همشهری آنلاین: منوچهر متکی گفت: اگر غربی‌ها به تکالیف قانونی خود عمل نکنند ایران گزینه نهایی خود را برای تولید سوخت 20 درصد مورد نیاز راکتور تهران اجرایی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سفر خود به لبنان در کنفرانسی مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه‌های لبنانی و خارجی شرکت و اهداف این سفر را تشریح کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تهدیدات جدید غرب به اعمال تحریم های جدید علیه ایران به خاطر ادامه فعالیت های صلح آمیز هسته‌‌ای گفت: اقدام شتابزده غرب در قبال تامین نیاز راکتور اتمی تهران که مصارف پزشکی دارد دست غرب را جلوی ملت ایران باز کرد و این موضع گیری نشان داد که غرب برخلاف همه تعهداتش در قبال مسائل انسانی هم تصمیم گیری سیاسی می‌کنند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در قبال فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌‌ای جمهوری اسلامی ایران افزود: فرانسوی‌ها نباید حرف‌ها و سیاست‌های شکست خورده انگلستان و آمریکا در چند سال گذشته را تکرار کنند و بهتر آن است که فرانسه سیاستی در شان کشور خود اتخاذ کند.

متکی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر گفت: رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر دو جنگ ناجوانمردانه را در لبنان و غزه برافروخت و به لطف خدا در هر دو جنگ نیز با مقاومت سلحشورانه با چنان شکستی مواجه شد که در طول موجودیت غیر قانونی این رژیم بی‌سابقه بود و دامنه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هنوز در سازمان‌های بین‌المللی مطرح است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: امروز ملت‌های منطقه دریافته‌اند که چگونه در برابر جنایات رژیم صیهونیستی ایستادگی کنند و شکست‌های جدید را به آن رژیم تحمیل کنند.

متکی در قسمتی دیگر از سخنان خود با تاکید بر گسترش همه جانبه رابطه با ایران و لبنان خواستار تسریع در فعال شدن کمیته‌های اقتصادی و برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور شد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص مشکل مرزی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق در میدان نفتی فکه نیز گفت: به دنبال مذاکره با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق مقرر شده تا کمیته‌های فنی برای بررسی موضوع در چارچوب موافقت نامه‌های بین دو کشور تشکیل شود.

متکی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت سه آمریکایی دستگیر شده در مرزهای جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: پرونده این سه آمریکایی در قوه قضاییه در دست بررسی است و مراحل بازپرسی یکی از دستگیرشدگان به اتمام رسیده و به زودی حکم دادگاه در مورد وی صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص درگیری‌های یمن نیز گفت: آنچه که در یمن می‌گذرد یک مساله داخلی است و نباید در مسائل داخلی دخالت کرد و جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و وحدت ملی یمن حمایت می‌کند و مشکلات به وجود آمده در این کشور فقط از راه مذاکره قابل حل است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی درخصوص سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان نیز گفت: سی سال از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی می‌گذرد، طرحی که از سوی رژیم صیهونیستی و با هدفی ضد انسانی طراحی و اجرا شد.

وی افزود: در دیدار امروز خود با میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان از تشکیل کمیته بررسی سرنوشت چهار دیپلمات ایرانی تشکر کردم و در دیدار با سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز بر این موضوع تاکید شد.

متکی ابراز امیدواری کرد با پیگیری‌هایی که در دست انجام است شاهد روشن شدن زوایای این جنایت باشیم.

وی همچنین با اشاره به دخالت برخی کشورها در امور لبنان تاکید کرد: دولت و ملت رشید لبنان نیاز به قیم ندارند و مصالح خود را بخصوص در قبال رژیم صهیونیستی به خوبی تشخیص می‌دهند.

وزیر امور خارجه ایران افزود: وقتی جرج بوش بعد از بیدارشدن از خواب طرحی برای انتخاب رئیس جمهور لبنان با فرمولی خاص و بدون توجه به قوانین جاری لبنان ارائه می‌دهد، این مساله از مصادیق عینی دخالت در امور داخلی کشورها است اما اگر کشورهای منطقه مشورت‌هایی برای بررسی مشکلات لبنان ارائه کنند به معنای دخالت نیست.

کد خبر 97917

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز