سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقفه شدید در انسداد تنفسی در هنگام خواب (OSA) یا اختلالات تنفسی ناشی از مسدود شدن مجرای عبور هوا به ریه می‌تواند موجب آسیب رسیدن به مغز شود.

خبرگزاری آلمان از برلین گزارش داد، تحقیق جامعه پزشکی قفسه سینه و دستگاه تنفسی در آلمان (DGP)که در شماره جدید مجله پزشکی آمریکایی خواب به چاپ رسیده، این نتیجه را اعلام می‌کند که اختلال در خواب در صورتی که درمان نشود، می‌تواند منجر به کاهش قشر خاکستری مغز شود. بخش خاکستری مغز به قشری از مغز گفته می‌شود که بیشتر پردازش داده‌ها در آنجا صورت می‌گیرد.[مفاهیم: خرخر کردن چیست؟]

نقص در بخش خاکستری می‌تواند توضیح دهد که چرا بیشتر در بیماران مبتلا به OSA حواس‌پرتی، اختلال در عملکرد مغز و مشکلات کنترل برخی اندام‌ها دیده می‌شود.

افراد مبتلا به OSA معمولا با انسداد مجاری تنفسی مواجه می‌شوند که این امر منجر به افزایش گردش خون در مغز و کاهش سطح اکسیژن در خون‌شان می‌شود. آنگونه که در تعریف OSA آمده است، این اختلال تنفسی زمانی روی می‌دهد که تنفس دستکم پنج بار ظرف یک ساعت به مدت حداقل 10 ثانیه متوقف شود.

دوره‌های وقفه تنفسی اغلب با خمیازه‌های طولانی و خرناس کشیدن پر سر و صدا دنبال می‌شود. میزان خواب افراد مبتلا به این اختلال متغیر و بی‌کیفیت است که باعث می‌شود در طول روز خسته و خواب‌آلود باشند. برای جلوگیری از ورود خسارت به مغز و دیگر مشکلات، پژوهشگران این تحقیق توصیه می‌کنند "درمان مداوم از طریق کمک به مجرای تنفسی" صورت گیرد که در این حالت یک دستگاه، هوا را از مجرای تنفسی عبور می‌دهد.

کد خبر 103950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز