کمیسیون بهداشت و درمان روز یکشنبه بودجه سلامت و پارازیت‌های ماهواره‌ای را مورد بررسی قرار داد ولی در هیچ‌یک از آنها قانع نشد.

محمد ضابطی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: معاون درمان و بهداشت وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی درخصوص اثرات مخرب امواج مداخله‌کننده بر سلامت انسان به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان گزارش داد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: متأسفانه این گزارش که درباره پارازیت‌های ماهواره‌ای بود به قدری ناقص بود که به دغدغه‌های اعضای کمیسیون پایان نداد. نماینده نطنز و قمصر با اشاره به توضیحات معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور درخصوص روند اجرای بودجه 1389 در حوزه سلامت گفت:‌ محور صحبت‌ها درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها بود.

هزینه‌های بیمارستانی باید از سوی دولت پرداخت می‌شد ولی دولت با جابه‌جا کردن برخی ردیف‌ها تمامی هزینه‌های بیمارستانی را به گردن درآمدهای اختصاصی بیمارستان‌ها انداخته است. با بالا گرفتن مباحث و کمبود وقت، ادامه بررسی‌ها به جلسه بعد موکول شد.

وی با اشاره به‌نظرات اعضای کمیسیون ادامه داد: اعضا معتقدند که فلسفه پزشک خانواده نباید این باشد که یک پزشک برای 4 تا 5 هزار نفر طبابت کند. آنان تاکید داشتند سرانه هر هزار نفر باید یک پزشک باشد تا بتواند نظام ارجاع را نهادینه کند ولی گویا از بودجه مازاد در اختیار وزیر برای جذب پزشک خانواده به درستی استفاده نشده است.

ضابطی نظام ارجاع و پزشک خانواده را از چالش‌های زیربنایی بخش بهداشت و درمان کشور اعلام کرد و افزود: حل شدن این چالش‌ها متضمن به‌وجود آوردن جذابیت‌های لازم برای رغبت یافتن کادر پزشکی و رفتن آنها به مناطق محروم است.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به پاسخ‌های معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دغدغه‌های اعضای کمیسیون گفت: آقای ممبینی بسیار زیرکانه از همه جواب‌ها شانه خالی کرد.

دویدن آهسته، حافظه را بهبود می‌بخشد

محققان می‌گویند 2روز آهسته دویدن در هفته می‌تواند به‌طور چشمگیری حافظه را بهبود بخشد.به گزارش تلگراف، محققان دانشگاه کمبریج انگلیس نشان دادند که دویدن، موجب رشد صدها هزار سلول جدید در منطقه‌ای از مغز می‌شود که با شکل‌گیری حافظه و جمع‌آوری خاطرات مرتبط است.

تیموتی باسی، عصب‌شناس رفتاری دانشگاه کمبریج و مجری این بررسی، می‌گوید: ورزش موجب سلامت عملکرد مغز می‌شود اما این مطالعه سازوکار تاثیر مثبت ورزش بر مغز را نشان داد. محققان طی این مطالعه موش‌هایی را که به‌طور نامحدود به چرخ دوار دسترسی داشتند و می‌توانستند به‌طور میانگین روزانه 24 کیلومتر بدوند، با موش‌های گروه کنترل مقایسه کردند.

آنها این موش‌ها را در برابر یک صفحه رایانه‌ای که دو مربع یکسان را در کنار هم نشان می‌داد، قرار دادند. براساس این بررسی، اگر موش‌ها با بینی خود به مربع سمت چپ اشاره می‌کردند جایزه می‌گرفتند و درصورت اشاره به مربع سمت راست چیزی به آنها داده نمی‌شد. دانشمندان از این موش‌ها آزمایش حافظه به عمل آوردند.

هرچه موش‌ها موارد را درست‌تر اشاره می‌کردند امتیاز بیشتری می‌گرفتند. تحقیقات نشان داد: موش‌هایی که می‌دویدند دوبرابر موش‌های گروه کنترل نمرات بهتری دریافت کردند.

کد خبر 109168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز