مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سیگاری‌های نیویورک در مواجهه با اقدامات جدید برای بالا بردن قیمت سیگار و محدود کردن محل‌های سیگار کشیدن با دردسر بیشتری روبرو شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فرانسه افزایش مالیات بر سیگار در نیویورک در اوائل این ماه قیمت سیگار در این شهر را به بالاترین نرخ در آمریکا، یعنی به حدود 11 تا 15 دلار در هر پاکت سیگار، یا 75 سنت به ازای هر نخ سیگار رساند.

 سپس این هفته، شهردار نیویورک، مایکل بلومبرگ، یک سیگاری سابق که اکنون یه یک ضدسیگار پرحرارت بدل شده است، برای اولین بار از این ایده مقامات بهداشتی برای غیرقانونی کردن سیگار کشیدن در پارک‌ها و کنار ساحل حمایت کرد.

سیگاری‌ها در نیویورک پیش از این سیگارکشیدن در کافه‌ها، رستوران‌ها، ساختمان‌های دولتی و سایر فضاهای عمومی سربسته ممنوع شده بودند- واقعا به خشم آمده‌اند.

تامی هروبی، 50 ساله، فیلمساز که دارد با دوستش در سنترال پارک گپ می‌زند، می‌گوید: "ما از همه طرف مورد هجوم هستیم. تلاش برای اعمال مقررارت برای فضای هوایی یک پارک تنها یک قدم با یک دولت فاشیستی فاصله دارد."

آرون ویلیامز، 52 ساله، دوست سیگاری او می‌گوید: "واقعا دیوانه‌کننده است. پس کجا برویم سیگار بکشیم؟"

مقامات شهر و دولتی امیدوارند که بالابردن قیمت سیگار  سیگاری‌ها را وادار بهترک کردن سیگار کند، و نهایتا هزینه‌های بهداشتی را پایین بیاورد.

آخرین افزایش 1.6 دلاری مالیات ایالتی به ازای هر پاکت سیگار را به 4.35 دلار رساند، که به مالیات شهری 1.5 دلار به ازای هر پاکت سیگار اضافه می‌شود. مقامات می‌گویند این آخرین افزایش مالیات 440 میلیون دلار عایدی جدید برای ایالت تقریبا ورشکسته نیویورک به بار می‌آورد.

 اما ممنوع کردن سیگار کشیدن در بسیاری از پارک‌های شهر و سواحل طولانی و پرطرفدار نیویورک، مبارزه بلومبرگ با سیگار را به سطحی بی‌سابقه می‌رساند؛ شهرداری که سیاست‌های بهداشتی‌اش تا کاهش چربی و کالری در غذاخوری‌های شهر گسترش یافته است.

این ایده برای اولین بار بوسیله مسئول بهداشتی شهرداری نیویورک، تامس فارلی، پیشنهاد شد که سیگار کشیدن را مسئول 7500 مرگ در شهر دانست، که از مجموع مرگ و میرهای ناشی از ایدز، مواد مخدر، خودکشی و قتل بیشتر است.

این هفته بلومبرگ هم حمایت خود از این پیشنهاد اعلام کرد.

او گفت: "ما در  حال بحث در مورد ممنوع کردن سیگار در سواحل و پارک‌ها هستیم، و علت این اقدام تا حدی به این علت است که ممکن است شما هوای آلوده به دود سیگار را استنشاق کنید. درست است که این مکان‌ها فضاهای بازی هستند، اما ممکن است هوای آلوده به سمت شما جریان پیدا کند. اما این پیشنهد تا حدی هم به خاطر این است که سیگاری‌ها ته‌سیگارهایشان را در این مکان‌ها می‌ریزند."

او افزود: "ساکنان شهر نمی‌خواهند افراد سیگاری در این مکان‌ها باشند."

منتقدان می‌گویند پلیس به جای تعقیب سیگاری‌ها می‌تواند کارهای بهتری انجام دهد و افزایش مالیات‌ها باعث گسترش بیشتر بازار سیاه می‌شود. افزایش مالیات همچنین ممکن است سیگاری‌ها را وادارد که سیگارشان را به نصف قیمت یا کمتر از سایر ایالت‌ها یا از "سیگارفروشی"‌های مناطق سرخپوست‌نشین که مالیات نمی‌دهند، بخرند.

این ایده که برای سیگار کشیدن مجبور باشید به درون جنگل بروید، چند نفری را که در که یک روز آفتابی در سنترال پارک داشتند سیگار می‌کشیدند، خشمگین کرده بود.

میریا، یک ناظر ساختمان، می‌گوید که آنقدر به کشیدن سیگار  معتاد است که نمی‌تواند آن را ترک کند.

او می‌گوید: "با آخرین افزایش در مالیات سیگار یکی از همکارانم سیگار را ترک کرد، گفت دیگر بس است." اما میریا که دارد از پک زدن به سیگار پس از ناهار روی نیمکت پارک لذت می‌برد، می‌گوید: "مطمئنا من هم اگر می‌توانستم این کار را می‌کردم، اما تا زمانی که سیگار کشیدن جرم اعلام نشود، می‌خواهم بتوانم به سیگار کشیدنم در پارک ادامه دهم."

میریای 55 ساله مانند بسیاری از سیگاری‌ها، این بحث را تنها یک موضوع بهداشتی نمی‌داند، بلکه آن را مربوط به حقوق مدنی می‌شمارد. او می‌گوید:"می‌دانید من عاشق این کشور هستم، اما چیزی که بیش از همه دوست دارم، آزادی است."

کد خبر 111297

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز