جمعه ۲۵ تیر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرویس اطلاعاتی داخلی روسیه موسوم به FSB می‌تواند بنا بر یک قانون جدید، در آینده به صرف ظن و بدون نیاز به مدرک مستقیما علیه شهروندان این کشور وارد عمل شود

خبرگزاری اتریش از مسکو گزارش داد، آنگونه که خبرگزاری اینترفکس خبر داد، دومای دولتی در مسکو روز جمعه این قانون را تصویب کرده است.

حقوقدانان و فعالان حقوق شهروندی این اقدام را بازگشت به روش‌های نظارتی دولت جماهیر شوروی با شیوه های کا.گ.ب می‌دانند. در یک تظاهرات بدون مجوز مقابل دوما، پلیس تعداد بسیاری از لیبرال های مخالف دولت را بازداشت کرد.

این قانون که لایحه آن را دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه تقدیم دوما کرده بود با 354 رای که بیشتر آن رای نمایندگان حزب دولتی روسیه متحد بود، به تصویب رسید. 96 نماینده هم به این قانون رای مخالف دادند.

دعوت به "گفت وگوهای پیشگیری کننده"

بر اساس این قانون، FSB می تواند شهروندان را فقط به خاطر رفتارهایی که جلب توجه می‌کند یا صرف ظن به آنها به "گفت و گوهای پیشگیری کننده" دعوت کند.

به این ترتیب از احتمال ارتکاب جرم "علیه امنیت ملی" جلوگیری خواهد شد. تفسیر رسمی ارایه شده از این قانون، مبارزه با افراطی گری و مقابله با تروریسم عنوان شده است، اما منتقدان این قانون را ابزاری جدید برای ارعاب دگراندیشان تصور می کنند.

دوما این قانون را بدون بحث طولانی درباره آن به تصویب رساند. نمایندگان کمونیست‌ها و همچنین فراکسیون "فقط روسیه" مخالف این لایحه بودند.

کد خبر 111670

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز