همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه نامه‌ای درباره موضوع هسته‌ای ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشته‌اند که ما آن را بررسی می‌کنیم.

 آمریکایی ها شرایط منطقه را درست درک کنند 
   
 به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با احمد داوود اوغلو همتای ترکیه‌ای خود در تهران، در پاسخ به خبرنگاری که گفت روسیه، فرانسه و آمریکا اظهارات آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر پیشنهاد جدید این سه کشور درباره موضوع هسته‌ای را تکذیب کرده‌اند اظهار داشت: این سه کشور نامه جدیدی به آژانس نوشته‌اند که در ترجمه، پیشنهاد گفته شده است.

وزیر امور خارجه افزود: ما هر گونه نظر و ملاحظه‌ای را که از طرف های مختلف چه به صورت مستقیم و چه از طرف آژانس مطرح و پیشنهاد شود می‌شنویم و بررسی می‌کنیم، ضمن اینکه روند طبیعی فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای مبادله سوخت در خاک ترکیه با همتای ترک خود گفتگو کرده است یا خیر گفت: با دوستان ترکیه ای هم طی ماه های اخیر در زمینه‌های مختلفی تبادل نظر کرده ایم؛ این گفتگوها با سایر دوستان از جمله برزیل، ژاپن یا برخی از اعضای گروه وین بوده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه چارچوب دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران هم در مقوله بحث تبادل سوخت و هم مسیر قانونی ایران برای تولید سوخت در داخل، مشخص است اظهار داشت: همه این موارد را با هم در دستور کار داریم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گفتگوهایش با داوود اوغلو دور دوم نیز خواهد داشت گفت: در دور اول، درباره آخرین تحولات در زمینه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران گفتگو کردیم.

متکی با بیان اینکه ترکیه درباره مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به سایر کشورها از نزدیک آشناست اظهار داشت: از این جهت این می‌تواند کمک خوبی برای تفهیم و توجیه دیگرانی باشد که احتمالاً در ذهن خود نکات ابهام دارند.

 آمریکایی‌ها شرایط منطقه را درست درک کنند

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه آمریکاییآها باید به خودشان کمک کنند گفت:‌ اولین قدم در این زمینه، درک درست از شرایط منطقه است.

در ادامه نشست خبری مشترک وزرای امور خارجه ایران و ترکیه، خبرنگاری نظر متکی را در باره سفرهای اخیر مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا به روسیه و چین به منظور متقاعد کردن آنها برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران پرسید.

وزیر خارجه اظهار داشت: ظاهرا تورهای دیپلماتیک به منطقه ما همیشه جذابیت‌های خاص خود را دارد و گویا مقامات جدید آمریکا سفرنامه‌های پیشینیان خود به منطقه را نمی‌خوانند تا با بهره گیری از نتایج آن، بتوانند اقدامات درست تری انجام دهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: کسانی که مظهر دیکتاتوری نظامی در دهه‌های گذشته به ویژه از جنگ ویتنام به این طرف در مناطق مختلف جهان هستند، همه را به کیش خود می‌پندارند.

وی افزود: دیکتاتورهای نظامی کسانی هستند که جنگ خونین ویتنام را به راه انداختند یا به دنبال آن در هر جنگ دیگری که در جهان رخ داد در پیدایش تا ادامه آن نقش داشتند و این لکه‌های سیاهی در تاریخ عملکرد آنها در منطقه است.

متکی اضافه کرد: آنها در سفرهای اخیر به منطقه هم ناپخته و نسنجیده حرف زدند که در شأن خودشان است.

وی تصریح کرد: آنها باید توضیح دهند که علت جنایاتشان در سال‌های گذشته ایران و لشکرکشی به افغانستان و عراق که بدون مصوبه شورای امنیت صورت گرفت، چه بود؛ باید توضیح دهند چه اهدافی را در یمن دنبال می‌کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه کارنامه آمریکایی‌ها در منطقه از تناقضات و اقدامات نادرست لبریز است اظهار داشت: تحلیل‌های نادرست، محاسبات غلطی برای آنها به وجود می‌آورد که مبنای تصمیم گیری‌های نادرست می‌شود.

وی افزود: ما در هشت سال گذشته سعی کردیم آنها (آمریکایی‌ها) را از اقداماتشان در منطقه مطلع کنیم اما گوش نکردند و نتیجه‌اش را دیدند.

متکی همچنین اظهار داشت: سعی کردیم برای سردمداران جدید آمریکا که مدعی تغییرات بودند، تصویر درستی از منطقه به وجود آوریم، اما دوگانگی در حاکمیت دولتمردان و دولت‌زنان آمریکایی نمی‌تواند خارج از اراده قلدرمآبانه عمل کند؛ رویکردی که آبروی این کشور را به ویژه در یک دهه اخیر به حد بسیاری در منطقه از بین برد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: سردمداران رژیم صهیونیستی بی‌آبروتر از آن هستند که تحرکاتشان در جایی به حساب بیاید؛ آنها باید پاسخگوی جنایاتشان باشند.

متکی با بیان اینکه پرونده صهیونیست‌ها در لبنان، غزه و فلسطین و استمرار جنایاتشان مفتوح است، گفت: آنها نمی‌توانند با این گونه خیمه شب بازی‌ها چهره منفور و سیاه خود را در منطقه بپوشانند.

وزیر امور خارجه افزود: برای دوستان چینی ما روشن است که آمریکایی‌ها پس از تسلط بر منابع انرژی در خاورمیانه - منهای ایران - در تلاشند منابع انرژی افریقا را نیز در سیطره خود داشته باشند.

وی تامین انرژی از منابع انرژی جهان به صورت مستقل و موضوع تایوان را از مسائلی دانست که برای چین از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وزیر امورخارجه افزود: روسیه کشور همسایه ماست و بدیهی است اتخاذ مواضع منطقی در مسائل مختلف می‌تواند بسترساز همکاری های گسترده دو کشور باشد.

متکی در ادامه تصریح کرد: تلاش ایران برای موفق شدن در نهایی سازی حق خود برای تولید سوخت، تلاشی مشروع و قانونی و منطبق بر مقررات بین‌المللی است و اقدام دیگران باید توجیه منطقی و قانونی داشته و بر اساس مقررات بین‌المللی باشد.

روابط با انگلیس را رصد می‌کنیم

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به فراز و نشیب های روابط ایران و انگلیس گفت: مواضع این کشور و همه ابعاد روابط با انگلیس در دستگاه دیپلماسی کشور رصد می‌شود.

خبرنگاری درباره نامه سفیر انگلیس به علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و درخواست وی از مجلس برای تجدید نظر درباره طرح نمایندگان برای کاهش روابط تهران - لندن پرسید.

متکی در پاسخ گفت: رابطه ما با کشورهای مختلف بر اساس احترام متقابل، تمایل و منافع متقابل تعریف می‌شود و این در صورت بی توجهی یک طرف ممکن است فراز و نشیب هایی را طی کند.

وزیر امور خارجه افزود: درباره این روابط، وزارت امور خارجه دیدگاه های خاص خود را دارد و هر زمان نمایندگان مجلس بخواهند ما مواضع خود را در این خصوص با آنها در میان خواهیم گذاشت.

وی با بیان اینکه روابط خارجی امکانی در دست دولت هاست گفت: دستگاه دیپلماسی برای تنظیم روابط با کشورها مواضعی دارد و هر زمان نامه ای برای تنظیم روابط تبادل می‌شود این تبادل باید ازطریق وزارتخانه های امور خارجه صورت گیرد اما اگر دوستان ما در مجلس بخواهند، خود می توانند در این باره پاسخ بدهند.

متکی درباره دعوت از داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه برای سفر به تهران گفت: دعوتنامه‌های ما به دلیل ضرورت گفتگوها دائم است و ما در منطقه‌ای قرار داریم که اگر هر روز هم گفتگو و تبادل نظر کنیم به دلیل اتفاقات، گاهی اوقات وقت کم می‌آوریم.

وی افزود: در مذاکرات امروز روابط میان دو کشور را مرور کردیم و کمیسیون مشترک اقتصادی که در آنکارا برگزار شد و توافقاتی که در سفر اردوغان به تهران با مقامات کشورمان وجود داشت نشان می‌دهد که مناسبات دو کشور باید شتاب بیشتری پیدا کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که چندی پیش در آنکارا برگزار شد اظهار داشت: قرار شد در یک دوره پنج ساله حجم مبادلات تجاری دو کشور از 11 میلیارد به 30 میلیارد دلار در سال افزایش یابد؛ بنابراین فعالیت‌ها را گسترش می‌دهیم.

متکی با تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافقات در آنکارا گفت: درباره مسائل منطقه‌ای و آنچه در عراق جاری است نیز صحبت‌هایی شد؛ دو کشور از تحقق اراده ملت عراق برای برگزاری انتخاباتی که در کمتر از یک ماه آینده برگزار می‌شود استقبال کردند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هر گونه شیطنتی در جهت تضعیف اراده ملت عراق، محکوم به شکست است تصریح کرد: امیدواریم ملت عراق این انتخابات را در کارنامه خود به خوبی ثبت و درج کند.

وی افزود: درباره شرایط فلسطین و وضع مردم غزه و اوضاع کلی منطقه نیز گفتگو و بنا شد ادامه آن را در جلسه دوم پیگیری کنیم.

متکی همچنین از گفتگو درباره اوضاع حاکم در افغانستان و بحث‌های پیرامونی آن با همتای ترک خود خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات مثبت و سازنده‌ای داشتیم و قرار است آقای داوود اوغلو با سایر مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کند.

کد خبر 101670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز