رئیس مجلس شورای اسلامی برای دومین بار در 10 روز گذشته‌ از برخی شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت کشور انتقاد کرد

به گزارش مهر، علی لاریجانی دیروز در بازدید از گروه خودروسازی بهمن و رونمایی از خودروی مزدا 3،  گفت: اگر بخواهیم عدالت تحقق یابد باید فضای رقابتی را ایجاد کنیم.لاریجانی اضافه کرد: کسانی که فکر می‌کنند با وضع ایستا و سوسیالیستی می‌توان عدالت ایجاد کرد معنای عدالت را نمی‌دانند.

عدالتی که رقابت در آن جایی نداشته باشد عدالت نیست.وی به گزارش‌ها درباره واگذاری‌های صورت‌گرفته در حوزه اصل 44 اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این گزارش‌ها مجموع واگذاری‌های صورت گرفته 67 میلیارد تومان بوده که 34 میلیارد تومان آن به سهام عدالت اختصاص یافته است این یعنی اختصاص 52 درصد از واگذاری‌ها به سهام عدالت درحالی‌که قرار بوده 40 درصد به این حوزه اختصاص یابد و بنا نبوده درباره آن اینگونه عمل شود.

لاریجانی افزود: در کل اگر حساب کنیم حدود 4 تا5 میلیارد تومان از بورس به بخش خصوصی داده شده که این موضوع نشان می‌دهد از فلسفه اصلی برای ایجاد رقابت دور شده‌ایم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 37 درصد خصوصی‌سازی‌‌ها در اختیار دولت است، تصریح کرد: البته مابقی آن را هم شبه دولتی‌هایی مثل شستا و بانک ملی خریداری کرده‌اند که جنس آنها خصوصی نیست لذا به وزارت صنایع توصیه می‌کنم که سعی کند در راستای خصوصی‌سازی‌ عمل کند.

رئیس مجلس سپس به بخش صنعت اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم براساس سند چشم‌انداز جهش خوبی را از حیث صنعت داشته باشیم باید به رسیدن به رشد 5/13درصدی در بخش صنعت و در برنامه پنجم فکر کنیم؛ چرا که به‌رغم درنظر گرفتن رشد 2/11درصدی در برنامه چهارم تنها توانسته‌ایم که بیش از 8 درصد این رشد را محقق نماییم.

لاریجانی با بیان اینکه صادرات باید به‌صورت طبیعی صورت بگیرد نه از طریق مشوق‌ها و ایجاد مزیت‌ها یادآوری کرد که در صنعت خودرو سال‌هاست که صادرات با کمک‌های جانبی صورت می‌گیرد اما باید این پروسه به‌صورت طبیعی و بدون وجود مشوق‌ها و ایجاد مزیت‌ها انجام شود،  هر چند در مجموع کاری که تا‌کنون انجام شده برای بازاریابی در حوزه صنعت خودرو خوب است.

شاید در حوزه خودرو از ابتدا مسیر نادرستی آغاز شد اما در زمان فعلی باید مسیر درست را انتخاب کنیم تا در کل صنعت یک جهش بیشتری نسبت به گذشته داشته باشیم.

رئیس مجلس با اشاره به صادرات صنعتی ایران در سال 2008 فارغ از میعانات گازی گفت: در این سال ما حدود 11 میلیارد دلار صادرات صنعتی داشتیم که 10 درصد از مجموع صادرات را شکل می‌داد اما در طرف مقابل حدود 40 میلیارد تومان واردات صنعتی داشتیم که تقریبا 4 برابر سهم صادرات صنعتی است و نسبت به کل واردات حدود 70 درصد را تشکیل می‌دهد.

وی با ابراز تأسف از اینکه یک عدم‌تعادل جدی در حوزه صادرات و واردات در حوزه صنعتی را شاهد هستیم یادآوری کرد که باید توجه داشت که استراتژی صنعتی کشور برون گرا باشد و این موضوع هم مستلزم توجه به بازار رقابت، کیفیت و خدمات پس از فروش است.

رئیس مجلس با اشاره به تحقیق و تفحص صورت‌گرفته در مجلس هفتم از صنعت خودروسازی گفت: نتیجه این تحقیق و تفحص این بود که علت اصلی بسیاری ازمشکلات در حوزه کیفیت خودرو انحصار در تولید، عدم‌رقابت درست و استفاده از رانت دولتی است.

کد خبر 108900

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز