گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی روسیه با حمله به تجمع مخالفان دولت این کشور حداقل 135 نفر از جمله 2نفر از رهبران مخالف کرملین را دستگیر کردند

roseyh-511-gh

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حمله نیروهای پلیس روسیه به معترضان در شهرهای مسکو و سن‌پترزبورگ(دومین شهر بزرگ روسیه) با خشونت فراوان همراه بوده است و ده‌ها نفر از مخالفان در درگیری با نیروهای امنیتی به‌شدت زخمی شده‌اند.

مخالفان خواستار احترام دولت این کشور به حق برگزاری تجمع‌های مسالمت آمیز هستند و به همین خاطر به‌صورت نمادین تجمع خود را در روز 31 ژوئیه برگزار کردند. معترضان به دولت روسیه در این تجمع تابلوهایی با عدد ۳۱ در دست داشتند که بیانگر اصل ۳۱ قانون اساسی روسیه درباره حق برگزاری تجمع صلح آمیز بود.

بوریس نمتسوف و سرگئی اودالتسوف 2 نفر از رهبران مخالفان دولت روسیه در میان دستگیرشدگان هستند. شاهدان عینی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز میزان خشونت پلیس در برخورد با تجمع مخالفان را در سال‌های اخیر کم‌سابقه توصیف کردند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از بازداشت‌شدگان با صورت خونین به اتوبوس‌های مخصوص بازداشت‌شدگان، منتقل می‌شدند.

مخالفان همچنین با شعارهایی مانند «پوتین، قصاب آزادی» و «روسیه، بدون پوتین» خواستار استعفای نخست‌وزیر این کشور شدند. مقام‌های شهر مسکو برای جلوگیری از تجمع مخالفان در منطقه اعلام شده توسط آنها، یک نمایشگاه خودرو برگزار کردند و گروه زیادی از ماموران پلیس ضدشورش و نیروهای وزارت دفاع روسیه نیز در اطراف این محل مستقر شدند. با وجود این، عده‌ای از معترضان توانستند به این منطقه وارد شوند و شعارهای مخالفان از میان تماشاگران همین نمایشگاه شروع شد.

تنها 10 دقیقه پس از آغاز شعارهای ضد‌مقام‌های کرملین، نیروهای پلیس روسیه به‌صورت گسترده به مخالفان حمله و بازداشت شدگان را به وسیله 30دستگاه اتوبوس منتقل کردند. رسانه‌های دولتی روسیه اعلام کرده‌اند که حداقل در 10 منطقه این کشور تجمع‌های مشابهی برگزار شده است. مخالفان دولت روسیه در ماه‌های اخیر چندین بار در مسکو و سن‌پترزبورگ در اعتراض به اجرا نشدن اصل 31 قانون اساسی روسیه که بر آزادی اجتماعات سیاسی در این کشور تاکید دارد، دست به تظاهرات زده‌اند؛

به همین خاطر نیروهای امنیتی روسیه در روز سی‌ویکم هر ماه معمولا در حالت آماده‌باش به سر می‌برند و شهرهای مهم این کشور شاهد حضور چشمگیر نیروهای امنیتی است. مخالفان عقیده دارند که برخورد خشن پلیس با معترضان، بیانگر وحشت دولت روسیه از افزایش قدرت مخالفان است. گروه‌های حمایت از حقوق بشر روسیه با محکوم‌کردن برخورد خشن نیروهای پلیس این کشور با مخالفان خواستار احترام مقام‌های کرملین به قانون اساسی این کشور از جمله اصل 31 آن برای برگزاری تجمع‌های آرام شده‌‌اند.

گروهی از فعالان حقوق بشر اوکراین هم همزمان با تجمع مخالفان در روسیه اقدام به برگزاری تظاهرات در کی‌یف کردند که با واکنش نیروهای پلیس این کشور و دستگیری تعدادی از آنها مواجه شد. انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمان در روسیه 2سال دیگر برگزار می‌شود و بسیاری عقیده دارند که ولادیمیر پوتین، مرد قدرتمند این کشور می‌خواهد بار دیگر مقام ریاست‌جمهوری این کشور را به دست بیاورد. به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود که با نزدیک‌تر شدن به زمان این انتخابات، حساسیت دولت به تجمع مخالفان بیشتر از گذشته شود و معترضان با برخوردهای خشن‌تری از سوی نیروهای امنیتی روسیه مواجه شوند.

کد خبر 112831

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز