همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد، قطعنامه چهارم شورای امنیت علیه ایران را تیر خلاصی به شورای امنیت، اوباما و دولت آمریکا توصیف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد که عصر جمعه (21 خرداد) به وقت شانگهای در حاشیه‌ بازدید از اکسپو 2010 شانگهای و شرکت در روز ملی ایران در این نمایشگاه، در یک نشست خبری سخن می‌گفت، در پاسخ به پرسشی درباره قطعنامه‌ ضدایرانی شورای امنیت، [شورای‌امنیت قطعنامه‌ ضد ایرانی را بدون ‌اجماع تصویب کرد] با بیان این که « دو، سه روزی است موضوع قطعنامه به یک خبر دسته اول تبدیل شده» اظهار کرد:« این قطعنامه را می‌توان از جنبه‌های مختلف بررسی کرد.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:« از نظر ملت ایران این قطعنامه فاقد ارزش حقوقی و در واقع نشان‌دهنده ضعف بانیان صدور آن است نه قدرت آنها و صدور آن نشانه نه تنها ضعف سیاسی، بلکه ضعف منطق نیز هست. این قطعنامه تیر خلاصی به شورای امنیت است.»

احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به گفته‌های قبلی خود مبنی بر این‌که « شورای امنیت ابزار دست دولت آمریکاست و متعلق به ملت‌ها نیست» ادامه داد:« ساختار شورای امنیت دموکراتیک نیست؛ بلکه کاملا دیکتاتوری است.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه « شورای امنیت 15 عضو دارد» افزود:« پنج عضو آن دارای حق وتو هستند. در ضمن دارای بمب اتم هستند و انرژی اتمی نیز دارند، آنها در واقع از خودشان دفاع می‌کنند و می‌خواهند انرژی اتمی به صورت انحصاری در اختیار خودشان باشد؛ از این رو به هر بهانه‌ای از پیشرفت دیگران جلوگیری می‌کنند. می‌ماند 10 عضو دیگر که از طرفی سه عضو آن رای منفی و ممتنع دادند. از هفت عضو دیگر نیز چهار عضو، عضو بلوک سرمایه‌داری محسوب می‌شوند و در طول این 100 سال یکبار رای مستقل نداده‌اند. چطور کشوری که پادگان نظامی آمریکا در آن مستقر است می‌تواند رای مستقل بدهد؟ معلوم است که رایش مستقل نیست.»

وی گفت:« می‌ماند سه عضو دیگر که به ما گفته‌اند به شدت تحت فشار هستند، حتی برخی از کشورهایی که دارای حق وتو هستند به ما گفته‌اند که تحت فشار هستند.»

رئیس‌جمهور افزود:« این قطعنامه فاقد ارزش است و تاثیری ندارد و بیش از آنکه نشان‌دهنده قدرت باشد نشان‌دهنده‌ ضعف دولت آمریکاست.»

این قطعنامه یک کاغذ بدون ارزش است

وی گفت:« ما فکر می‌کنیم این قطعنامه تیر خلاصی به شورای امنیت است. همچنین معلوم شد این شورا به درد ملت‌ها نمی‌خورد و ساختار آن غیرمنطقی و غیردموکراتیک است و شورایی که این قدر ساختارش غیرمنطقی و غیردموکراتیک است اثری ندارد. اگر کسی خیال می‌کند این قطعنامه اثر دارد و عده‌ای باید از آن تبعیت کنند اشتباه می‌کند؛ این یک کاغذ بدون ارزش است.»

احمدی‌نژاد هم‌چنین اظهارکرد:« این قطعنامه تیر خلاصی به رئیس‌جمهور آمریکا نیز هست؛ برای او که با شعار تغییر آمد. او گفت می‌خواهد روش‌های یک‌جانبه و قلدرمآبانه‌ بوش را تغییر دهد ولی می‌بینیم که امروز در مسیر آقای بوش حرکت می‌کند؛ بوش به کجا رسید و امروز کجاست.»

احمدی‌نژاد هم‌چنین گفت:« ما فکر می‌کنیم درحال حاضر منفورترین چهره‌ تاریخ معاصر آقای بوش است.»

قطعنامه پایان شعار تغییر است

رئیس‌جمهور ادامه داد:« این قطعنامه به معنای پایان شعار تغییر است و پایان شعار تغییر به معنای پایان رئیس‌جمهور آمریکاست.»

وی گفت: « این قطعنامه تیر خلاص به دولت آمریکا نیز هست. دولتی که می‌خواست با فریبکاری کشورها را اشغال کند، میلیون‌ها نفر را بکشد و از دیکتاتورترین دیکتاتورهای تاریخ حمایت کند و همزمان هم شعار تغییر و حقوق بشر بدهد.»

احمدی‌نژاد هم‌چنین اظهار کرد:« این قطعنامه یک شکست و افتضاح برای بانیان آن است.»

آمریکا باید از آژانس اخراج شود

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در نشست خبری که در حاشیه اکسپو شانگهای برگزار ‌شد، در پاسخ به پرسشی در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت:« ما فکر می‌کنیم اگر قرار باشد کسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شود در وهله‌ اول دولت آمریکاست؛ دولتی که هم بمب اتم ساخته و هم از آن استفاده کرده است و امروز هم با بمب اتم ملت‌ها را تهدید می‌کند؛ این دولت صلاحیت حضور در آژانس را ندارد.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: « خنده‌دار این است که آن‌ها قطعنامه علیه ایران صادر می‌کنند تا با ما گفت‌وگو کنند!؛ این منطق قلدرها و زورگوهاست، گفت‌وگو باید در فضای دوستانه باشد؛ گفت‌وگو در فضای دشمنی معنا ندارد.»

احمدی‌نژاد با بیان این که « ما تلاش کردیم دولت آمریکا در این چاله‌ بزرگ نیفتد» گفت:« صهیونیست‌های پشت صحنه اصرار دارند آمریکا را به صورت کامل ساقط کنند. ما تلاش کردیم آنها در نقطه مقابل ملت ایران قرار نگیرند، ولی گویی خیلی عجله دارند. ما به آنها توصیه می‌کنیم نگاهی به سرنوشت دولت‌های قبلی آمریکا بیندازند.»

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که « ما با دولت‌های زورگو مشکل داریم» گفت:« در واقع موضوع هسته‌ای بهانه است. دولت آمریکا می‌خواهد خاورمیانه را ببلعد و به واسطه‌ بلعیدن آن بر دنیا مسلط شود. ما می‌گوییم ایران هرگز چنین اجازه‌ را به آمریکا نمی‌دهد.»

وی با بیان این‌که « همانطور که گفتم دعوا سر چیز دیگری است و موضوع هسته‌ای بهانه است» گفت: « ما فریب فریبکاران را نمی‌خوریم.»

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت:« ما با دولت آمریکا مشکل داریم. دولت آمریکا با سوءاستفاده از شورای امنیت می‌خواهد خواسته‌هایش را تحمیل کند و خاورمیانه را ببلعد، اما ما اجازه‌ چنین کاری را نمی‌دهیم. اگر حنجره‌هایشان را نیز پاره کنند ما اجازه نمی‌دهیم این اتفاق بیفتد.»

وی با بیان این که « دولتمردان آمریکایی شجاعت داشته باشند و خواسته‌ خود را صریح اعلام کنند» ادامه داد:« روشن است آنها مخالف بمب اتم نیستند؛ چرا که رژیم صهیونیستی را به بمب اتم مجهز کرده‌اند؛ پس موضوع چیست؟ آن‌ها می‌خواهند خاورمیانه را غارت کنند و ملت ایران به آنها اجازه نمی‌دهد؛ این خلاصه‌ داستان هسته‌ای است.»

احمدی‌نژاد ادامه داد:« قطعنامه یک مسئله‌ فرعی و آدرس غلط دادن است. آنها می‌خواهند رژیم صهیونیستی را نجات دهند، ولی این رژیم با این چیزها زنده نخواهد ماند.»

دلیلی برای تضعیف رابطه ایران و چین وجود ندارد

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره رابطه‌ ایران و چین، گفت:« ما روابط خوبی با تمام کشورهای دنیا به جز سه، چهار کشور داریم. روابط ایران و چین روابط گسترده‌ فرهنگی و تاریخی است و هیچ مانعی برای توسعه‌ روابط دو کشور وجود ندارد.»

احمدی‌نژاد ادامه داد:« البته روابط اقتصادی ما با آمریکا در پایین‌ترین سطح ممکن است و آمریکایی‌ها از بازار ایران محروم هستند و تلاش می‌کنند این محرومیت را به نوعی جبران کنند؛ اما همان‌طور که گفتم ما با دیگران روابط خوبی داریم و تلاش می‌کنیم این روابط‌ را گسترش دهیم.»

وی هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که چرا در این زمان به چین سفر کرده‌اید؟ گفت:« امروز روز جمهوری اسلامی ایران در اکسپوست و برنامه‌ی سفر من از ماه‌ها قبل تنظیم شده است. ما حضوری فعال در اکسپو داریم.»

وی با بیان این ‌که « باید این نمایشگاه به صورت مرتب در نقاط مختلف دنیا تکرار شود تا زورگویان و سیاستمداران زورگو از عرصه‌ی ارتباطات بین ملت‌ها حذف شوند و ملت‌ها در یک فضای فرهنگی و صمیمی داشته‌های خود را مبادله کنند» گفت:« در واقع این نمایشگاه یکی از بهترین حرکت‌ها برای تعامل فرهنگی و منزوی کردن کسانی است که به دنبال تقابل فرهنگی هستند.»

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که آیا ایران قصد دارد رابطه‌اش را با چین کاهش دهد؟ گفت:« رابطه‌ ما با چین رابطه‌ خوبی است و دلیلی برای کنترل و تضعیف این رابطه وجود ندارد؛ همان‌طور که در سخنان قبلی گفتم مشکل آمریکاست.»

احمدی‌نژاد با بیان این‌که « باید این مشکل را حل کرد» گفت: « کشورهای مستقل در اینجا نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. حضور برزیل و ترکیه در این عرصه موثر بود. آنها رای منفی به قطعنامه دادند که در واقع نشان داده شد که در شورای امنیت اجماع وجود ندارد، بلکه فشار و تحمیل وجود دارد.»

باید بساط یکجانبه‌گرایی برچیده شود

رئیس‌جمهور هم‌چنین گفت:« ما فکر می‌کنیم جبهه‌ کشورهای مستقل در حال گسترش است. البته ما در آغاز راه هستیم ولی سرعت بالاست. باید هر چه زودتر بساط یک‌جانبه‌گرایی برچیده شود، ما فکر می‌کنیم دولت چین نیز از این موضوع استقبال کند و در این موضوع اشتراک‌ نظر وجود دارد.»

وی همچنین با اشاره به روند تبادل سوخت و مسیری که در این ارتباط طی شده و بیانیه‌ تهران، گفت:« ما عضو آژانس هستیم و بیشترین همکاری را با آژانس داشته‌ایم. طبق مقررات آژانس اعضا موظف هستند به دیگر عضوها برای مقاصد صلح‌آمیز سوخت بدهند، آنها برخلاف قانون تامین سوخت ما را مشروط به مبادله‌ سوخت کردند و با وجود این که خواسته‌ آنها غیرقانونی بود ما پذیرفتیم. آنها رفتار بدی داشتند و کار متوقف شد. بعد از آن برزیل و ترکیه با درخواست رئیس‌جمهور آمریکا با ایران رایزنی کردند؛ چرا که از آنها خواسته شده بود با ایران صحبت شود تا مبادله‌ سوخت را بپذیرد. ما به برزیل و ترکیه اعلام کردیم به آن‌ها (غرب) اعتماد نداریم، ولی به احترام دو دولت ترکیه و برزیل این موضوع را پذیرفتیم. دولت آمریکا خود از برزیل و ترکیه درخواست کرده بود این کار را انجام دهند، ولی خود آمریکا اولین کشوری بود که علیه این موضوع عمل کرد و با فشار قطعنامه را به تصویب رساند؛ اما دو کشور برزیل و ترکیه به قطعنامه رای منفی دادند.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:« روابط ما با دو کشور ترکیه و برزیل روابط خوبی است و ادامه پیدا می‌کند. ما از هر دوی آنها تشکر می‌کنیم. آنها درانجام این کار انسانی موفق و پیروز شدند و آن‌که شکست خورد دولت آمریکا بود؛ در واقع دولت آمریکا در آزمایش صداقت شکست خورد.»

وی گفت:« اتفاقی که در تهران رخ داد آغاز یک دوران جدید است و جبهه‌ای از کشورهای مستقل تشکیل شده است که نقش خود را در عرصه‌ی جهانی بازی می‌کنند و این امر در شورای امنیت خود را نشان داد.»

این قطعنامه در واقع فرار از بیانیه‌ تهران است

احمدی‌نژاد گفت:« این قطعنامه در واقع فرار از بیانیه‌ تهران است. آن‌ها نمی‌خواستند به دست دوستی که دراز شده پاسخ مثبت بدهند؛ البته ما این موضوع را پیش‌بینی می‌کردیم. آن‌ها در واقع خودشان را محروم و منزوی کردند. در حال حاضر منزوی‌ترین دولت، دولت آمریکاست. آنها در واقع می‌خواستند بر افتضاحی که رژیم صهیونیستی پیش آورده سرپوش بگذارند و حرکتشان انفعالی است.»

رئیس‌جمهور هم‌چنین با بیان این‌که « این قطعنامه تاثیری در محیط سیاسی ندارد» گفت:« الا اینکه آمریکا خود را از دایره‌ دوستی با ملت ایران به صورت کامل خارج کند و راهی برای خود باقی نگذارد.»

ایران خود سوخت 20 درصد مورد نیاز را تامین می‌کند

رئیس‌جمهور در ادامه‌ نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که « با توجه به صدور قطعنامه‌ ضدایرانی شورای امنیت، بحث تبادل سوخت به کجا می‌انجامد؟» گفت:« ایران خود سوخت 20 درصد مورد نیاز را تامین می‌کند.»

وی ادامه داد:« ما تبادل سوخت را برای همکاری مطرح کردیم و در واقع گفتیم «تبادل» می‌کنیم تا به جای «تقابل»، تبادل را جایگزین کنیم. آنها برای مبادله‌ سوخت شروط زیادی گذاشته‌اند و تلاش دارند استقلال کشور ما را بگیرند تا سوخت 20 درصد به ما بدهند. ما می‌گوییم سوخت 20 درصد احتیاج نداریم و موضوع تبادل سوخت 20 درصد را برای ایجاد زمینه‌ همکاری مطرح کردیم. آن‌ها می‌گویند می‌خواهند بانک سوخت جهانی ایجاد کنند که اگر کسی سوخت خواست، به او بدهند که این یک دروغ بزرگ است.»

وی ادامه داد:« سوخت 20 درصد جز برای مصارف صلح‌آمیز مصرف دیگری ندارد و باقیمانده آن نیز این‌گونه است.»

احمدی‌نژاد گفت:« آن‌ها برای سوخت 20 درصد که همان‌طور که گفتم مصارف صلح‌آمیز دارد در شورای امنیت علیه ما قطعنامه صادر و توهین کردند و اکنون نیز برای همکاری هسته‌ای 50 شرط می‌خواهند بگذارند. به نظر ما همه‌ کشورها باید خود غنی‌سازی سوخت را داشته باشند و اگر کسی به امید آمریکا و دار و دسته‌اش بنشیند به نتیجه‌ای نخواهد رسید و نتیجه‌ای جز استعمار نخواهد دید. آنها به راحتی سوخت نمی‌دهند و صدها شرط مطرح می‌کنند. راه حل این موضوع این است که ملت‌ها خود سوخت‌شان را تامین کنند.»

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این که « از دخالت اوباما در امور داخلی ایران تعجب کردم» اظهارکرد:« البته این دخالت بر حسب چند عامل انجام می‌شود؛ اول به دلیل ناشی‌گری او؛ ما فکر می‌کنیم آقای اوباما دنیا را نمی‌شناسد، مسائل مربوط به سیاست را نمی‌شناسد و ملت ایران را هم نمی‌شناسد. اگر رئیس‌جمهور آمریکا ملت ایران را می‌شناخت این‌قدر به این ملت توهین نمی‌کرد.»

وی عامل دوم را عادت دولت‌های آمریکا دانست و گفت:« دولت آمریکا خود را برتر از دیگران می‌داند و در امور همه‌ ملت‌ها دخالت می‌کند. مگر در امور چین دخالت نمی‌کند؟ آنها خودشان را ارباب و مالک دنیا می‌دانند. هنوز فکرشان در دوران استعماری است و از نظر سیاسی پیشرفت نکرده‌اند. آنها عقب‌مانده‌ سیاسی هستند.»

ملت ایران ملتی متحد است

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان این‌که « یکی دیگر از عوامل دخالت اوباما در امور ایران این است که آن‌ها می‌خواهند ذهن ملت‌ها را از مسائل و مشکلات داخلی آمریکا منحرف و دور کنند» ادامه داد:« آنها مشکلات بزرگی دارند که ملت ایران آن مشکلات را ندارد؛ ملت ایران ملتی متحد و یکپارچه است.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:« سال گذشته در چنین ایامی مردم به صورت باشکوه در یک انتخابات صددرصد دموکراتیک حضور پیدا کردند و رئیس‌جمهور منتخب نزدیک به 25 میلیون رای آورد.»

وی گفت:« آنها ملت ایران را نمی‌شناسند. ملت ایران رقابت می‌کند، اما حزبی نیست. ملت ما ممکن است به افراد مختلف رای بدهد، اما دوستی و وحدتش خدشه نمی‌پذیرد، ملت ایران ملتی متحد است.»

احمدی‌نژاد با بیان این که « آنها در داخل کشورشان مشکلات فراوانی دارند و می‌خواهند بر روی این مشکلات سرپوش بگذارند» گفت:« دولت و ملت آمریکا قربانی منافع صهیونیست‌ها هستند و در واقع دولت آمریکا را صهیونیست‌ها اداره می‌کنند.»

وی هم‌چنین اظهار کرد: « یکی دیگر از عوامل دخالت آن‌ها در امور داخلی ایران مشکلات صهیونیست‌ها و سرپوش گذاشتن بر این مشکلات است. آن‌ها زمانی رژیم صهیونیستی را برپا کردند که به واسطه‌ آن خاورمیانه را ببلعند و بر دنیا حاکم شوند. امروز این رژیم به پایان راه رسیده است و قادر نیست خود را اداره کند و ماموریت‌هایش را انجام دهد. آمریکا با دخالت در امور ایران می‌خواهد ذهن ملت‌ها را از رژیم صهیونیستی، مشکلاتش و جنایت‌هایی که انجام می‌دهد منحرف کند.»

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به نقش بی‌بدیل ایران در خاورمیانه، منطقه و عرصه‌ جهانی گفت:« رئیس‌جمهور آمریکا تصور می‌کند با متهم‌کردن ملت ایران می‌تواند نقش ملت ایران را در جهان کمرنگ کند.»

اوباما اشتباه بزرگی مرتکب شد

احمدی‌نژاد افزود:« آقای اوباما خیلی اشتباه کرد و ما فکر می‌کنیم او اختیار لازم را از خود ندارد. او تصمیم نمی‌گیرد، دیگران تصمیم می‌گیرند و او اجرا می‌کند.»

وی بار دیگر با بیان اینکه « قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شد تاثیری ندارد» گفت: « البته این قطعنامه بر ملت ایران تاثیر مثبت دارد و باعث می‌شود در زمینه‌های علمی و صنعتی پیشرفت بیشتری داشته باشد و سرعتش را زیاد کند.»

رئیس‌جمهور مجددا با بیان این‌که « اوباما اشتباه بزرگی مرتکب شد» گفت:« آنها فکر کردند در ایران یک عده طرفدار آنها هستند که به هم کمک کنند به ملت ایران آسیب برسانند، ولی خیلی زود متوجه می‌شوند که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند و در واقع با این اشتباه‌شان راه دوستی با ملت ایران را بسته‌اند.»

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت:« امروز جهان نیازمند تغییرات اساسی است؛ البته نه تغییر برای شعار بلکه تغییرات اساسی. دنیا باید بر اساس عدالت و دوستی اداره شود و همه‌ ملت‌ها در مدیریت جهان مشارکت داشته باشند. رسانه‌ها نیز باید پیام صلح، دوستی، عدالت و عشق را به جهان مخابره کنند.»

احمدی‌نژاد همچنینرن، در ابتدای این نشست خبری نیز در سخنانی گفت:« صلح و امنیت از آرزوهای جامعه‌ بشری است، اما متاسفانه برخی افراد یا دولت‌ها در طول تاریخ با نگاه یک‌جانبه و اصرار بر تامین منافع خودشان درصدد بوده‌اند به هر قیمتی همواره صلح و امنیت جهانی را به خطر بیندازند و در واقع برخی پیشرفت و قدرت خود را در تضعیف دیگران، تجاوز به آنها و تهدیدشان جست‌وجو می‌کنند.»

وی گفت:« به لطف بیداری ملت‌ها دوران زورگویی، تجاوز، اشغالگری و استفاده از زور در مناسبات جهانی به پایان رسیده است و کسانی که فکر می‌کنند با تکیه بر زور، تهدید و سوءاستفاده از مناسبات جهانی می‌توانند خواسته‌های خود را بر ملت‌های آزاده و مستقل تحمیل کنند، سخت در اشتباهند. اکنون دوران زورگویی به پایان رسیده و دوران اندیشه، برادری و اراده‌ی ملت‌ها آغاز شده است و همه باید دست به دست هم بدهیم تا نظام یکسویه و تبعیض‌آلود حاکم بر جهان را به یک نظام انسانی و عادلانه تبدیل کنیم؛ نظامی که در آن رابطه‌ی انسان‌ها و دولت‌ها و ملت‌ها بر اساس عشق و محبت و عدالت تنظیم شود. 

احمدی‌نژاد همچنین در مورد حضورش در اجلاس سیکا گفت:« امروز جریانی در دنیا در حال شکل‌گیری است که به دنبال ایجاد تغییرات واقعی است؛ تغییراتی که به نفع عدالت و پاکی است و یکی از نمونه‌های آن اجلاس سیکاست.»

رئیس‌جمهور در مورد سفرش به تاجیکستان نیز اظهار کرد:« در جریان این سفر دیداری با رئیس‌جمهور تاجیکستان داشتیم. روابط دو کشور ایران و تاجیکستان روابط عمیقی است و در ملاقات‌های دوجانبه موضوعات مورد علاقه بررسی شد.»

وی همچنین به حضورش در اجلاس بین‌المللی آب در تاجیکستان اشاره کرد و گفت: « امروز آب یکی از مهمترین موضوعات زندگی بشر است و در آینده‌ی نزدیک از مهمترین چالش‌های پیش‌ روی او خواهد بود.»

وی به سفر خود به شانگهای و حضورش در اکسپو هم اشاره کرد و گفت:« این نمایشگاه یک رویداد بزرگ فرهنگی و اقتصادی است و امروز نیز روز ملی جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه است.»

رئیس‌جمهور به شعار این نمایشگاه یعنی « شهر بهتر - زندگی بهتر» هم اشاره و اظهار کرد: « این آرمان تمام بشریت است.

ما تاکید داریم شهر بهتر در سایه‌ همدلی، دوستی و عدالت ایجاد می‌شود و شهرهای بهتر کشورهای بهتر و کشورهای بهتر جهان بهتری را می‌سازند.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:« این نمایشگاه نمایشگاه عظیمی است که امیدواریم به نزدیک شدن فرهنگ‌ها، اندیشه‌ها و اراده‌ها بین ملت‌ها بینجامد.»

احمدی‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر اکسپو بر نزدیکی فرهنگها در دنیای تقابل فرهنگ‌ها اظهار کرد:« از نگاه ما بین فرهنگ ملت‌ها تقابلی وجود ندارد. ما شاهد تنوع فرهنگی هستیم ولی تقابل فرهنگی وجود ندارد.»

وی با بیان این‌که « فرهنگ‌های بومی سرشار از پاکی، صداقت، محبت و عدالت هستند» گفت:« سیاستمداران زورگو علاقه ندارند ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها برقرار شود. ارتباط فرهنگی بین ملت‌ها باعث ایجاد هم‌افزایی می‌شود و قدرت ملت‌های عدالت‌خواه را چند برابر می‌کند، ولی قدرت‌های زورگو می‌خواهند به جای دوستی و تعامل بین ملت‌ها تقابل و دشمنی وجود داشته باشد. آنها در واقع می‌خواهند از اختلاف بین ملت‌ها سوءاستفاده کنند. آنها نمی‌خواهند روابط فرهنگی بین ملت‌ها گسترش پیدا کند.»

رئیس‌جمهور ادامه داد:« اکسپو یک گام بلند برای نزدیکی فرهنگ‌هاست و اندیشه‌ها را به هم نزدیک می‌کند؛ در واقع این نمایشگاه کاری ارزشمند است و ملت ایران نیز به صورت فعال در آن حضور دارد و دست دوستی و برادری به سمت ملت‌ها دراز می‌کند.»

احمدی‌نژاد گفت: « من در اینجا از مردم چین و شانگهای دعوت می‌کنم از غرفه‌ ایران بازدید کنند.»

کد خبر 109391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز