]

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی وزارت بهداشت با اشاره به افزایش دمای هوا در اغلب نقاط کشور گفت: در مواردی که هموطنان علائمی چون دل‌درد شدید، تهوع و استفراغ شدید و اسهال خونی مشاهده کردند باید سریعا به بیمارستان یا پزشک مراجعه کنند.

دکتر غلامرضا معصومی به هموطنان توصیه کرد که برای مقابله با عوارض گرمازدگی با استراحت در مکان‌های خنک‌تر از مایعات املاح‌دار مانند دوغ و محلول ORS استفاده کنند.
معصومی با اشاره به مطالعه مقایسه‌ای که بین 5روز گذشته سال‌جاری با مدت مشابه آن در سال گذشته در مورد آمار مراجعان به اورژانس‌های پیش بیمارستانی و بیمارستانی انجام شده است،

گفت: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد در سال گذشته 42مورد مراجعه به اورژانس پیش بیمارستانی داشته‌ایم و امسال این عدد به 244مورد در مدت همان 5روز رسیده که این افزایش عمدتاً مربوط به اورژانس دانشگاه‌های علوم پزشکی مناطق خنک و سرد کشور به‌ویژه ایلام، کرمانشاه، کردستان و همدان است.

وی دلیل افزایش آمار در این استان‌ها را علاوه بر افزایش گرما و تغییر مدل آن، وجود تعطیلات و مسافرت هموطنان به این استان‌ها، افزایش تعداد مراکز اورژانس بیمارستانی و همچنین بهبود سیستم آمارگیری اورژانس اعلام کرد.

5 درصد مردم در تابستان گرمازده می‌شوند

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران گفت: 5‌درصد از افرادی که در تابستان در بیرون از منزل، کار و تردد می‌کنند، دچار گرمازدگی می‌شوند.ایرج خسرونیا در گفت‌و‌گو با فارس افزود: بدن انسان به‌طور عادی دارای یک مکانیسم تنظیمی گرمایی است و بر هم خوردن تعادل در این مکانیسم به‌نحوی که درجه حرارت بدن به‌طور غیرعادی بالا رود موجب گرمازدگی می‌شود.

وی اظهار داشت: دمای هوا زمانی که به بالای 35 درجه می‌رسد به‌تدریج مرکز کنترل حرارت بدن فعال می‌شود و به رگ‌های بدن فشار وارد می‌کند و موجب می‌شود که خون بیشتری وارد رگ‌ها شود.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران افزود: بالا رفتن دمای هوا موجب افزایش تبخیر آب بدن شده و حجم آب بدن کم ‌می‌شود و ضربان قلب بالا می‌رود که همراه با این تبخیرات، الکترولیت‌های سدیم و پتاسیم که جزء مواد ضروری بدن هستند نیز از بدن انسان خارج می‌شوند.

خسرونیا اضافه کرد: تبخیر بیش‌از حد آب از بدن به‌علت گرمای زیاد موجب کاهش فشار خون می‌شود و در نتیجه، خون به موقع به کلیه‌ها و مغز نمی‌رسد. ادرار نیز بر اثر گرمازدگی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: درصورت پایین آمدن فشار خون و نرسیدن خون به مغز، فرد دچار سرگیجه شده و در این صورت فرد گرمازده به بیهوشی نیمه‌کامل دچار می‌شود.خسرونیا افزود: در مناطقی که درجه دمای هوا بالاتر از 35 درجه است به‌خصوص مناطق جنوبی کشور به‌دلیل وجود رطوبت بالا افراد بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند و به‌طور کلی 5 درصد از افرادی که در بیرون از منزل کار یا تردد می‌کنند در تابستان دچار گرمازدگی می‌شوند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی افزود: درصورت عدم‌تشخیص یا انجام ندادن مراقبت‌های لازم احتمال بروز عوارض و حتی مرگ و میر در این افراد بالاست. باید فرد دچار گرمازدگی را به مکانی خنک مثل زیرسایه یا اتاق برده، لباس‌های وی را از بدنش خارج کرد.

وی گفت: بعد از آن باید به وسیله پارچه مرطوب و بادزدن یا هر وسیله دیگر مصدوم را خنک کرد و با روش‌های متداول مانند استفاده از یک ملحفه نازک مرطوب وی را خنک کرد.

وی افزود: توصیه می‌شود کسانی که مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی و دیابت هستند از ساعت 11 تا 4 بعد از ظهر تابستان از منزل خارج نشوند، لباس‌های روشن بپوشند، از مایعات استفاده کنند و از مصرف غذا‌های چرب و سرخ‌شده اجتناب کنند.

کد خبر 111459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز