دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفر 5 روزه خود به کشورهای الجزایر، گابن و سنگال به تشریح مسائل ومواضع اعلامی دردیدارهای مختلف ومتنوع این سفر دیپلماتیک پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت: برنامه سفر هیئت ایرانی برای دو کشور الجزایر و گابن تنظیم شده بود ولیکن به دلیل اینکه این هیئت در منطقه آفریقا حضور داشت اینجانب به نمایندگی از رئیس جمهور ایران در جشن پنجاهمین سالگرد استقلال کشور سنگال حاضر شدم.

وی با اشاره به اهداف سفر خود به الجزایر گفت: در این سفر از رئیس جمهور این کشور برای شرکت در اجلاس سران گروه 15 دعوت شد و علاوه بر آن در این سفر پیرامون روابط دوجانبه بحث وتبادل نظر صورت گرفته و درباره کمیسیون اقتصادی دو کشور نیز مقرر شد سطح این کمیسیون ارتقا یابد.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درباره مذاکرات خود با رئیس جمهور الجزایر افزود: آخرین تحولات تبادل سوخت هسته ای ایران مورد گفتگو قرار گرفت و وی بر مناسب بودن فرمول تبادل سوخت تاکید کرد.

وزیر خارجه با اشاره به سفرش به گابن نیز گفت: گابن کشوری نفت خیز بوده و در زمینه منابع طبیعی و شیلات مزیت های قابل توجهی دارد. این کشور همچنین عضو غیردائم شورای امنیت است لذا در مذاکرات خود موضوعات بین المللی و هسته ای را نیز مورد گفتگو و تبادل نظر قرار دادیم.

وی درادامه افزود: رئیس جمهور گابن نیز فرمودل تبادل سوخت هسته ای برای راکتور تهران را مناسب دانسته و بر حقوق فناوری صلح آمیز هسته ای کشورمان تاکید کرد.

متکی با بیان اینکه این کشور به خاطر عضویت در شورای امنیت تحت فشار برخی از اعضا بوده ولی روی هم رفته مواضع وی نیز همانند رئیس جمهور الجزایر حاکی از به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران و مثبت بودن فرمول تبادل سوخت هسته ای برای راکتور تهران بود.

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که علی بنگو را برای اجلاس گروه 15 دعوت کردیم و ایشان نیز برای آمدن به ایران دعوت کشورمان را پذیرفت.

کد خبر 104332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز