گروه ادب و هنر : باغ کتاب 43هزار متر مربع وسعت دارد و آن‌طور که مدیرعامل شرکت «هسته طراحی»، پیمانکار باغ کتاب می‌گوید، در ساخت آن مواردی رعایت شده است که آن را به پروژه‌ای عظیم و خاص تبدیل می‌کند

باغ کتاب

مهندس طهرانچی می‌گوید: «در پروژه باغ کتاب تمام زوایا قائمه و تمامی اندازه‌ها ضریبی از 60 هستند؛ ازاین‌رو به‌طور مثال هیچگاه پارتیشن یک متری، 97 سانتی‌متری یا 115 سانتی‌متری سفارش نمی‌دهیم. پارتیشن‌ها تنها می‌توانند مضاربی از 60 باشند؛ مثلا 120 سانتی متری. یا برای کف‌سازی‌، سنگ 60×60 سفارش می‌دهیم و کف‌سازی‌ را از آکس تا آکس، بدون اینکه سنگی از وسط بریده شود و پرت سنگ داشته باشیم، انجام می‌دهیم. کل سقف‌های کاذب نیز از این موضوع پیروی می‌کند. در اجرای تأسیسات تمام دریچه‌ها، محل نصب چراغ‌ها و غیره نیز این اشل اندازه‌گیری را در نظر گرفته‌ایم.»

اینها در مقایسه با آنچه طهرانچی درباره شکل کار در این پروژه توضیح می‌دهد، موضوع مهمی نیست که البته کمی بیش از اندازه تخصصی است. اما شاید بد نباشد توضیحات او را درباره بام سبز این باغ بخوانیم. او در این باره می‌گوید: «باغ کتاب در زمینی به مساحت 11 هکتار اجرا می‌شود. از این میزان حدود 2 تا2.3هکتار را بام مجموعه تشکیل می‌دهد. کل محدوده بام ساختمان به‌صورت یک بام سبز خیلی بزرگ است و مردم می‌توانند روی بام رفته و از فضای سبز آن استفاده کنند.

برای همه این امکان وجود دارد که از سمت شرقی پروژه از روی پیاده رو حرکت کنند و توسط پله‌هایی به بام پروژه برسند. برای ایجاد بام سبز، ابتدا پیشنهاد شده بود حدود 60 سانتی متر خاک‌ریزی انجام شود. با بررسی‌های انجام شده، متوجه شدیم که تکنولوژی جدیدی وجود دارد که 60 سانتی متر خاک را تبدیل به 20 یا 15سانتی متر خاک، به میزانی که برای رویش چمن، گل و غیره لازم باشد، می‌کند.» (مشخصات فنی باغ کتاب را می‌توانید در این نشانی اینترنتی ببینید.

http://www.kayson-ir.com/ دیروز اکبر تشکری‌نیا، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران درباره باغ کتاب به مهر گفت: «باغ کتاب مکانی برای تسهیل و تسریع برقراری رابطه میان شهروندان با کتاب بوده و همچنین ارتباط صحیحی را میان اطلاعات و دسترسی جایگاه عرضه روش‌های نوین بازاریابی کتاب و شیوه‌های توزیع برقرار می‌کند.»

تشکری‌نیا درباره زمان احتمالی افتتاح این پروژه عظیم چیزی نگفته است اما ادامه می‌دهد: «باغ کتاب تهران به جز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، اقداماتی همچون برپایی نمایشگاه‌های فصلی، استانی، موضوعی، تخصصی و همایش‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و ادبی، آیین‌های بزرگداشت و مراسم انتخاب کتاب سال، اهدای جوایز ادبی و نشست‌های تخصصی را پشتیبانی خواهد کرد. این مکان همچون قلب تپنده صنعت نشر کشور، پایگاه ستادهای دائمی اطلاع رسانی، مکانی برای مباحثه و نقد کتاب و میعادگاه تولیدکنندگان آن با مخاطبان خواهد بود.»

کد خبر 113058

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز