محسن احمدی: معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برنامه‌های شهرداری برای ترویج کتابخوانی در پایتخت را تشریح کرد.

سیدمحمد هادی ایازی، راه‌اندازی «کتابخانه‌های دیجیتال» را یکی از برنامه‌های شهرداری برای سال آینده اعلام کرد و در این باره گفت: تاکنون در 5 پارک تهران، کتابخانه‌های دیجیتال در حوزه علوم انسانی راه‌اندازی شده است که این امر باید به سایر حوزه‌ها نیز تسری یابد.

این مقام مسئول در نخستین نشست مدیران کتابخانه‌های شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: قرار دادن کتاب در 8 هزار اتوبوس بین‌شهری و شهری، راه‌اندازی کتابخانه‌های شبانه‌روزی و غیره از دیگر اقدامات شهرداری تهران برای فرهنگ‌سازی و ارتقای کتابخوانی است.

وی گفت: هرچند شهرداری چنین جهت‌گیری را در پیش گرفته است، اما همچنان با سرانه‌های واقعی مطالعه، فاصله زیادی داریم؛ این در حالی است که آمار و ارقام کشورهای توسعه یافته حاکیست که یک سوم مردمان‌شان عضو کتابخانه‌ها هستند.ایازی، آمار و ارقام کتابخوانی در کشور را تأسف‌بار بیان کرد و افزود: دلیل چاپ هفته‌ای یک کتاب برای مترو آن است که مردم از حداقل اوقات خود در مترو یا اتوبوس استفاده کنند.

معاون شهردار تهران یادآور شد: در حال حاضر 55 کتابخانه شبانه‌روزی در تهران فعال است که توسعه کتابخانه‌ها از نظر کمی و کیفی از برنامه‌های سال آینده شهرداری است.

سخنگوی شهرداری تهران با تاکید بر افزایش خدمات ارائه شده به مراجعان به کتابخانه‌ها، اظهار کرد: امنیت کتابخانه‌های شبانه‌روزی باید به‌گونه‌ای فراهم شود تا خانواده‌ها دغدغه‌ و نگرانی از حضور فرزندانشان در کتابخانه نداشته باشند. 

ایازی همچنین توسعه کتابخانه‌های تخصصی را از دیگر برنامه‌های شهرداری خواند و اظهار امیدواری کرد که باغ موزه «کتاب تهران» نیز با زیربنای 50 هزار متر مربع در سال آینده راه‌اندازی شود. وی معتقد است که جهت‌گیری شهرداری برای سال آینده باید ایجاد 374 کتابخانه در 374 محله تهران باشد.

ایازی ادامه داد: انتظار می‌رود در حوزه فرهنگ شهروندی نیز به موضوعات کتاب و کتابخوانی پرداخته شود که در این راستا راه‌اندازی کتابخانه‌های دیجیتال را آغاز کرده‌ایم و باید توسعه یابد. در حوزه کتاب و کتابخوانی از نظر اعتباری هیچ‌گونه محدودیتی قائل نیستیم و هر گونه پیشنهادی که قابلیت اجرایی داشته باشد، حتما اجرایی خواهد شد.

معاون اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید اداره کتابخانه‌ها به‌خود مردم در محلات واگذار شود، اضافه کرد: همچنین باید زمینه‌ای فراهم شود تا از افرادی که تمایل دارند ملک خود را به کتابخانه تبدیل کنند، استقبال شود.

براساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست، سید جواد شوشتری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در حال آماده کردن 4کتابخانه به‌عنوان کتابخانه‌های استاندارد به‌صورت پایلوت هستیم.

وی با اعلام این خبر که استانداردسازی کتابخانه‌ها ابلاغ شده است، عنوان کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا کتابخانه‌ها علاوه بر ارائه کتاب، سرویس‌های دیگری همچون «چای» هم ارائه کنند‌ که این کار هم‌اکنون در فرهنگسرای خاوران انجام می‌شود.شایان ذکر است در پایان این مراسم، از تعدادی از کتابداران و مدیران کتابخانه نمونه تقدیر شد.

کد خبر 103139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز