دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

همزمان با پایان یافتن نخستین همایش ملی سلامت شهری در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران، قطعنامه پایانی این همایش منتشر شد.

به گزارش مهر، متن کامل این قطعنامه که از سوی مصطفوی دبیر این همایش قرائت شد، به شرح زیر است:

شرکت‌کنندگان در نخستین همایش ملی سلامت شهری که با پیشگامی شهرداری تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران و همراهی بسیاری از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی و حضور فعال جمعی از دانشگاهیان، پژوهشگران، خبرگان، مسئولان و ره‌پویان سلامت در روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سال 1389 در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، 

بر اجرای بندهای زیر توسط مسئولین ذیربط تأکید کردند:
1 - تنوع و تهدیدکننده‌های سلامت در شهرها مبین این امر است که تأمین سلامت شهر و شهروندان مستلزم همکاری بین‌بخشی همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی است.

2 - حیطه‌های شش‌‌گانه عدالت در سلامت، شامل محیط فیزیکی و زیرساخت‌ها، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، تغذیه و مدیریت شهری و شاخص‌های به کار رفته در «طرح سنجش عدالت در شهر» می‌توانند مبنای طراحی و مداخله بخش‌های مختلف توسعه شهری در تأمین سلامت شهروندان قرار گیرند.

3 - ضمن توجه به چالش‌های زندگی شهری، پیشنهاد می‌شود بازمهندسی نظام مراقبت سلامت در شهرها با رویکرد مؤلفه‌های اجتماعی مؤثر بر سلامت - مانند پایلوت پروژه مدیریت سلامت شهری در منطقه 9 شهر تهران - انجام پذیرد.

4 - نظر به اهمیت سلامت روانی و اجتماعی شهروندان، تأمین و ارتقای آن برای زندگی سالم به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه مدیریت شهری تلقی شود.

5 - با عنایت به اهمیت رشد و تکامل دوران کودکی و نقش آن در شکل‌گیری شخصیت، قوای عقلانی و رفتارهای اجتماعی در بزرگسالی، توجه به برنامه مراقبت‌های ادغام ‌یافته تکامل خردسالان و ارتقای سلامت آنان به‌عنوان اولویت ملی در برنامه‌های توسعه و سلامت شهری مورد تأکید قرار گیرد.

6 - با توجه به اهمیت موضوع فرهنگ‌سازی و توانمندسازی شهروندان برای ارتقای سلامت خود و جامعه، از کلیه نهادهای ذیربط، از جمله سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی انتظار می‌رود فرهنگ‌سازی سلامت مبتنی بر شواهد و نیازهای جامعه را در اولویت قرار دهند.

7 - از آنجا که سلامت شهر و شهروندان متأثر از برنامه‌ها و طرح‌های اجرایی است از دست‌اندرکاران مدیریت شهری انتظار می‌رود که ارزیابی پیامدهای اجتماعی و زیست‌محیطی برنامه‌ها را بر سلامت شهری مورد توجه قرار دهند.

8 - توانمندسازی جوامع محلی شهری به‌منظور خلق ابتکارات جامعه‌محور از مأموریت‌های اصلی شهرداری‌ها برای ارتقای سلامت شهری بوده و باید برای این امر یک برنامه جامع بلندمدت طراحی و به مورد اجرا درآید.

9 - نظر به اینکه سلامت و امنیت اجتماعی 2 رکن اساسی جامعه سالم و امنیت پایدار به حساب می‌آید، تأمین آن در گرو مشارکت و تعامل سازنده شهروندان، نهادها و سازمان‌های مسئول است.

10 - راه‌اندازی دوره‌های تحصیلات تکمیلی در رشته مدیریت سلامت شهری و تشکیل انجمن علمی سلامت شهری و ایجاد دبیرخانه دائمی مورد تأکید است. دبیرخانه دائمی همایش سلامت شهری نتایج اقدامات را به دومین همایش گزارش کند.

11 - با توجه به تجربه‌های موفق شهرداری تهران در برنامه‌های سلامت شهری، لازم است تمهیدات لازم برای انتقال این تجربیات به سایر شهرهای کشور و با توجه به اعلام سازمان جهانی بهداشت به سایر کشورهای علاقه‌مند منطقه‌ منتقل شود

کد خبر 106004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز