یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی از ذخیره سازی 13 قلم کالای اساسی توسط بخش خصوصی در راستای هدفمندسازی یارانه‌ها خبر داد و اعلام کرد این وزارتخانه سناریوهای مختلفی را برای آزادسازی قیمت کالاهای اساسی پیش بینی کرده است.

 به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت: انتخابات 10 اتحادیه کشوری برگزار شده و سایر اتحادیه ها نیز با برگزاری انتخابات کشوری خواهند شد، ضمن اینکه سامانه های مختلف توزیع نظیر سامانه توزیع دخانیات، روغن نباتی و سامانه املاک و مستغلات طرحی و پیاده سازی شده که می تواند مشکلات بخش توزیع در کشور را حل کند.

وزیر بازرگانی افزود: فروشگاه های زنجیره ای ایرانیان و صرفه نیز برای حمایت و پشتیبانی از مصرف کنندگان و توزیع مناسب کالا آغاز به کار کردند که امید می رود با پشتیبانی وزارت بازرگانی تعداد شعب آنها افزایش یابد.

وی تصریح کرد: ذخیره سازی مطلوبی در مورد میوه و مرکبات صورت گرفته و قراردادهای ذخیره سازی مرغ نیز منعقد شده است در حالی که  در مورد گوشت قرمز نیز روزانه 300 تا 500 راس دام سنگین به کشتار معمول تهران اضافه شده است.

غضنفری با اشاره به تصویب قانون هدفمند سازی یارانه ها گفت: ‌وزارت بازرگانی به کمک مباشران بخش خصوصی ذخیره سازی 13 قلم کالای اساسی را در دستور کار قرار داده و در حال انجام دارد که براساس مطالعات انجام شده بخش این کالاها در هزینه خانوار به نوعی است که 12 درصد کل هزینه های خانواده 22 درصد کل هزینه کالای خانوار و 25 درصد کل هزینه خوراکی سبد خانوارها را تشکیل می دهد.

وی با اشاره به برگزاری 300 نمایشگاه فروش بهاره در سراسر کشور به منظور تنظیم بازار ایام پایانی سال توسط مجامع امور صنفی برگزار می‌شود، گفت: برخی واحدهای صنفی علاقمند به برگزاری حراجهای قانونی می توانند با مجوز اتحادیه های صنفی خود حراج واقعی را شکل دهند، این در حالی است که توزیع شکر، روغن، برنج و اقلام پروتئینی در این نمایشگاه ها صورت می گیرد.

به گفته غضنفری، در 10 ماهه اخیر 1800 تیم بازرسی در کشور فعال شده که 5/5میلیون بازرسی از واحدهای صنفی را صورت داده و 550 هزار واحد اقتصادی را به دلیل تخلف راهی تشکیل پرونده کرده اند، این درحالی است که عمده تخلفات عدم درج قیمت و گرانفروشی است.

این عضو کابینه دهم با تشریح طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز، خاطرنشان کرد: این طرح با هدف جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت کالا و خدمات اجرا خواهد شد که در قالب آن سه هزار بازرس سازمانی، 5 هزار بازرس افتخاری و 2 هزار بازرس اصناف حضور دارند و دستورالعمل های مربوطه روز گذشته به 30 استان کشور ابلاغ شده است.

غضنفری با اشاره به راه اندازی اکیپهای سیار برای رسیدگی به تخلفات در ایام پایانی سال خاطرنشان کرد: همچنین سامانه 124 نیز فعال شده و در کنار کیوسک‌های نظارت بر اماکن پرجمعیت دایر خواهد شد. از سوی دیگر، با سازمان تعزیرات حکومتی هماهنگی به عمل آمده که کار صدور حکم در محل را انجام دهند.

به گفته وزیر بازرگانی فروشندگان متخلف از فروش کالا در تمامی ایام پایانی سال و نوروز منع خواهند شد.

وی با اشاره به تصویب اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیک در دولت از ابلاغ آن خبر داد و گفت: همچنین آئین نامه ساماندهی فروشگاه های مجازی نیز آماده است و از سوی دیگر، دبیرخانه کمیته تسهیل تجاری و توسعه تجارت آسیایی نیز با مصوبه دولت به ایران منتقل خواهد شد.

به گفته غضنفری، ایران کد در فرایندهای دولتی و تجاری نفوذ کرده و هم اکنون 21 هزار بنگاه عضو آن بوده و 350 هزار قلم کالا نیز بر روی پرتال ایران کد قرار گرفته است.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر تغییرات پیش بینی شده تعرفه در بودجه سال 89 خاطر نشان کرد: در سال 88 و در بند 40 قانون بودجه جمله ای درج شده بود که بر مبنای آن تعرفه محصولات نهایی کشاورزی باید به 90 درصد می رسید که برخی از آنها با همکاری وزارت بازرگانی و جهاد کشاورزی احصا شد و برخی از آنها نیز که مورد تردید بود طبق اصلاحیه قانون بودجه به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد تا تشخیص دهد که با تعرفه آنها چگونه برخورد شود.

وی ادامه داد: در بودجه سال 89 هیچ گونه ورودی به بخش تعرفه صورت نگرفته و اگر دست دولت باز باشد و از توصیه های مجلس استفاده کند به طور قطع تعادل تجاری برقرار خواهد شد.

غضنفری با بیان اینکه هیچ اختلافی میان وزارت بازرگانی و وزارت اطلاعات در مورد بازاریابی شبکه ای وجود ندارد، خاطر نشان کرد: آیین نامه بازاریابی شبکه ای با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات نوشته شده است، البته باید به این نکته توجه داشت که بحث بازاریابی شبکه ای با بازاریابی هرمی متفاوت است.

وزیر بازرگانی در پاسخ به سئوالی مبنی بر سرنوشت بسته حمایت از صادرات خاطر نشان کرد: بعد از اینکه بسته حمایت سازمان توسعه تجارت برای حمایت از صادرات در شرایط بحران مطرح و به کمیسیون اقتصادی دولت ارائه شد، بسته های دیگری نیز در قالب حمایت از تولید از سوی سایر وزارتخانه ها و دستگاههای دولتی در راه بود که بر همین اساس، اعلام شد که تمامی بسته های حمایتی در یک قالب گنجانده و تصویب می شود.

وی ادامه داد: این امر همزمان با این شد که بسیاری از واحدها به دلایل مشکلات ناشی از بحران جهانی دچار معوقه در پرداخت وام شدند؛ بنابراین نهادی مسئول استمهال وامها شد و سازمان توسعه تجارت نیز صادرکنندگان را برای استمهال بدهی های خود به نهادهای مسئول معرفی کرد، همزمان با این امر اصلاح تعرفه ای نیز صورت گرفت.

به گفته غضنفری، در روز ملی صادرات نیز اعلام شد که با موافقت بانک مرکزی 500 میلیون دلار در اختیار بانکها قرار گیرد تا برای تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی در اختیار آنها قرار دهند. البته بسته حمایت از صادرات هیچ گاه در دولت تصویب نشد و تنها اجزایی از آن توسط سازمان توسعه تجارت پیگیری و اجرایی شد.

این عضو کابینه دهم در خصوص افزایش تعرفه دام و تاثیر آن بر صادرات این کالا خاطر نشان کرد: این موضوع مورد تاکید وزارت بازرگانی که باید کمترین شوک را به حوزه صادرات وارد کرد، است این در حالی است که در مورد دام به دلیل خشکسالی سال گذشته و کشتار دام های مادر کشور با کاهش تولید مواجه بود.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص حذف تدریجی کالابرگها گفت: در قانون مشخص شده است که در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها 20 هزار میلیارد تومان از یارانه انرژی کسر شود اما در سایر مورد یارانه ها تقسیم بندی خاصی وجود ندارد و باید در مدت 5 سال آزادسازی صورت گیرد. بنابراین در مورد کالاهای اساسی و کالابرگ به طور مشخص نمی توان صحبت کرد چرا که دولت اختیار دارد در سال اول یارانه کالاهای اساسی را آزاد نکند.

غضنفری خاطر نشان کرد: وزارت بازرگانی سناریوهای مختلفی را برای آزاد سازی قیمت کالاهای اساسی پیش بینی کرده که به عنوان مثال، اگر یارانه 4 هزار میلیارد تومانی به نان تعلق نگیرد راهکارهای جایگزین برای آن وجود داشته باشد.

وی از ارائه اولین خروجی بررسی هدفمند کردن یارانه کالاهای اساسی به کارگروه مربوطه در دولت که فردا با حضور رئیس جمهور تشکیل جلسه می دهد، خبر داد و گفت: به طور قطع رئیس جمهور و سایر وزرا سئوالاتی را در این مورد از وزارت بازرگانی خواهند داشت و ممکن است رئیس جمهور در این جلسه از وزارت بازرگانی درخواست انجام بررسیهای بیشتری را داشته باشد اما مطالعات این امر انجام شده است.

کد خبر 101167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز