گروه دانش و سلامت – سمیه شرافتی: مدیرکل سلامت شهرداری تهران از اجرای تست تخصصی سنجش ریوی و مشاوره ترک سیگار در 10منطقه شهر تهران خبر داد.

دکتر گلمکانی در این باره گفت: همزمان با هفته سلامت و نامگذاری روز 23 فروردین ماه به‌عنوان «شهر سالم، هوای سالم و عاری از دخانیات»، اداره کل سلامت شهرداری تهران با همکاری ستاد کنترل دخانیات وزارت بهداشت، بیمارستان مسیح دانشوری که سایت تخصصی ریه است و همچنین گروه گارد ایران که درخصوص بیماری‌های سل و ریوی فعالیت می‌کند، اقدام به برگزاری تست تخصصی سنجش ریوی و مشاوره ترک سیگار برای شهروندان علاقه‌مند کرده است.

وی افزود: از این‌رو 10 منطقه شهر تهران به‌صورت تصادفی انتخاب شد تا تست مذکور در یکی از خانه‌های سلامت این مناطق انجام شود.مدیرکل سلامت شهرداری تهران درخصوص خانه‌های سلامتی که تست ریوی در آنها انجام می‌شود، بیان داشت: این تست تخصصی و همچنین مشاوره ترک سیگار در خانه‌های سلامت ستارخان ( منطقه 2 )، شمیران نو(منطقه 4 )، ایرانشهر(منطقه 6)، استاد معین ( منطقه‌9 بوستان المهدی)، شهید امینی(منطقه‌12 خیابان ری)، دهقان (منطقه 13 )، ابوذر(منطقه 15)، مروارید(منطقه 17)، جوانمرد (منطقه 20) و خانه فرهنگ آزادشهر (منطقه 22) انجام می‌پذیرد.

گلمکانی ادامه داد: در هر خانه سلامت یک گروه تخصصی که اعضای آن شامل یک فوق‌تخصص ریه و یک پرستار است، تست تخصصی سنجش ریه و مشاوره ترک سیگار را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

دکتر سید مهران مرعشیان هماهنگ‌کننده کشوری این گروه نیز در گفت‌وگو با همشهری ضمن اعلام هدر‌رفت 59هزار و 500 سال از عمر ایرانیان بر اثر بیماری‌های تنفسی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت از سال 2000 یک گروه تشکیل داد که به‌طور اختصاصی برای بیماران تنفسی فعالیت کند. برای همین گروهی با نام  «هم‌پیمانی جهانی در برابر بیماری‌های مزمن تنفسی» تشکیل داد که یک شاخه از آن نیز در ایران مشغول فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهم‌ترین بیماری‌های ریوی، آسم و بیماری‌های انسدادی مزمن ریه هستند، گفت: آمارهای سال2005 نشان می‌دهد که در دنیا و در همین سال 300میلیون نفر به این بیماری آسم و 210میلیون نفر به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه مبتلا بودند که از این بین، 250هزار نفر در همان سال در اثر آسم جان خود را از دست دادند و 3میلیون نفر نیز به خاطر بیماری‌های انسدادی مزمن ریه.

دکتر مرعشیان ریزفاکتورها و عوامل خطر این بیماری‌ها را چاقی و اضافه وزن، دخانیات و دیابت و تماس شغلی با آلاینده‌ها و همچنین مصرف الکل دانست و گفت: در ایران و به‌خصوص در شهرها این عوامل خطر، بسیار شایع هستند و برای همین است که گروه گارد سعی دارد با اجرای چنین برنامه‌هایی از هدایت جامعه به سمت این بیماری‌ها پیشگیری کند.

کد خبر 104838

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز