یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت کرواسی اقدامات ضد سیگار برای مکان‌های عمومی را دوباره به اجرا در می‌آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت کرواسی پیش از اینٰ شش ماه به کافه‌ها و رستوران‌‌های کوچک مهلت داده بود تا اقدامات ضدسیگار را به تدریج عملی کنند.

 از این به بعد در کافه‌های کوچکتر از 50 متر مربع سیگار کشیدن تنها از نیمه شب به بعد مجاز خواهد بود، به شرطی که یک سیستم تهویه مخصوص در آنها نصب شده باشد. در حال حاضر حدود 350 کافه درخواست مجوز سیگارکشیدن کرده اند و تنها 156 تای آنها مجوز لازم را دریافت کرده‌اند.

به گفته صاحبان کافه ها نصب سیستم‌های تهویه ضروری برای کافه‌ها بیش از 10000 یورو خرج برمی‌دارد و برای آنها خیلی گران تمام می‌شود.

کرواسی از ماه مه 2009 ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی را اعمال کرد که بر اساس استانداردهای اتحادیه اروپا است که این کشور امیدوار است تا سال 2012 به آن بپیوندد. اما با توجه به اعتراض صاحبان کافه‌ها و رستوران ها، دولت به آنها شش ماه فرصت داد تا خودشان را با این معیارها تطبیق دهند.

کرواسی که اقتصاد آن به صنعت توریسم وابسته است، حدود 1600 کافه و رستوران دارد که 100 هزار نفر در آنها مشغول به کارند.

مقامات دولتی می گویند هدف از این قانون محافظت از غیرسیگاری‌هایی است که 68 درصد جمعیت این کشور 4.4 میلیون نفری را تشکیل می‌دهند. به گفته وزارت بهداشت کرواسی دخانیات مسئول مرگ 10000 نفر در هر سال در این کشور است و 3000 نفر دیگر به علت استنشاق دود سیگار محیطی می‌میرند.

کد خبر 104830

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز