همشهری آنلاین: وزرای بازرگانی و دادگستری کشور، روز شنبه تفاهم‌نامه همکاری در زمینه کنترل بازار را امضا کردند.

 به گزارش ایرنا، ‌این تفاهم‌نامه روز شنبه در محل وزارت بازرگانی و به امضای مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی و ‌مرتضی بختیاری ،‌ وزیر دادگستری رسید.

تفاهم‌نامه کنترل بازار در راستای اجرای سیاست‌های راهبردی دولت و قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با هدف اصلاح ساختار اقتصادی کشور و ضرورت اقدامات پیشگیرانه نظارتی و مدیریت بازار در سال 1389 به امضا رسید.

اجرای بهینه طرح نظارتی ویژه نوروز 1389 با هدف تقویت و گسترش نظارت، بازرسی و کنترل قیمت‌ها و پیش‌گیری از هرگونه تخلف در شبکه عرضه و تقاضا که از یازدهم اسفندماه امسال آغاز شده است و تا 20 فرودرین 1389 ادامه دارد، ‌با محوریت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی و همکاری شورای اصناف کشور عملیاتی می‌شود.

به گزارش ایرنا، در بخشی از این تفاهم‌نامه 13 بندی آمده است، با توجه به اهمیت و نقش جلسات کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات به دبیری تعزیرات حکومتی استان و کمیته تنظیم بازار استان‌ها به دبیری سازمان بازرگانی استان در ایجاد هماهنگی و مدیریت منسجم و موثر بازار، ‌سازمان‌های بازرگانی و ادارات کل تعزیرات حکومتی نسبت به پیگیری برگزاری جلسات مذکور در استان‌ها و شهرستان‌ها اهتمام لازم را به عمل می‌آورند.

در ادامه آمده است، سازمان‌های بازرگانی در جهت کسب نتیجه مطلوب در خصوص برگزاری جلسات مستمر و هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها پیگیری‌های لازم را به عمل خواهند آورد.

در این تفاهم‌نامه تصریح شده است، سازمان‌های بازرگانی با همکاری مدیریت بازرسی و نظارت اصناف انجام بازرسی‌های منسجم و هدفمند در فرایند تامین تا توزیع کالاهای مختلف را با توجه به اولویت‌های کالایی و خدماتی طرح به انجام می‌رسانند.

در بخشی دیگر از این تفاهم‌نامه آمده است ‌با توجه به تاثیر فعالیت‌های هماهنگ و هم‌راستای دو سازمان، بهره‌گیری از گشت‌های مشترک نظارت و بازرسی در سطح بازار و افزایش شعب سیار تعزیرات در ایام اجرای طرح نوروز توسط نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط مورد توافق و تاکید می‌باشد.

براین اساس، روسای شعب تعزیرات حکومتی در سراسر کشور اولویت در رسیدگی به شکایات مردمی و جبران خسارت‌های شهروندان با رسیدگی سریع به پرونده‌های تخلف تشکیل شده در ایام طرح را مورد توجه بیش از بیش قرار می‌دهند.

بر این موضوع نیز تاکید شده است، روسای شعب تعزیرات حکومتی ضمن بهره‌گیری از ابزارهای قانونی (بند چهار ماده 72 قانون نظام صنفی و تبصره چهار ماده واحده قانون اصلاح قانون تعزیرات حکومتی مصوب سال 77 مجمع تشخیص مصلحت نظام)‌، هماهنگی‌های لازم در اجرای به موقع آرای صادرات واحدهای اقتصادی که مرتکب تکرار در تخلف شده‌اند را به انجام می‌رسانند.

همچنین مقرر شد، ادارات کل تعزیرات حکومتی نسبت به بهره‌گیری از شعب سیار تعزیرات حکومتی در شهرستان‌های فاقد شعبه به جهت جلوگیری از اطاله دادرسی اقدام کنند.

سازمان‌های بازرگانی استان نیز در صورت نیاز در مورد استقرار شعب تعزیرات حکومتی در محل سازمان‌های بازرگانی یا مجامع امور صنفی همکاری لازم را با ادارات کل تعزیرات حکومتی به عمل می‌آورند.

در ادامه آمده است، ‌ادارات کل تعزیرات حکومتی در خصوص رسیدگی خارج از نوبت به پرونده‌های متشکله در زمان اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز 89 اقدام خواهند کرد.

براساس توافق حاصله، سازمان‌های بازرگانی و مدیریت بازرسی و نظارت اصناف نسبت به تسریع در فوریت ارسال پرونده‌های متشکله به ادارت کل تعزیرات حکومتی اقدام و متقابلا ادارات کل تعزیرات حکومتی تنیجه احکام صادره را بدون فوت وقت به سازمان‌های بازرگانی منعکس خواهند کرد.

سازمان‌های بازرگانی استان‌ها نیز موظف شده‌اند تا در خصوص اجرای احکام صادره همکاری لازم را با ادارات کل تعزیرات حکومتی به عمل آورند.

در بندی دیگر آمده است، ‌سازمان‌های بازرگانی استان‌ها با هدف تقویت و توسعه مشارکت مردم، ‌در خصوص استفاده بهینه از توان تشکل‌های صنفی و صنعتی دربرخورد با تخلفات اقتصادی اقدام لازم را به عمل خواهند آورد.

ضرورت اطلاع‌رسانی بخش دیگری از تفاهم‌نامه را دربر می‌گیرد و تاکید شده سازمان‌های بازرگانی و تعزیرات حکومتی استان‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب در جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی از پیامدهای مثبت قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و اهداف طرح نظارتی ویژه نوروز 89 از طریق برگزاری نشست‌های مطبوعاتی و رسانه‌ها و تهیه بروشور اقدام کنند.

کد خبر 102836

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز