همشهری آنلاین: وزیر بازرگانی کشورمان در دیدار با مدیرکل سازمان جهانی تجارت بر لزوم تسریع در تشکیل گروه کاری ایران در این سازمان تاکید کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزرات بازرگانی، مهدی غضنفری در این دیدار با اشاره به ارائه رژیم تجاری ایران به دبیرخانه سازمان جهانی تجارت خواستار رفع تبعیض در بین اعضای سازمان جهانی تجارت شد.

در ادامه پاسکال لامی، مدیرکل سازمان جهانی تجارت نیز ضمن اظهار خشنودی از ثبت رژیم تجاری ایران در دبیرخانه سازمان، نقش دبیرخانه را کمک به پیشبرد مذاکرات ذکر کرد و فرایند الحاق را مذاکراتی سخت و پیچیده و طولانی دانست که باید با صبر و تدبیر به نتیجه برسد.

همچنین در کنفرانس خبری کشورهای عضو نظام ترجیحات تجاری بین کشورهای در حال توسعه (GSTP) که با شرکت وزرای بازرگانی آرژانتین، برزیل، هند، مصر، الجزایر و جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، کشورهای عضو ضمن تشریح چارچوب‌های قانونی موافقت‌نامه GSTP برای کاهش 20 درصد تعرفه در مورد 70 درصد خطوط تعرفه‌ای، با توجه به اهمیت 22 کشور عضو از حیث اندازه بازار توان اقتصادی و سهم از تولید جهانی، تشکیل آنرا بیانگر تلاش کشورهای جنوب در ایفای نقش موثرتر در شکل دادن به اقتصاد جهانی ارزیابی کردند و همکاری کشورهای جنوب را در جلوگیری از بروز بحران‌های اقتصادی موثر دانستند.

وزیر بازرگانی ایران در این جلسه موافقت‌نامه GSTP را مدل مناسبی برای همکاری کشورهای جنوب دانست و از اعضای موافقت‌نامه به خاطر اعمال رفتار ویژه برای ایران و الجزایر بعنوان کشورهای در الحاق به سازمان جهانی تجارت تشکر کرد.

براساس این گزارش در حاشیه نشست‌های رسمی کنفرانس، وزیر بازرگانی کشورمان با وزرای بازرگانی کشورهای مالزی، اندونزی و عراق دیدار کرد. در این مذاکرات بر همکاری کشورهای دوست در چارچوب سازمان تجارت جهانی برای دست‌یابی به منافع مشترک و لزوم پیگیری روابط دوجانبه در چارچوب کمیسیون‌های مشترک تاکید شد.

همچنین در جلسه کارگروه تخصصی کنفرانس، مصطفی سرمدی، سرپرست معاونت امور بین‌الملل وزارت بازرگانی به ایراد سخنرانی پرداخت و بر مشارکت کلیه کشورها در نظام اقتصاد بین‌الملل تاکید کرد.

وی با تاکید بر اصلاح ساختار سازمان‌های بین‌المللی با اشاره به فلسفه تاسیس سازمان تجارت جهانی، ناتوان‌سازی کشورهای جهان سوم از دسترسی به بازارهای بین‌المللی را بعنوان عاملی که بهبود نظام مالی بین‌المللی و رشد و توسعه اقتصادی جهان را محدود می‌کند مورد انتقاد قرار داد و تحمیل تعهدات بیشتر برای کشورهای در حال الحاق را مخالف قوانین سازمان جهانی تجارت ارزیابی کرد.


عوامل غیراقتصادی نباید بر فرایند الحاق کشورها تاثیر بگذارد


وزیر بازرگانی در نشست وزیران سازمان جهانی تجارت خواستار تعیین هرچه سریع‌تر رییس گروه کاری بررسی‌کننده الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان جهانی تجارت شد.

مهدی غضنفری در نطق خود آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای شروع مذاکرات الحاق به سازمان جهانی تجارت اعلام کرد و گفت: گزارش رژیم تجاری جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه سازمان ارائه شده است و انتظار داریم رییس گروه‌ کاری الحاق جمهوری اسلامی ایران هر چه زودتر تعیین شود.

غضنفری اظهار امیدواری کرد ایران طی این مسیر طولانی و پیچیده شاهد حمایت‌ها و همکاری تمامی کشورهای عضو باشد و در سازمان تجارت جهانی عوامل غیراقتصادی در فرایند الحاق کشورها تاثیر نگذارد.

غضنفری در این سخنرانی همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران را در زمینه اقتصاد جهانی و روابط اقتصادی بین‌الملل اعلام کرد و گفت: اکنون همه اذعان می‌کنند که مهار بحران جاری و جلوگیری از سقوط در ورطه حمایت‌گرایی متقابل و ویرانگر و در عین حال جلوگیری از تکرار چنین بحران‌هایی مستلزم نوعی حکمرانی عادلانه جهانی همراه با مشارکت کلیه کشورهاست. علاوه بر این، ضرورت دارد که سازمان‌های مهم بین‌المللی چون سازمان تجارت جهانی به صورت فعال و در عین حال انعطاف‌پذیر بتوانند در مقابل این‌گونه بحران‌ها پاسخگویی و واکنش مناسب را از خود نشان دهد و به صورت اثربخش نقش خود را ایفا کنند.

غضنفری افزود: نظام تجاری چندجانبه یکی از ارکان این مدیریت جهانی را تشکیل می‌دهد و تقویت آن با ایجاد یک فضای قاعد‌ه‌مند، عادلانه، شفاف‌و پیش‌بینی‌پذیر می‌تواند تا حدود زیادی جلوی رفتارهای تکروانه و حمایت‌گرایانه و بروز و گسترش بحران‌های بین‌المللی ناشی از آن را بگیرد. اما اکنون بیش از پیش روشن شده است که موفقیت چنین نظامی مستلزم مشارکت همگانی براساس انصاف و عدالت است.

وزیر بازرگانی همچنین اعلام کرد: ما همچنین معتقدیم که در سازمان جهانی تجارت از جمله در مذاکرات دور دوحه باید به علایق و نیازهای کشورهای در حال توسعه توجه بیشتری شود، بین حقوق و تعهدات آنها توازن برقرار گردد و از تحمیل شرایط دشوار و غیرمنصفانه به کشورهای درحال الحاق خودداری شود به ویژه با توجه به این امر که اکنون مذاکره با تعداد زیادی از کشورهای عضو در مورد مسائل متعدد به مراتب دشوارتر است.

کد خبر 96667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز