سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به مداخلات انگلیس در امور داخلی ایران هشدار داد: اگر انگلیس دست از یاوه گویی بر ندارد تو دهنی خواهد خورد

به گزارش مهر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز (سه شبه8 دی) در نشست خبری مشترک با همتای سومالیایی خود در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سئوالی پیرامون مداخلات برخی کشورها در مسائل داخلی ایران به تشریح روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت و گفت: آنچه در روز عاشورا اتفاق افتاد به صورت پراکنده اما هدایت شده بود و حاکی از این مسئله بود که برخی نمی خواهند به نتیجه دموکراسی تمکین کنند.

متکی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در 30 سال گذشته 30 انتخابات مختلف برگزار کرده است، گفت: ابتدایی ترین لازمه تمکین نظام مردم سالار تبعیت از نظرات مردم است.

وی اضافه کرد: انتخابات 22 خرداد مثل انتخابات 3 تیر 84 و موارد قبل از آن برگزار شد و کسانی نامزد شدند و یک نفر نیز رای آورد و کسانی که برنده نشدند می‌توانند صبر کنند و خود را برای دور بعد آماده کنند.

هشدار به انگلیس

وزیر امور خارجه با اشاره به وقایع روز عاشورا اظهار داشت: آنچه که در این روز رخ داد نشان داد اقلیتی قلیل هستند و با اقداماتی که انجام داده‌اند اعلام کرده‌اند که ما روند دموکراتیک را قبول نداریم در غیر این صورت می‌توانستند صبر کنند و سال آینده و به ترتیب سال‌های بعد نیز در کشور انتخابات برگزار می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با اشاره به مداخلات برخی کشورها در امور داخلی ایران به انگلیس هشدار داد که " اگر دست از یاوه گویی‌های خود بر ندارد تودهنی خواهد خورد".

متکی ادامه داد: اظهارات سخیف برخی مقامات خارجی گویای پرونده ننگین آنان در ارتکاب اقدامات متناقض است و این کشورها توجه داشته باشند که ما هنوز پرونده آنان را باز نکرده‌ایم و نگفته‌ایم در کجا مشغول چه کاری هستند اما ملت‌ها دقیق متوجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه در واقعه روز عاشورا شاهد دو پرده بودیم، گفت: در یک سوی پرده ده‌ها میلیون مردم عزادار بودند در سوی دیگر اقلیتی از حرمت شکنان و من به این دختران و پسران جوان و فرزندانمان نصیحت می‌کنم شیرین‌ترین نوکری، نوکری برای مردم خودمان است و از این گذشته به برخی از بزرگترها نیز می‌گویم که آیا وقتش نرسیده ببینیم کجا هستیم.

به آمریکا مهلت داده‌ایم

وزیر خارجه در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران پیرامون ضرب الاجل آمریکا برای ایران خاطر نشان کرد: این ما هستیم که برای طرف مقابل زمان تعیین کرده‌ایم و آنان نیز از زمان تعیین شده از سوی ما مطلعند.

متکی تاکید کرد: اگر طرف مقابل تصمیم منطقی برای تامین سوخت رآکتور تهران چه در بحث خرید یا معاوضه اتخاذ نکنند جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام خواهد کرد که برای تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران که برای تامین داروهای مورد نیاز است اقدام خواهد کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران پیرامون زمان برگزاری اجلاس سران آفریقا در تهران گفت: نشست سران آفریقا بنا بود نیمه دوم سال 2009 در تهران برگزار شود و بخشی از هماهنگی‌ها نیز انجام شده و هفته گذشته نیز نشستی برگزار شد و برنامه‌ها در دست انجام است که امیدواریم در اولین فرصت این نشست برگزار شود.

 سومالی نیازمند مساعدت جهان اسلام است

وی همچنین در خصوص مذاکرات خود با علی جامع عمر وزیر امور خارجه سومالی با تاکید بر روابط برادرانه دو کشور ایران و سومالی به نقش جغرافیایی سومالی اشاره کرد و گفت: در دو دهه گذشته سومالی گرفتار ناآرامی‌ها، بی ثباتی‌ها و نا امنی‌های گسترده شده و مردم مسلمان این کشور با رنج‌های متعددی مواجه‌اند.

متکی با اشاره به اینکه اخیرا اقدامات تروریستی و افراط گرایی در سومالی رو به گسترش است، خاطر نشان کرد: ما همواره اقدامات تروریستی را محکوم کرده‌ایم و کسانی که مدعی خدمت به کشور سومالی هستند باید بدانند اقدامات تروریستی خدمت به سومالی نیست و امروز دولت سومالی نیازمند مساعدت جهان اسلام است.

وزیر خارجه اعلام کرد: وزیر خارجه سومالی حامل پیامی از سوی رئیس جمهور این کشور برای محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران است.

متکی با اشاره به مذاکرات خود با وزیر خارجه سومالی گفت: در این مذاکرات درباره راهکارهای گسترش همکاری‌ها و نیز مشارکت بیشتر پیرامون بازگشت ثبات به سومالی مذاکرات سازنده‌ای داشتیم.

کد خبر 98271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز