مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضاپیمای دیسکاوری پس از پرتاب در شب‌ شنبه 9 دسامبر (18 آذر) از فلوریدا که ناسا آن را چالش‌برانگیزترین پرتاب شاتل از لحاظ فنی خواند، به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی در حرکت است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کیپ کاناورال در فلوریدا شاتل دیسکاوری درمیان ابری از دود سفید و آتش به پرواز درآمد و 9 دقیقه بعد در مدار قرار گرفت.

دیسکاوری حامل 9 فضانورد و یک قطعه خرپای 11 میلیوندلاری برای اضافه کردن به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) است.

مایکل گریفین رئیس سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) پس از پرواز دیسکاوری به خبرنگاران گفت: "آنچه که امشب شما دیدید، حادثه‌ای غیرمعمول و انجام موفقیت‌امیز یکی از پیچیده‌ترین و چالش‌برانگیز‌ترین ماموربت‌های فضایی به لحاظ فنی بود."

شاتل و ISS دوشنبه 10 دسامبر (19 آذر) در کنار هم قرار خواهند گرفت.

در حین پرتاب دو موشک تقویتی دیسکاوری دو دقیقه پس از جداشدن از سکوی مرکز فضایی کندی با موفقیت از مدارگرد جداشدند و سپس محفظه حجیم خارجی سوخت شاتل نیز  از آن جدا شد.

دیسکاوری در آسمان شب فلوریدا

این ماموریت چهارمین پرواز فضاپیماهای رفت و برگشت یا شاتل‌ها از زمان انفجار شاتل کلمبیا در سال 2003 در هنگام مراجعت به زمین بر فراز تگزاس است که باعث کشته‌شدن هفت‌ خدمه آن شد. همچنین پرتاب شبانه دیسکاوری اولین مورد پس از پرتاب شبانه فضاپیمای اندور در 23 نوامبر 2003 به حساب می‌آید.

فضانوردان دیسکاوری در این ماموریت که ناسا آن را پیچیده‌ترین بخش ماموریت تکمیل ساختمان ISS خوانده است در ضمن سه راهپیمایی فضایی ارتباط میان صفحه‌های خورشیدی که فضانوردان شاتل آتلانتیس در ماموریت قبلی شاتل  آن را به ایستگاه فضایی متصل کردند، و سیستم برق ایستگاه برقرار خواهند کرد و همچنین خرپای جدیدی را به ایستگاه خواهند افزود.

ناسا این آزمایشگاه مداری را بخشی کلیدی در برنامه‌های اکتشافی فضایی خود از جمله سفر مجدد فضانوردان به ماه و نهایتا پاگذاشتن انسان بر روی مریخ می‌داند.

کد خبر 10628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز