همشهری آنلاین: معاون وزیر بازرگانی در توسعه بازرگانی داخلی گفت : برنامه تنظیم بازار وزارت بازرگانی در ایام عید بر پایه سه محور و به صورت گسترده در روزهای پایانی سال اجرا می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدصادق مفتح در حاشیه سی و دومین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع و معادن تهران به خبرنگاران، گفت: ‌برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، تنظیم بازار میوه مرکبات و تشدید بازرسی‌ها سه محور اصلی برنامه‌های وزارت بازرگانی برای تنظیم بازار را دربر می‌گیرند.

معاون وزیر بازرگانی گفت‌: در نمایشگاه عرصه مستقیم کالا که همه‌ساله با هدف عرضه اجناس کیفی با تخفیف دایر می‌شود، انواع پوشاک و مواد پروتئینی به صورت گسترده عرضه می‌گردد.

وی با بیان اینکه پیش‌ببنی 300 نمایشگاه فروش بهاره قطعی است و احتمال دارد این تعداد افزایش یابد، گفت: به طور حتم تعداد این نمایشگاه‌ها حداقل 10 درصد بیش از نمایشگاه‌های فروش پاییزه خواهد بود.

ذخیره‌سازی میوه و مرکبات

مفتح،‌ تنظیم بازار میوه و مرکبات را محور دوم طرح وزارت بازرگانی برای ایام عید بیان کرد و گفت:‌ همچون سال‌های گذشته از شهریورماه ذخیره‌سازی میوه مورد نیاز شامل پرتقال و سیب در هماهنگی با تشکل‌های تولیدی انجام شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی لازم برای ‌توزیع میوه و مرکبات ذخیره‌شده به صورت گسترده با استفاده از تشکل‌ها صورت گرفته است.

معاون وزیر بازرگانی از تشدید بازرسی و نظارت در ایام پایانی سال خبر داد و گفت: در این طرح همچون سنوات گذشته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین واحدهای بازرسی و نظارت اصناف حضور ویژه خواهند داشت و با هرگونه تخلف برخورد می‌کنند.

توزیع گوشت قرمز و مرغ

مفتح با بیان اینکه در زمان حاضر بازار در خصوص توزیع گوشت گوساله در شرایط خوبی قرار دارد، ‌گفت:‌ از نظر وضعیت گوشت مرغ هم در وضعیت بهینه از نظر قیمت برای تولید و مصرف‌کننده قرار داریم.

معاون وزیر بازرگانی پیش‌بینی کرد: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام‌شده و تمهیدات ذخیره‌سازی توسط وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و بازرگانی نوسانات قیمتی در خصوص مواد پروتئینی در روزهای پایانی سال به وجود نیاید.

وی درباره توزیع گوشت گرم نیز گفت: ‌بیش از یک ماه است که اصناف واردات دام سنگین (گاو و گوساله) را از کشور پاکستان آغاز کرده‌اند و به مرور کشتار و به مردم عرضه می‌شود.

مفتح ادامه داد: ‌برنامه‌ریزی برای واردات دام سبک (گوسفند) نیز از کشور قزاقستان صورت گرفته که قرار است این مواد پروتئینی در نیمه دوم امسال توزیع شود.

معاون وزیر بازرگانی گفت: توزیع گوشت گرم به ویژه مرغ برای ایام عید در میان کارمندان و کارگران از طریق تعاونی‌ها از دیگر برنامه های وزارت بازرگانی است.

وی این نکته را نیز یادآور شد که برای تنظیم بازار و مقابله با هرگونه مساله احتمالی، ذخایر گسترده‌ای از گوشت منجمد نیز وجود دارد که به محض نیاز وارد بازار می‌شود.

 انتقادات به نمایشگاه‌های فروش بهاره به اصناف مربوط می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی انتقادات مطرح‌شده از سوی صنوف در ارتباط با نمایشگاه‌های فروش بهاره، گفت: ‌این نمایشگاه‌ها توسط اصناف برگزار می‌شود و وزارت بازرگانی تنها نقش نظارتی بر حسن انجام کار را دارد.

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی با اشاره به استقبال گسترده فروشندگان برای حضور در نمایشگاه، گفت: ‌طبیعتا همه صنوف توقع دارند که در نمایشگاه‌ها غرفه داشته باشند و با توجه به محدودیت تعداد آنها برخی گلایه‌ها به وجود می‌آید.

وی مسائلی چون گزینشی برخورد کردن در انتخاب غرفه‌دارها را از انتقادات مطرح‌شده بیان کرد و گفت: ‌تمام مدیریت این بخش به اصناف برمی‌گردد.

مفتح برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا را از تغییر رویکردهای وزارت بازرگانی در پنج سال اخیر دانست و گفت: ‌براساس نظرسنجی که توسط جهاد دانشگاهی در طول نمایشگاه‌های بهاره و پاییزه انجام شده، این نمایشگاه‌ها ‌توانسته‌اند رضایت بیش از 70 درصد مردم را جلب کنند.

این مقام مسوول با استناد به اظهارات مسوولان بانک مرکزی نیز گفت: نمایشگاه‌های فروش عرضه مستقیم نظر عموم مردم را به خود جلب کرده است.

‌وی یادآور شد: رساندن نمایشگاه‌ها از 15 به رقم 300 با 22 هزار غرفه نشانگر عزم جزم دولت برای بهره‌گیری مردم از امکانات نمایشگاهی است.

 نرخ تعرفه

این مقام مسوول در وزارت بازرگانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اظهار نظر قبلی وی در خصوص کاهش نرخ تعرفه میوه در 15 بهمن‌ماه، گفت:‌ با توجه به تعاملی که میان کمیسیون کشاورزی مجلس با وزارتخانه‌های بازرگانی و کشاورزی صورت گرفته این موضوع قرار است توسط کارگروهی مورد بررسی قرار گیرد.

 برنامه پنجم توسعه و اصناف

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقادهای مطرح‌شده از سوی رییس شورای اصناف کشور و نادیده گرفتن آنها در تدوین برنامه پنجم توسعه، گفت: ‌رویه وزارت بازرگانی بر آن اساس بوده که نمایندگان اصناف پیوسته و در تمام مراحل تصمیم‌گیری همچون تدوین بودجه و برنامه پنجم توسعه حضوری فعال داشته باشند.

مفتح گفت: ‌اما توقع به حق این است که آنها در تدوین کل برنامه حضور داشته باشند و با حضور بیشتر آنها بسیاری از اقدامات دقیق‌تر و بهتر انجام شود.

 10 پروژه وزارت بازرگانی

مفتح با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی بر پایه هفت محور است که اصلاح نظام توزیع یکی از آنهاست و 10 پروژه را درخود جای داده، ‌گفت: ‌این محور هیچ ارتباط مستقیمی با هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد.

وی این موضوع را نیز گفت: با اصلاح نظام توزیع، ‌هزینه‌های توزیع و تمام‌شده تولید کالا کاهش می‌یابد که به خودی خود بستر هدفمند شدن یارانه‌ها را فراهم می‌کند.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه چهار پروژه در اصلاح نظام توزیع به صورت صد درصد کامل شده، ‌افزود: این محورها هیچ ارتباطی با هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد.

وی در عین حال تاکید کرد: برای رفع نگرانی‌های مردم با توجه به هدفمندسازی یارانه‌ها موضوع ذخیره‌سازی با احصا تشکل‌ها انجام می‌شود.

مفتح با بیان اینکه 50 درصد یارانه‌ها به صورت مستقیم به مردم بازگردانده می‌شود، ‌‌گفت: ‌30 درصد دیگر نیز به صورت غیرمستقیم از اجرای طرح هدفمندسازی در قالب خدمات اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه ‌‌حتی 20 درصد درآمدهای ناشی از هدفمندسازی به یارانه‌ها که به بخش صنعت تخصیص می‌یابد باز هم به معنی حفظ قدرت خرید مردم است‌،‌ افزود: ‌‌تمام اینها بدان معنا است که حداقل هفت دهک مردم که 70 درصد جامعه را دربر می‌گیرند قدرت خریدشان افزایش می‌یابد.

 تسهیلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی

مفتح که پیشتر از توافق وزارت بازرگانی با بانک ملی برای تخصیص تسهیلات برای توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی خبر داده بود،‌ گفت: توافق دیگری در این زمینه با بانک ملت به امضا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش بر آن است که بیشترین میزان اعتبار جذب شود، افزود: ‌‌حتی اگر بخشی از اعتبارات به سال بعد موکول شود، باز هم برای سال بعد امکان بهره‌گیری از آن است.

قانون نظام صنفی

وی همچنین گفت: وزارت بازرگانی پیگیر قانون نظام صنفی است تا توسط دولت ابلاغ شود.

کد خبر 100938

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز