مشاور عالی شهردار تهران اعلام کرد: مراسم الحاق مناطق 4، 5، 10، 20و 21 شهرداری به شبکه جهانی جامعه ایمن 21‌مهر‌ماه در محل پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

پوستر جوامع ایمن

به گزارش همشهری، دکتر موذن، رئیس شورای سیاستگذاری جامعه ایمن و مشاور عالی شهردار تهران با اعلام این مطلب اظهار داشت: در سال 86 شهرداری تهران با تعامل وزارت بهداشت منطقه‌22 به‌عنوان نخستین جامعه ایمن به شبکه جامعه ایمنی جهانی پیوست.وی افزود: پس از گذشت 3 سال شاهد یک رکورد در ثبت جامعه ایمن هستیم. اگر چه در سایر شهرها و مراکز شهرها در چارچوب‌های تعیین شده شاهد نهضتی در استقرار جامعه ایمن خواهیم بود. به گفته وی، جامعه ایمن طرحی به‌منظور کاهش حوادث از طریق مشارکت‌های درون و برون‌بخشی است.

وی تأکید کرد: پیاده‌سازی‌ طرح جامعه ایمن امروز در تمام کلانشهرها پیگیری می‌شود. تا‌کنون توسط شهرداری تهران 20جلد کتاب از جمله دوچرخه‌سواری ایمن و بازی‌های ایمن منتشر شده است.دکتر موذن خاطرنشان ساخت: توانمند‌سازی‌، آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی شدن از جمله اهداف اصلی طرح جامع ایمن است. در این راستا محور توانمند‌سازی‌ در جامعه ایمن بر مشارکت‌های اجتماعی استوار است. به اعتقاد وی، اگر انسان‌ها در چارچوب‌ها و قوانین حرکت کنند شرایط ایجاد جامعه مطلوبی فراهم خواهد شد .

الگوی جامعه ایمن مبتـــنی است بر همـــکاری‌های بین‌بخشی و مشارکت همه بخش‌های توسعه به‌ویژه نهادهایی که در زمینه تأمین ایمنی مردم فعالیت می‌کنند. جامعه ایمن طوری طراحی شده است که یک تیم متشکل از نمایندگان تمامی مسئولان در سطح یک منطقه جغرافیایی با حدود مشخص، با همفکری و همکاری نزدیک و با جلب مشارکت مردم و کمیته راهبردی جامعه ایمن به ریاست شهردار منطقه، مسئول تأمین حفظ ایمنی جمعیت تحت پوشش خود خواهند بود و جامعه‌ای ایجاد خواهند کرد که سوانح و حوادث در آن به حداقل برسد. پس هدف از ایجاد چنین جامعه‌ای به حداقل یا حتی به صفر رساندن سوانح و حوادث و آسیب‌هاست. اولین اقدام با ارزش برای ایجاد یک جامعه ایمن برقراری ارتباط زمینه‌ای در جامعه و چگونگی میزان مداخلات سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر است.

آغاز تأمین ایمنی در جوامع با به‌کاربردن روش‌های تعلیم و تربیت و تغییرات محیطی است که با اجرای قانون همراه است.برنامه پیشگیری از حوادث با مدل جامعه ایمن برنامه‌ای است که می‌توان به وسیله آن از بروز همه انواع حوادث پیشگیری کرد و این امر میسر نخواهد شد مگر با مشارکت مؤثر شهروندان و سازمان‌های ذی‌ربط نظیر پزشکی قانونی، بیمه، نیروی انتظامی، وزارت راه، وزارت مسکن، شهرداری، آتش‌نشانی، آموزش و پرورش، بهزیستی، هلال احمر و... . از آنجا که حوادث دارای علل پیچیده و چندگانه‌ای هستند و به شکل وسیع تمام جامعه را درگیر می‌کنند برای پیشگیری از آنها هماهنگی همه جانبه بین سازمان‌های مختلف باید برقرار شود تا هریک براساس وظایف و مسئولیت‌های خود بتوانند به این امر بپردازند.

هدف از اجرای برنامه جامعه ایمن پیشگیری از آسیب‌ها و کاهش بروز حوادث، مرگ‌ها و نا‌توانی‌های ناشی از آن و ارتقای ایمنی است.جامعه ایمن با خصوصیات و معیارهای یاد شده زمانی تحقق خواهد یافت که تمام شهروندان، مسئولان و ارگان‌های دولتی و غیردولتی به وظایف خود واقف باشند و مسئولانه برای دستیابی به جامعه مورد نظر گام بردارند و برآیند اقداماتی که صورت می‌گیرد، هم‌سو و هماهنگ و در راستای اهداف تعیین شده باشد.

تاریخچه جهانی شکل‌گیری جامعه ایمن

مفهوم جامعه ایمن به‌طور رسمی در نخستین کنفرانس جهانی جلوگیری از حوادث و آسیب‌ها در سپتامبر‌1989 در استکهلم سوئد به‌وجود آمد. در این کنفرانس بیانیه‌ای برای جامعه ایمن به دست آمد مبنی بر اینکه «‌تمامی افراد بشر باید از ایمنی و تندرستی یکسانی برخوردار باشند‌» این بیانیه یک اصل با استراتژی «‌سلامتی برای همه‌» برای برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت در جلوگیری از حوادث و کنترل آسیب‌ها شد.Falkopiong سوئد، از نخستین جوامعی بود که در سال‌1975 برای همه سنین و همه موقعیت‌ها به کنترل آسیب‌ها دسترسی پیدا کرد. کاری که در این شهر انجام شد به این شکل بود که ابتدا برنامه ثبت آسیب در شهر آغازشد و ادامه یافت. طی 3سال فعالیت مربوط به جامعه ایمن ‌27‌درصد آسیب‌ها و حوادث ناشی از کار، خانه و ترافیک کاهش یافت. این شهر 13‌سال بعد از شروع برنامه ثبت حوادث توسط WHO به‌عنوان جامعه ایمن معرفی شد.

تاریخچه جامعه ایمن در ایران

طرح پیشگیری از حوادث در قالب جامعه ایمن طی برگزاری کارگاهی از طرف وزارت بهداشت و درمان (‌مرکز مدیریت بیماری‌ها‌) در سال‌74 با شرکت سازمان‌هایی که به‌نحوی مسئول پیشگیری از حوادث بودند تشکیل و ارائه شد. این طرح از سال‌76 در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور به‌صورت پایلوت در یک شهرستان منتخب به اجرا درآمد که دانشگاه‌های مورد نظر تهران ‌ (اسلامشهر‌) گیلان (‌لاهیجان‌) خراسان (کاشمر‌) بوشهر (‌بوشهر) و اراک (‌شازند) بودند.

این برنامه پس از 3‌سال اجرای طرح در سال‌81 توسط کارشناسان WHO مورد بررسی و امتیاز‌بندی قرار گرفت. مجدداً در سال 82 با بازدیدی که نمایندگان WHO از فیلدهای اجرایی داشتند و طی راهنمایی‌ها و ارشادات لازم که به مجریان برنامه داده شد مجدداً در سال‌83 نمایندگان WHO (‌اعضای هیأت علمی دانشگاه کارولنیسکای سوئد) از روند اجرایی طرح بازدید کردند که نتیجه بازدید این بود؛ شهرستان کاشمر از زیرمجموعـــــــه دانشگاه علوم پزشکی مشهد به‌عنوان نخستین کاندیدای بین‌المللی جامعه ایمن از ایران پذیرفته شد. هم‌اکنون منطقه‌22 شهری تهران به این شبکه پیوسته است و5 منطقه دیگر از شهرداری تهران شامل مناطق 4، 5، 10، 20و 21 کاندیدای پیوستن به این شبکه جهانی هستند و 21‌مهر‌ماه طی مراسمی در محل پردیس سینمایی ملت این الحاق به‌طور رسمی صورت می‌گیرد.

کد خبر 118101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز