همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی، سنگ اندازی در موضوع هسته‌ای تهران را به خاطر اهمیت این فناوری دانست و گفت:

 ممکن است در مقاطعی دچار زحمت شویم، اما با توجه به دستاوردی که برای آینده می‌آورد و دستاورد سنگینی است، می‌ارزد روی آن کار کنیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لاریجانی در گردهمایی ائمه جماعات استان تهران با تشریح موقعیت کنونی ایران در عرصه های مختلف افزود: از نظر فناوری و پیشرفت‌های مهم، مسیر خیلی خوبی را طی کرده‌ایم و از یک وضع نسبتاً وابسته جدی به شرایطی رسیده‌ایم که قدرت ایستادن روی پای خود را داریم.

وی گفت: در این باره ارزیابی کلی من از شرایط سی سال این است که این راهبری، راهبری کاملا دقیقی بوده است.

لاریجانی ادامه داد: از نظر حرکت سیاسی، کشور پس از انقلاب اسلامی ارتقای عزتمندانه ای یافته و این مسیر امروز جایگاه ما را تغییر داده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی، جمهوری اسلامی ایران را از نظر نقش آفرینی در منطقه، عنصر مهمی ارزیابی کرد و گفت: نقش مهم ما در منطقه حتی دولت های بزرگ را دچار آشفتگی کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه امریکایی ها در حمله به عراق و افغانستان و لشکرکشی به منطقه موفق نبوده‌اند افزود: یکی از عوامل اصلی این عدم موفقیت، حضور قدرتمند جمهوری اسلامی ایران در منطقه است و اینکه کارشناسان آنها ایران را چالش اصلی امریکا در منطقه می دانند درست است.

وی مخالفت با ظلم و ستمگری را سیاست اصلی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: در قضیه عراق، لبنان، افغانستان و فلسطین به خاطر مسئولیتی که انقلاب اسلامی بر دوش ما گذاشته است راهبرد درستی اتخاذ کردیم و این باعث شد امریکایی ها موفق نشوند.

لاریجانی افزود: ما مخالف اشغال و مخالف این هستیم که امریکایی ها در عراق وزیر و وکیل تعیین کنند و به همین خاطر کمک کردیم تا شرایط تبلور اراده عراقی ها بر سرنوشت خود را فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: افتخار می کنیم که از حزب‌الله دفاع می‌کنیم زیرا با ظلمی که بر لبنانی‌ها می‌رود مخالفیم.‌

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه از نظر روشنگری فرهنگی در منطقه تا حدی موفق بوده‌ایم گفت: معتقدم باید در این حوزه از متخصصان به ویژه روحانیت استفاده کرد.

وی افزود: باید کانون و مراکز اصلی ارشاد مردم، مساجد و از طریق روحانیت باشد و باید به آنها کمک کنیم نه اینکه جدا از مساجد و روحانیت کار فرهنگی انجام دهیم.

لاریجانی اضافه کرد: بعضی وقت ها در این موارد اشتباه کرده و به تشکیلات دل بسته‌ایم.

رئیس مجلس گفت: موضوع الگوی اسلامی - ایرانی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند نیز بسیار مهم است؛ نمی توان در این امور اقتباسی عمل کرد بلکه باید در امور فرهنگی از امکانات به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: از بُعد اقتصادی در برهه ای توانستیم در بعضی موارد خودکفایی ایجاد کنیم که حرکت خوبی بود و بعد نیز در زمانی به خاطر خشکسالی فراز و فرود داشتیم.

لاریجانی با بیان اینکه در موضوع اقتصادی نیز تدابیر و تاکیدات مقام معظم رهبری در همه دولت ها، بسیار موثر بوده است گفت: در گندم، محصولات لبنی و گوشت خودکفا هستیم و در برنج نیز تا خودکفایی به 400 تا 500 هزار تن دیگر نیاز است.

وی افزود: در صنایع و خدمات فنی و مهندسی نیز پیشرفت های خوبی داشته‌ایم و     شرکت‌های اقتصادی خوبی در کشور پایه گذاری شده‌اند.

لاریجانی گفت: البته اتکای بودجه جاری به نفت، ضعف و نقص است و تاکنون به فرموده رهبری درباره قطع این اتکا عمل نشده است.

وی افزود: از نظر فرهنگی نیز در داخل اشکالاتی داریم و باید در زمینه عمق بخشیدن به مسائل دینی و دوری از احساسات به ویژه در جوانان تلاش کنیم زیرا این امر باعث می‌شود دیگر در مسائل سیاسی و فرهنگی دچار مشکل نشویم. 

در حوادث پس از انتخابات عده ای هدف را گم کردند

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در گردهمایی ائمه جماعات استان تهران به بیان مشخصات افراد صاحب تحلیل پرداخت و گفت: اگر کسی صاحب تحلیل شود، در بادهای موسمی سیاسی، راه خود را گم نمی کند و یا با تغییر بعضی اطلاعات و تغییرات تاکتیکی، مشی خود را تغییر نمی دهد.

لاریجانی افزود: اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، خبرنگار مشهوری از امام مصاحبه ای گرفت و بعد با حضور این خبرنگار در غرب میزگردی برپا کردند و از خبرنگار پرسیدند ایشان را چگونه دیدی که او پاسخ داد امام روحانی و رهبری قوی است.

وی گفت: در این میزگرد که یک اسلام شناس هم حضور داشت از خبرنگار پرسیدند رهبر ایران اطلاعاتش را از کجا می آورد که او پاسخ داد عده‌ای از شاگردان ایشان از جمله آقایان مطهری، بهشتی و خامنه‌ای کانال ارتباطی و اطلاعاتی رهبر ایران هستند.

لاریجانی افزود: هر چند این افراد نقش مهمی داشتند اما برداشت من این است که رهبر انقلاب ما عارف، فیلسوف و صاحب تحلیل بودند بنابراین اطلاعات خرد خیلی تاثیر نداشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که با پاسخ گفتن به چه سوالاتی، انسان صاحب تحلیل می‌شود گفت: پاسخ به سوالاتی مانند اینکه در چه موقعیتی قرار داریم، به کجا می خواهیم برویم، امکانات و ظرفیت هایمان چیست، موانع چیست، از چه مسیری باید حرکت کرد که به هزینه کمتر و توفیق بیشتر منجر شود و اینکه چه تاکتیکی باید انتخاب کرد تا هدف گم نشود.

لاریجانی افزود: در حوادث پس از انتخابات نزاع هایی وجود داشت که باید حد خودش را   می‌داشت اما عده ای هدف را گم کردند و از این طریق به کشور ضربه زدند.

وی گفت: در مواقعی که انتخاب تاکتیک مشکل است و نظرهای متفاوتی وجود دارد، همیشه باید به رهبری رجوع کرد این در حالی است که برخی فکر می‌کنند آن قدر بر فهم خودشان تسلط دارند که برای رهبری سوال ایجاد می‌کنند.

لاریجانی افزود: جایگاه امامت و رهبری این است که اگر کسی مسیر مشخصی نیافت، دستش را بگیرد و به او کمک کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تحلیل را مسئله ای شخصی بیان کرد و گفت: نمی‌توانند بگویند ما آقا را قبول داریم اما تبعیت نکنند و به چنین فردی نمی‌توان گفت بصیر.

لاریجانی افزود: در مسائل دینی نیز چنین است و شناخت واقعی اسلام این است که به متون دینی ورود کنیم؛ ائمه اطهار (ع) دست ما را می گیرند که بصیر شویم و این فرق می کند با اینکه فقط بگوییم من اسلام و ائمه را قبول دارم.

وی گفت: کسی نمی تواند بگوید من کلاً انقلاب، جمهوری اسلامی، امام و ولایت فقیه را قبول دارم؛ این به تنهایی کافی نیست؛ فرد باید خودش تلاش کند، صاحب تحلیل شود و آنجایی که گم شدگی یافت از راهنمایی‌های رهبری استفاده کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این موضوع برای کسانی که شان راهبری مردم را بر عهده دارند، مصداق شدیدتری دارد افزود: کسی که بگوید من انقلاب اسلامی را قبول دارم این در حد یک فرد عادی است؛ کسی که عده ای به رفتار و گفتار او می نگرند باید در این مسیر تلاش کند و این تلاش باید به طور مستمر انجام شود.

اسلامیت و جمهوریت نظام به ولایت فقیه وابسته است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اسلامیت و جمهوریت نظام به ولایت فقیه وابسته است و این جایگاه باید حفظ شود.

لاریجانی باردیگر با تاکید براینکه به ولایت فقیه باید به طور جد توجه کنیم، ادامه داد: در هفت، هشت سال قبل، بحث هایی سطحی درباره ولایت فقیه مطرح می کردند و آن را در جامعه بسط می دادند.

وی با بیان اینکه یکی از این مسائل بحث انتسابی بودن ولایت فقیه بود گفت: ولایت فقیه را مردم از طریق خبرگان رهبری انتخابات می کنند، بنابراین چگونه می توانیم بگوییم انتسابی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اتفاقا ولایت فقیه جایی است که از حقوق مردم صیانت می کند.

لاریجانی در ادامه، حفظ سایر نهادهای انقلاب را نیز بااهمیت برشمرد و افزود: جایگاه دیگری که باید حفظ شود و به آن توجه زیادی کنیم، جایگاه روحانیت است.

وی با بیان اینکه همواره از گروه های منهاییون لطمه دیده ایم، گفت: قبل از انقلاب از التقاطیون و بعد از انقلاب نیز از لیبرال مسلک ها و گروه های دیگر در این دسته لطمه دیده ایم.

لاریجانی با بیان اینکه نمی گویم روحانیت بدون اشکال است، افزود: در عین حال، این گروه های منحرف درصدد هستند ریشه روحانیت را بزنند.

وی گفت: آنجایی که در این 1400 سال، از فکر اسلامی صیانت کرده، همین روحانیت و حوزه های علمیه است، بنابراین باید به این نهاد خیلی احترام بگذاریم و از آن صیانت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از کسان و گروه هایی که موضوعاتی همچون خواب و مکاشفه را مطرح می کنند، افزود: خواب و مکاشفه در رفتار فردی حجت نیست چه برسد در مسائل جمعی، و این انحراف است.

لاریجانی صیانت از نهاد روحانیت را فوق العاده مهم ارزیابی کرد و گفت: اگر در داخل از یک نظام توسعه ای برنامه ای برخوردار باشیم و سیاست های مقام معظم رهبری را اجرا و وحدت درونی را حفظ کنیم و چالش های فردی را کنار بگذاریم، چالش های بیرونی مشکل ساز نیست.

وی تصریح کرد: اگر در درون اشکال نداشته باشیم، چالش بیرونی همواره بوده است و مشکلی ایجاد نمی کند و فشار خارجی نمی تواند موثر باشد.

لاریجانی افزود: نباید بر سر مسائل خرد مجادله کرد و اگر همبستگی حفظ شود مجادلات بیرونی نمی تواند کاری کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در گردهمایی ائمه جماعات استان تهران با عنوان اقتدار رهبری و آگاهان سیاسی گفت: باید به قانون مقید باشیم که این هم حقوق مردم است و هم به کارمان شتاب می بخشد.

علی لاریجانی افزود: درست است، قانون برای جامعه محدودیت ایجاد می کند اما کمال ساز است.

وی پشت کردن به قانون را ضعف دانست و گفت: در مسائل اخیر هم که مجلس شورای اسلامی بر اجرای قانون اصرار دارد به خاطر این است که بدون قانون نمی توان کشور را اداره کرد و توسعه داد و سعادت کشور در این است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه هدف چیست و به کجا باید برویم افزود: آن جایی که باید برویم همان اهداف سند چشم انداز نظام است و هر کسی هم نباید برای خودش چیزی خلق کند.

لاریجانی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی این چراغ را روشن و سیاست های لازم برای این کار را هم مشخص کرده اند.

وی با بیان اینکه درباره سند چشم انداز نظام خیلی باید کار کنیم افزود: در این باره ضعف این است که موضوع سند عمومی نشده است؛ باید موضوع سند چشم انداز نظام را در مساجد و برای مردم توضیح بدهیم تا همه بفهمند که به کجا می خواهیم برویم و هر کس چه نقشی دارد و بخشی از این کار مهم بر دوش ائمه جماعات است.

لاریجانی با برشمردن چالش های پیش روی اجرای سند چشم انداز بیست ساله گفت: گاهی این مسئله پیش می آید که آیا لازم است تا این حد هزینه کنیم؛ شاید در زمان دوم خرداد که شرایط کشور حامل مسائل مختلفی شد از این بحث ها مطرح شد و هنوز هم از این گونه القائات می کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع جهانی سازی را یکی دیگر از چالش های پیش رو دانست و افزود: در اینجا سوالاتی مطرح است از قبیل اینکه آیا باید وارد جهانی سازی بشویم یا اینکه باید الگوی دیگری ارائه کرد.

لاریجانی گفت: معتقدم باید از الگویی استفاده کرد که ما را از این چالش ها عبور دهد.

وی با اشاره به الگوی توسعه اسلامی - ایرانی افزود: باید قبول کنیم که اگر می خواهیم توسعه خوبی داشته باشیم باید با مقتضیات اسلامی باشد.

لاریجانی گفت: قبل از انقلاب، توسعه وصله پینه ای را دنبال کردیم اما امروز باید راه درست تری برویم و حتما از الگوی بومی استفاده کنیم.

وی افزود: برای مثال در موضوع بانک ها، ربوی بودن آنها مشکلی جدی است که باید به سمت الگوی بانکداری اسلامی حرکت کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با انتقاد از چاپ عکس شهدا روی لباس ها گفت: این نیز همان الگوی وصله پینه ای است؛ در جایی و زمانی عکس چه گوآرا را چاپ می کردند و حالا ما عکس شهید همت را.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بی دشمن نیستیم افزود: امریکا و صهیونیسم دشمن جمهوری اسلامی ایران هستند و نباید فریب حرف های آنها را بخوریم؛ اگر بدانیم دشمن کیست، با حرف ها عوض نمی شویم.

لاریجانی تصریح کرد: عده ای در غرب هستند که با صهیونیست ها هم ریشه اند اما همه غرب این نیست و در منطقه هم همین طور است.

وی گفت: رفتار ما با کشوری که سنگ اندازی می کند متفاوت است با کشوری که مقابل جمهوری اسلامی ایران سد می زند و تخریب می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی کشورها با ما رقابت می کنند و گاهی هم رقابت منفی، و برخی هم هستند که رقابت سالم دارند یا همراهی و همکاری راهبردی   می‌کنند؛ بنابراین باید تقسیم بندی درستی انجام دهیم و با هر یک، روش خاصی اتخاذ کنیم.

لاریجانی در ادامه گفت: در داخل برخی در مسیر ضدانقلاب حرکت می کنند و برخی هم سوء فهم دارند که باید با هر یک رفتار جداگانه ای داشت.

وی با بیان اینکه نباید دشمن تراشی کنیم و این روش، روش غلطی است افزود: افرادی هستند که تا فردی لغزشی پیدا می کند او را ضد اسلام و انقلاب معرفی می‌کنند.

لاریجانی تصریح کرد: با دشمنی که با آرمان های حضرت امام (ره) و رهبری و چارچوب قانون اساسی ستیز می کند دشمن هستیم اما به کسی که تردید دارد باید کمک کنیم.

وی گفت: افراد صنف های مختلفی دارند که باید قبول کنیم برخی از آنها چالش هستند.

لاریجانی افزود: برای نمونه، رهبری نظام و قانون اساسی جزو آورده های نظام هستند و نباید از آنها هزینه کنیم.

وی تصریح کرد: نمی توانیم از مسیر این چالش ها بدون برنامه عبور کنیم.

کد خبر 109364

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز