همشهری آنلاین: آمریکا، روسیه و فرانسه در نامه‌ای به آژانس اعلام کردند که تشدید غنی‌سازی اورانیوم در ایران به اعتماد بین‌المللی به فعالیت هسته‌‌ای این کشور بیشتر لطمه می‌زند.

به گزارش ایسنا، در این نامه مشترک که یک نسخه از آن در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار گرفته آمده است: اگر ایران به این تشدید (روند غنی‌سازی) ادامه دهد، این امر نگرانی‌هایی را درباره‌ی نیات ایران مطرح خواهد ساخت!

سه کشور در این نامه می‌افزایند: غنی‌سازی ذخایر اورانیوم با غنای پایین ایران به سطوح بالاتر نه تنها غیرضروری است، بلکه به اعتماد جامعه بین‌المللی به اقدامات ایران بیشتر لطمه خواهد زد.

ایران هفتم فوریه اعلام کرد که قصد دارد غنی‌سازی 20 درصدی را برای یک رآکتور تحقیقاتی پزشکی آغاز کنند.

در نامه سه کشور که به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارسال شده و به امضای فرونس منگن، نماینده فرانسه، الکساندر زمیوسکی، سفیر روسیه و گلین دیویس، سفیر آمریکا در آژانس رسیده آمده است که اعلام این خبر که ایران خود به غنی‌سازی خواهد پرداخت و "اطلاعیه رسمی متعاقب آن به آژانس کاملا غیرقابل توجیه است"

این نامه می‌افزاید که این اقدامات "نشانگر گامی دیگر به سمت قابلیت تولید اورانیوم با غنای بالاست."

سه کشور در نامه مشترک‌شان در عین حال تاکید کردند که "نیاز ایران به رادیو ایزوتوپ پزشکی را به رسمیت" می‌شناسند.

این نامه می‌افزاید: اگر ایران تمایلی به پذیرش پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ندارد ما خاطرنشان می‌کنیم که اینها (رادیو ایزوتوپ پزشکی) در بازار جهانی در دسترس هستند و می‌توانند به عنوان جایگزینی مسوولانه، مغتنم و مقرون به صرفه برای پیشنهاد آژانس تهیه شوند.

به گزارش ایسنا، این نامه در حالی برای مدیرکل آژانس ارسال شده است که ایران پیش از این از این نهاد فنی درخواست تهیه سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی تهران را کرد، اما سه کشور مورد پیشنهاد آژانس که سابقه بدی در پایبندی به تعهداتشان به توافقاتشان با ایران در گذشته داشته‌اند از پذیرش همه پیشنهادهای ایران برای انجام این کار سر باز زدند و پیشنهادهایی را ارایه دادند که متضمن احقاق حقوق ایران نبود. پس از آن با جوسازی علیه کشورمان سعی کردند چنین القا کنند که ایران از همکاری با آژانس خودداری کرده است.

محمود احمدی‌نژاد 27 بهمن در نشست خبری خود در این باره با تاکید بر این‌که " پیشنهاد تبادل سوخت بسته نشده است" گفت: ما اعلام کردیم که سوخت را در چارچوب عادلانه‌ای تبادل می‌کنیم، گرچه طبق مقررات آژانس همه اعضا موظفند برای مصارف انسانی این سوخت را تامین کنند، منتهی کسانی که مدعی‌ طرفداری از حقوق بشر و صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌یی هستند به این وظیفه قانونی خود عمل نکردند ولی باز ما می‌گوییم که تبادل می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر بعضی گفت‌وگوها در حال انجام است که اگر به نتیجه برسیم این تبادل سوخت انجام می‌شود. هرکس که بخواهد سوخت تبادل بکند، ما با او تبادل سوخت انجام می‌دهیم و هیچ فرقی نمی‌کند.

کد خبر 101755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز