چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: قطع تنفس شدید هنگام خواب خطر مرگ زودرس را 46 درصد می‌افزاید، اما موارد خفیف‌تر قطع تنفس هنگام خواب این خطر را ایجاد نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری رویترز دانشمندان در بررسی گروهی از مبتلایان به اختلال شدید قطع تنفس در حین خواب با احتمال بیشتری نسبت به افرادی که به این مشکل مبتلا نیستند،‌ به علل مختلف می‌میرند.

بررسی دانشمندان در دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور نشان داد که این خطر به خصوص در مردان در سنین 40 تا 70 بیشتر است.

 قطع تنفس هنگام خواب (Sleep apnea) ناشی از روی هم خوابیدن راه‌های هوایی فوقانی در حین خواب است. مبتلایان ممکن است دچار خرخر شدید شوند،‌ اما در عین حال فرد دچاره قطع‌های تنفس کوتاه‌مدت متعدد می‌شود.

قطع تنفس حین خواب با چاقی، فشار خون بالا،‌ نارسایی قلبی و سکته مغزی ارتباط دارد،‌ اما پژوهشگران در این تحقیق نتوانستند به روشنی از لحاظ کمی معین کنند که این افزایش این عوارض چقدر با افزایش خطر مرگ ارتباط دارد.

 پژوهشگران در این تحقیق 6400 مرد و زن را به طور میانگین هشت سال مورد بررسی قرار دادند.  نتایج نشان داد که افرادی که دچار قطع تنفس شدید هنگام خواب می‌شوند، بدون توجه به سن،‌ جنس، نژاد،‌ وزن یا سیگار کشیدن،‌ 46 درصد بیشتر احتمال دارد به هر علتی فوت کنند.

 به گفته پژوهشگران موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا که این تحقیق را انجام داده‌اند،‌ در موارد افرادی که شکل خفیف‌تر قطع تنفس حین خواب را داشتند،‌ خطر مرگ و میر افزایش نمی‌یافت.

دکتر دیوید راپاپورت،‌ از دانشگاه نیویورک، یکی از دانشمندانی که در این تحقیق شرکت داشت،‌ در این باره گفت: " در قطع تنفس حین خواب، راه هوایی بیمار برای 20 تا 30 ثانیه مسدود می‌شود و از خواب می‌پرد."

"در صورتی که این موارد قطع تنفس حین خواب مکرر باشد، یعنی 30 بار در ساعت – در مجموع دو دقیقه- فرد به قطع تنفس شدید حین خواب مبتلا است."

"بهترین درمان برای قطع تنفس حین خواب، کاهش وزن است. اما موفق‌ترین شیوه درمانی برای درمان این عارضه استفاده از شیوه درمانی "اعمال فشار هوای مثبت مداوم" (CPAP)از راه بینی است."

 در این روش با استفاده از یک ماسک که روی صورت فرد قرار می‌گیرد، هوا با فشار به درون مجاری هوایی رانده می‌شود تا مانع از روی هم خوابیدن آنها شود."

 راپاپورت می‌گوید:‌ "راه دیگر استفاده از جراحی است که از جمله ممکن است شامل لوزه‌برداری باشد. همچنین می‌تواند از محافظ دهانی استفاده کرد که با کشیدن دهان بیمار به جلو راه هوایی را باز می‌کند."

کد خبر 88136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز