همشهری آنلاین: رییس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران اهداف سفرش به سه کشور، ترکیه، تاجیکستان و چین را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد عصر دوشنبه پیش از سفر به ترکیه ، در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران در خصوص سفر به ترکیه و شرکت در اجلاس روسای تعامل و اعتمادسازی در آسیا (سیکا) گفت: ایران در این اجلاس حضور فعال خواهد داشت و تلاش می‌کند تا بیانیه پایانی این اجلاس قوی و پاسخگو به نیازهای امروز باشد.

وی خاطرنشان کرد که سفر به ترکیه برای شرکت در این اجلاس و به دعوت عبدالله گل رییس‌جمهوری ترکیه انجام می‌شود.

رییس‌جمهوری اظهار داشت: در شرایط امروز جهان نیاز به تحولات اساسی، طرح‌ریزی نظامات جدید در جهان و همفکری برای ساماندهی شرایط هستیم.

وی با اشاره به اینکه در اجلاس سیکا کشورهای مهم شرکت می‌کنند، ادامه داد: همکاران ما هم در تنظیم بیانیه و هم در رایزنی‌های دوجانبه در آنجا فعالیت و تلاش می‌کنند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس مواضع خود را اعلام خواهد کرد، گفت: ملاقات با برخی مسوولان کشورها، کنفرانس خبری و مراسمی با حضور مردم ترکیه از جمله برنامه‌های این سفر است.

رییس‌جمهوری در ادامه در خصوص سفر تاجیکستان نیز گفت: رابطه ایران و تاجیکستان بسیار خوب است. مردم تاجیک خود را پاره‌ای از ملت ایران می‌دانند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی آب در تاجیکستان گفت: آب از مهم‌ترین موضوعات امروز جامعه بشری است و کمبود و استفاده نامناسب آن نیازمند مدیریت منسجم و عالمانه است.

احمدی‌نژاد ضمن بااهمیت خواندن حفظ، نگهداری و مصرف درست آب گفت: ایران ایده‌هایی دارد که در این اجلاس مطرح خواهد کرد.

رییس دولت دهم با اشاره به دیدارهای دوجانبه در حاشیه این اجلاس گفت: آقای امام علی رحمان در جشن نوروز به ایران آمده بود که این سفر پاسخی به حضور وی می‌باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به نمایشگاه اکسپو 2010 در شانگهای چین که به مدت شش ماه برگزار می‌شود، توضیح داد: آخرین دستاوردها، اندیشه‌ها و دیدگاه‌های کشورها در این نمایشگاه مطرح می‌شود.

رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه شعار نمایشگاه اکسپو 2010" شهر بهتر، زندگی بهتر" است، اضافه کرد: ملت ایران در عرصه فرهنگ حرف‌های بسیار مهم، شنیدنی و اثرگذار دارد که باید تبادل گردد.

وی تصریح کرد: صنعتگران، تولیدکنندگان و اهل ادب کشورمان که به عنوان نمونه در این نمایشگاه حضور دارند، باید تشویق شوند.

احمدی‌نژاد در پایان به دیدار با ایرانیان مقیم چین، بازرگانان و تجار اشاره کرد و افزود: دیدار با مسوولین کشورهای دیگر حاضر در این نمایشگاه از دیگر برنامه‌هایی است که انجام خواهد شد.

کد خبر 109155

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز