همشهری آنلاین: معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از تمهیدات پلیس برای چهارشنبه آخر سال خبر داد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ خانچرلی، معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، با اشاره به این که برقراری نظم و امنیت وظیفه ذاتی پلیس است که بر این اساس نیروی انتظامی با تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی به وظیفه خود عمل خواهد کرد، افزود: با توجه به اقدامات و هماهنگی‌های صورت گرفته، پلیس با افرادی که قصد داشته باشند، آرامش جامعه را به هم زده و اقدام به اخلالگری کنند، برخورد قاطعی خواهد کرد.

وی ادامه داد: پیشگیری از راهبندان‌ها و ترافیک‌های مصنوعی، همچنین شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به ساخت، توزیع و فروش مواد محترقه می‌کنند، از جمله اقدامات پلیس برای حفظ امنیت و آرامش چهارشنبه سوری است.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افزود: از نظر پلیس مواد غیرمجاز، موادی هستند که توسط افراد غیرمتخصص و بی‌تجربه ساخته می‌شوند. همچنین ماموران با افرادی که از کپسول‌های گاز سفری همچون پیک‌نیک و غیره در چهارشنبه آخر سال استفاده می‌کنند، برخورد خواهد کرد.

وی گفت: کلیه مواد منفجره نظامی و صنعتی شامل باروت، تی ان تی، دینامیت و غیره، مواد ترکیبی از بنزین، الکل و غیره برای ساخت مواد محترقه هم به عنوان مواد غیرمجاز مطرح هستند.

سرهنگ خانچرلی در رابطه با تهدیداتی و احتمالاتی که در شب چهارشنبه آخر سال ممکن است، ایجاد شود هم اظهار کرد: آتش زدن و تعرض و تخریب اماکن عمومی و خصوصی، سوءاستفاده رسانه‌های خارجی از هیجانات مردم، گسترش مشکلات ترافیکی و ایجاد نارضایتی، همچنین تحرکات اراذل و اوباش از جمله تهدیداتی است که ممکن است در مراسم چهارشنبه آخر سال به وجود آید.

وی احتمال درگیری و مقاومت برخی افراد در برابر پلیس را از دیگر تهدیدات این مراسم عنوان کرد و افزود: البته با توجه به آموزش‌هایی که از طریق رسانه‌ها صورت گرفته است، این گونه اقدامات در چهارشنبه سوری امسال کاهش خواهد یافت.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: بنابر نظرسنجی انجام شده توسط پلیس 40 درصد از مردم با برگزاری مراسم چهارشنبه سوری موافق و 46 درصد هم با روشن کردن آتش در شب چهارشنبه آخر سال موافق بودند، این در حالی بود که 46 درصد دیگر از مردم برگزاری مراسم چهارشنبه سوری را مهم ارزیابی کرده و 27 درصد مردم هم خواستار برخورد با افرادی که اقدام به اخلال آرامش می‌شوند، بودند.

وی شناسایی مدیران اماکن تجاری را از جمله اقدامات پلیس عنوان کرد و افزود: از مالکان رنگ فروشی، تعهد اخذ شده تا مواد مورد نیاز برای تولید مواد محترقه در اختیار افراد قرار ندهند.

سرهنگ خانچرلی افزود: بر اساس اطلاعات به دست آمده از سال‌های گذشته و انجام اقدامات اطلاعاتی نقاط آلوده از سوی پلیس شناسایی شده و با طرح‌ریزی نیروهای پلیس در این نقاط گسترش خواهند یافت.

وی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و اخذ دستورات قضایی مبنی بر این که قضات ویژه‌ای در رابطه با پرونده‌های تشکیل شده در چهارشنبه آخر سال مد نظر قرار گیرند تا افرادی که مخل آرامش بوده و دستگیر شده‌اند در همان روز تعیین تکلیف شوند.

به گفته معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افراد سابقه‌دار و اراذل و اوباش تحت مراقبت بوده و در شب چهارشنبه سوری میهمان پلیس خواهند بود تا دست به اقداماتی نزنند.

وی خاطر نشان کرد: به منظور جلوگیری از وقوع جرم، پلیس از افراد سابقه‌دار هم تعهد گرفته تا در این مراسم مرتکب تخلفی نشوند.

سرهنگ خانچرلی با اشاره به استقرار ایستگاه‌های ایست و بازرسی در نقاط مختلف پایتخت و کنترل ورودی‌های شهر اضافه کرد: حدود 21 تن انواع مواد محترقه قاچاق تحت پوشش دستمال کاغذی که تا تهران رسیده بود، در ایستگاه‌های بازرسی توسط پلیس آگاهی تهران کشف شد.

وی تشکیل جلساتی با اعضای هیئت مدیره مجتمع‌های مسکونی را از دیگر اقدامات پلیس برای پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه سوری عنوان کرد و افزود: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته با انبارهای مواد در سطح تهران بناست صاحبان این انبارها مراقب باشند تا این مواد از انبارهای مذکور خارج نشود.

معاون عملیات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان این که ستاد بحران با حضور نمایندگان و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و سازمان‌های ذیربط در رابطه با مراسم چهارشنبه آخر سال تشکیل خواهد شد، اضافه کرد: طرح ویژه ترافیکی در یک روز پیش از مراسم چهارشنبه آخر سال اجرا خواهد شد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با توجه به همکاری‌های مطلوب با دستگاه‌های اجرایی همچون اورژانس، آتش‌نشانی و غیره، چهارشنبه سوری امسال به صورت مطلوبی برگزار شود.

کد خبر 102578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز